آخرین عناوین

شنبه 20 دی 1393-22:25 کد خبر:4472

عادل روحی/کارشناس

سوال از استاندارمازندران درجهت توسعه استان / متاسفانه به 15 سوال قبلی علی رغم ادعا پاسخ ندادید

جنابعالی در مراسم تودیع ومعارفه معاونین سیاسی و برنامه ریزی قول دادید که چهره استان را ظرف یکی دوسال تغییر دهید ،لطف کنید 5 قول که باعث تغییر استان شده است و مردم آن را احساس کرده اند را بیان کنید.


به گزارش خزرخبر،پایگاه خبری تحلیلی اصلاح نیوز ضمن سپاس از تلاش استاندار مازندران در اجرای برنامه های دولت تدبیر و امید و در راستای  نقد  و پرسش های دلسوزانه و رسالت خود و تنویر افکار عمومی ، 15 سوال از نماینده عالی دولت در تیرماه سال 93   در حوزه کاری  مطرح  نمود و انتظار داشت جواب قانع کننده ای در راستای شفاف سازی ارائه گردد ، اما متاسفانه مسوولین که ادعای یاری رسانه ها و نخبگان در جهت توسعه استان را در جزء برنامه های خود در محافل عمومی  مطرح  می نمایند در 15 سوال قبل  سرباز زده اند  و جوابی ارائه نداده اند و این نوع رفتارهای آنان ذهنیت های منفی  ایجاد می نماید و با شعار دولت تدبیر و امید همخوانی ندارد، اما این پایگاه بنابر تعهد به خوانندگان سوالات دیگری در حوزه مختلف مطرح می نماید و این بار امیدوار است استاندار مازندران جواب قانع کننده ای درراستای شفاف سازی و پرهیز از هرگونه جنجال  برای افکار عمومی  داشته باشد.

استاندار محترم مازندران

سلام علیکم:

خواهشمند است ضمن پیگیری دستور فرمایید نتایج و پاسخ پرسش های مربوط  به 15 سوال قبلی و 16 سوال مطروحه جهت اطلاع خوانندگان در اختیار  پایگاه خبری اصلاح نیوز قرار داده شود.

داشتن توان آينده نگري، شناسايي محيط و برنامه  ريزي اثر بخشي جهت موفقيت در آينده در گروي دارا بودن تفكر استراتژيك است.

دارا بودن تفكر و برنامه ريزي استرات‍ژيك به مديران كمك مي كند براي سازمان خود نوعي مزيت رقابتي در محيط ايجاد كرده و به راحتي نوسانات سياسي و اقتصادي و اجتماعي را تحمل كرده و حتي بر آنها غلبه كنند.

جنابعالی در مراسم تودیع ومعارفه معاونین سیاسی و برنامه ریزی قول دادید که چهره استان را ظرف یکی دوسال تغییر دهید ،لطف کنید 5 قول که باعث تغییر استان شده است و مردم آن را احساس کرده اند را بیان کنید ( مومن به قولی که می دهد وفاوادار می ماند).

جنابعالی در همان روز با انتقاد شدید به آقای فرزانه یادآور شدید:آقای فرزانه، چرا استانی که این همه فرصت اشتغال دارد اما این اندازه فارغ‌التحصیل بیکار به ویژه در رشته کشاورزی داریم؟ در شیلات و تولیدات خاویار و گوشت با فاجعه مواجه ایم؟

الف :جنابعالی که رشته تخصص شما در حوزه کشاورزی بوده و معاون برنامه ریزی شما هم در رشته گروه کشاورزی تخصص دارد و اعتقاد دارید بخش كشاورزي به تنهايي قادر به حل مشكلات اقتصادي و اشتغال استان خواهد بود و شعار دولت تدبیر و برنامه ریزی است ،لطفا بفرمایید در طول یکسال و نیم تصدی شما چند درصد از آمار بیکاران فقط بخش کشاورزی مشغول کار شدند و تدبیر جنابعالی در کاهش بیکاری فقط در بخش کشاورزی چه بوده است هرچند بنابر گزارش مرکز آمار، معتقدیم شما هم در این حوزه نتوانستید اقدام عملی انجام دهید.(سوال شماره 7 )

ب : رتبه مازندران در شیلات و تولیدات خاویار و گوشت درحال حاضر چه سطحی قرار دارد که جنابعالی آنرا فاجعه اعلام کرده اید هرچند هم معتقدیم جنابعالی هم در این حوزه نتوانستید براساس گزارش مرکز آمار ایران اقدام عملی انجام دهید.( نرخ مشارکت اقتصادی در سوال شماره 7 )

ج: در پایان سال 92 در شورای اداری استان مدعی شده اید که تاکنون 40 طرح از استان برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملي ارسال شده كه اميدواريم بخش عمده اي از اين طرح ها مورد موافقت قرار گيرد.

لطفا بفرمایید 40 طرح استان در کدام حوزه ها بوده و چند طرح مورد موافقت قرار گرفته است ؟

در پایان سال 92 در شورای اداری استان مدعی شده اید ،در حال حاضر بیش از 500 هزار میلیارد تومان پول در اختيار بخش خصوصي است كه با فراهم شدن شرايط و ورود اين سرمايه به عرصه توليد و اشتغال، اتفاق مباركي در كشور و استان رخ خواهد داد.

لطفا بفرمایید آیا شرایط این سرمایه به عرصه تولید و اشتغال فراهم شده و اتفاق مبارک برای استان چه بوده است و اگر مدعی اتفاق هستید پس چرا گله مندی از بانک های خصوصی  و بخش خصوصی در عدم ورود به اشتغال و تولید هستید این پارادوکس را چگونه ارزیابی می کنید ؟

دکتر محمدباقر نوبخت در مراسم سالگرد «سردار شهید محمدابراهیم موسی‌پسندی» که در مسجد جامع شهرستان چالوس دراردبیهشت سال 93 برگزار شد یادآور شد : تا آبان‌ماه فرصت دارید تا از سهمیه 35 میلیارد دلار منابع فاینانس برای طرح‌های زیربنایی استفاده کنید؛ در غیر این صورت معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور می‌تواند آن را در اختیار استانی قرار دهد که ظرفیت پذیرش و جذب آن را داشته باشد.

لطفا بفرمایید از سهمیه مشخص شده چند میلیارد برای طرحهای زیر بنایی استان استفاده شده و نوع طرح و میزان سهمیه را اعلام نمایید؟

جنابعالی در برنامه (ویژه در همین نزدیکی ) کمیته امداد استان در ایام مبارک رمضان اعلام نمودید : اختصاص 79 ميليارد تومان در سال 93 براي توسعه و تقويت خوداشتغالي در مازندران براي كميته امداد در نظر گرفته شده است،لطفا بفرمایید چند میلیارد برای طرح توسعه اشتغال به مدد جویان کمیته امداد از سوی بانکها پرداخت شده است ؟

به منظور ارتقا سطح بهره وری در بخش کشاورزی و در جهت اقتصاد مقاومتی و پایداری تولید و حمایت از مکانیزه کردن فعالیت های این بخش، سهمیه تسهیلات از محل خط ویژه اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی در سال 93 مبلغ 368 میلیارد و 400 میلیون ریال از طریق وزارت جهاد کشاورزی جهت تأمین ماشین ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی به استان مازندران ابلاغ شد.

لطفا بفرمایید تاکنون چند درصد از سهمیه این تسهیلات پرداخت شده است ؟

براساس آخرین اعلام مرکز آمار ایران ، نرخ مشارکت اقتصادی در پاییز سال 1392 عدد 38/1 و در پاییز سال 1393 عدد 38/4 و در تابستان سال 1393 عدد 38/1 را نشان می دهد و نرخ بیکاری در پاییز سال 1392 عدد12/9 و در پاییز سال 1393 عدد 12/4 و در تابستان سال 1393 عدد 13/8 را نشان می دهد و براساس آمار  استان مازندران از آخر در رتبه پنجم قرار دارد این آمار وضعیت مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری نشان از چه چیزی دارد و آیا با شعار تغییر استان هم خوانی دارد یا خیر ؟ استدلال کارشناسان اقتصادی و برنامه ریزی استان را لطفا بیان نمایید ؟ 

 در جریان سیل در مهرماه سال 92 به شهرستان بهشهر در جلسه ستاد بحران یاد آور شدید : سیل بهشهر 8 میلیارد تومان در بخش زیربنایی، 7 میلیارد تومان به اماکن عمومی و مسکونی و بیش از 4 میلیارد تومان به حوزه کشاورزی استان خسارت وارد نموده است.

لطفا بفرمایید از مجموع 20 میلیارد تومان خسارت وارده ؛چند میلیارد تامین اعتبار شده و به مردم پرداخت شده است ؟

 جنابعالی در جریان بازدید از چشمه سورت شهرستان ساری در آبان ماه سال 92 بیان نمودید : سند جامع مدیریت چشمه سورت تهیه شود.

الف : آیا تاکنون سند جامع در طول یکسال و نیم تهیه شده است یا خیر و اگر شده است برچه مبنایی تهیه شده است.

ب: آیا راه مناسب که از مشکلات دسترسی به چشمه بوده تاکنون بازسازی یا بهره برداری شده است یا خیر.

ج: لطفا بفرمایید  صدور دستور  فوری در جهت اقدام عملی برای حل مشکلات در آن روز چه بوده است ،آیا آن دستور شما تاکنون تحقق پیوسته است یا خیر ؟

 براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در دی ماه سال 1392 موضوع طرح استفساریه جزء 1ــ5 قوانین بودجه سال‌های 1391 و 1392 کل کشور  که مورد بررسی و تصویب قرار گرفت  مقرر شد ؛ آن طرح‌های مربوط به صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی که دارای مجوز از وزارت جهاد کشاورزی بوده، لکن در رشته فعالیت‌های اقتصادی (IFIC) بخش صنعت طبقه‌بندی شده‌اند، می‌توانند از تسهیلات موضوع جزء 1ــ5 قوانین بودجه‌ سال‌های 91 و 92 استفاده کنند.

براساس جزء 1ــ5 قوانین بودجه سال‌های 91 و 92، 10 درصد منابع ناشی از اجرای قوانین بودجه جهت پرداخت تسهیلات به بخش‌های غیردولتی به طرح‌های دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و اهلیت متقاضی به‌صورت پرداخت و بازپرداخت ریالی در بخش آب و کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست تخصیص می‌یابد.

براساس این مصوبه مجلس طرح‌های مربوط به صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی نیز می‌تواند از این 10 درصد تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کنند.

 لطفا بفرمایید چه مقدار از این تسهیلات ازصندوق توسعه ملی در بخش کشاورزی مازندران استفاده شده است؟

 در مورخه 11/9/1392 مجمع نمایندگان استان مازندران با رییس جمهور دیداری داشتند و در آن دیدار رییس جمهور 7 وعده برای حل مشکل استان داده اند و قطع یقین موضوع به جنابعالی از طریق مراجع ذیصلاح اعلام شده است:

لطفا بفرمایید آن 7 وعده چه بوده است و چه راهکاری و تدابیری در جهت رفع آن انجام شده است ؟

رییس سازمان صنعت و معدن تجارت مازندران در اردبیهشت سال 1393 در همایش رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای الجزایر ،آذربایجان و قزاقستان در ساری ، قول راه اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی را داده اند :لطفا بفرمایید این پایانه در چه سطحی قرار دارد و در کدام شهر قرار است راه اندازی گردد؟

مدیر کل آموزش و پرورش مازندران در دیدار با نماینده محترم ولی فقیه در استان در اردبیهشت سال 1393 قول احداث بیمارستان فرهنگیان را داده است:لطفا بفرمایید این بیمارستان در چه سطحی قرار دارد ودر کدام شهر قرار است این بیمارستان احداث گردد؟

همانگونه که مطلعید بندهای 6 و 7 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، ارتباط مستقیمی با بخش کشاورزی کشور دارد و بر لزوم اتخاذ سیاست‌های افزایش تولید داخل و کاهش واردات کالاهای اساسی تاکید دارد.

بند ۶ بر افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی (بویژه در اقلام وارداتی)، و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص و بند 7 بر تأمین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تأکید بر افزایش کمی و کیفی تولید(مواد اولیه و کالا) تاکید دارد.

روح این دو بند از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، بر ضرورت خودکفایی کشور در تولید داخلی کالاهای اساسی که اکثر آنها محصولات کشاورزی است، تاکید دارد،لطفا بفرمایید سیاست بخش کشاورزی استان درراستای بندهای اشاره شده چه می باشد ؟

از آنجایی که لازمه حضور سرمايه گذار و ايجاد جهش اقتصادي در كشور تكميل و توسعه در زيرساخت هاي بندري و ريلي استان و كشور است،ايجاد بورس كالاي منطقه آزاد حلقه ديگر اين انديشه است كه باعث توسعه اقتصادي  منطقه و به تبع آن استان و كشور خواهيم بود.

پیشنهاد می گردد تالار بورس کالای مناطق آزاد ایران در بنادر مازندران برمبنای قانون تاسیس  گردد.

در اجراي طرح تحول نظام سلامت که قرار است 17 هزار پرستار جذب مراکز درمانی و بیمارستانهای کشور گردد و اعتبار لازم آن در سال جاری از سوی وزارت بهداشت تامین شده است ، چند درصد از این سهمیه در جهت کمبودهای حوزه درمان  استان مازندران می باشد .

 معاون عمرانی استاندار مازندران  در شهریور سال 1393 اعلام نموده 29 پروژه عمرانی در مازندران در هفته دولت کلنگ زنی شده است :لطفا بفرمایید این پروژه ها در چه حوزه ودر کدام شهرها و در چه سطح کاری قرار دارد.

انشاالله در حوزه بین الملل سوالات فراوان وجود دارد که در آینده به آن اشاره خواهیم کرد.

مسئولیت پذیری عامل رشد و ارتقاء تشکیلات و کارآمدی آن است،پذیرش مسئولیت ،مقدمه اصلاح کارها و حرکت رو به جلو است و قطعا در مشارکت جدی تر مردم در فعالیت های سیاسی و اجتماعی و حضور آنان موثر است. باید بدانیم که "نقد پذیری" و پذیرش "مسئولیت" پیش شرط موفقیت‌های بعدی است. و اعتقاد راسخ داریم ؛سنگ‌اندازی در برابر فعالیت‌های دولت جفا به انقلاب است،لذا ،اصلاح نیوز همواره حمایت  خود را از دیدگاه های دولت در جهت شکوفایی اقتصادی و فرهنگی و غیره اعلام  نموده و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در حمایت از دولت  پایبند بوده ودر جهت نقد دلسوزانه در جهت رفع مشکلات اقدام می کند و هرگونه تخریب و جوسازی منفی علیه دولت را دور از شان می داند و از استاندار محترم مازندران انتظار دارد ، حوصله نماید در سریعترین زمان مناسب پاسخ سوالات مطرح شده را دهد و بدین وسیله پایگاه خبری اصلاح نیوز مراتب  تشکر و امتنان خود را اعلام  می نماید.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :