آخرین عناوین

چهارشنبه 24 دی 1393-10:35 کد خبر:4491

آغاز تحرکات انتخاباتی یاران احمدی نژاد در مازندران:

زور آزمایی پنهان احمدی نژاد و هاشمی در مازندران/ بازگشت مجدد به قدرت

آنچه اصولگرایان و هواخواهان احمدی نژاد را می ترساند، رای بالای مازندرانی ها به حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و حضور هاشمی رفسنجانی است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از وارش نیوز، احمدی نژاد می خواهد بازگردد، هرچند گفته است اگر احساس کنم حمله ها به رهبری شدید تر شده است باز خواهم گشت اما حلقه یاران نزدیکش پایشان را از نارمک خیلی آن طرفتر گذاشته اند و به عنوان نخستین استان، مازندران را برای بازگشت دوباره به سنِ اصلی سیاست داخلی انتخاب کرده اند.

انتخاب مازندران از سوی یاران وی سه دلیل عمده دارد

 اول اینکه روحانی برخلاف انتظارها موفق شد بیشترین رای را در مازندران به دست بیاورد که به شکلی ذاتی در8 سال گذشته در اختیار محافظه کاران و مخصوصا طرفداران احمدی نژاد بود،طرفدارنی که روزگاری کارمندهایی ساده یا سیاسیونی دسته چندم بودند اما به یکبار تا معاونت وزیر و دیگر مناصب مهم سیاسی پیش رفتند.

دلیل دوم نفوذ اسفندیار رحیم مشائی و یارگیری گسترده وی در این استان است،شنیده ها نشان می دهد که هنوز هم بسیاری از مدیران میان رتبه ادارات دولتی در استان به احمدی نژاد وفادار هستند و این امر علی الخصوص در فرمانداری ها مشهود است، بسیاری از نزدیکان به تفکر رئیس جمهور سابق سعی دارند با استفاده از نام مرحوم کردان و محبوبیت وی در بین بخشی از جامعه شهرهای مرکزی استان زمینه را برای اجماع بر روی کاندیداهایی مشخص فراهم آورند.

و اما دلیل سوم این انتخاب فراهم بودن زمینه برای فعالیت این گروه به واسطه ایجاد پایگاه های مختلف در میان جوانان محافظه کار است.

مساجد و پایگاه های بسیج در دولت سابق به شکلی دقیق برای فعل و انفعالات سیاسی چیده شده اند و حالا که رسما اعلام شده است فعالیت دانشگاه ایرانیان غیرقانونی است چه جایی برای خرج کردن پول ها بهتر از انتخابات مجلس شورای اسلامی!

در این گزارش کوتاه سعی خواهیم کرد به برخی از مهمترین پایگاه های فعال احمدی نژاد در مازندران و یارگیری های وی برای بازگشت گفتمانش به سطح اول سیاست ایران و تقابل پنهان اما قوی این جریان با راست سنتی به سردرمداری هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری  اشاره کنیم.

معاون امنیتی سابق آماده شد

هادی ابراهیمی رکورد جوانترین معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران را در دولت احمدی نژاد به نام خود ثبت کرد، وی پس از تودیع و برکناری اش فصلنامه ای تخصصی در زمینه ارتباطات و اندیشه اسلامی راه اندازی کرد و در آن تمام تلاش اش را برای نقد جریان روشنفکری چپ به کار برد، اخبار موثقی به دست وارش نیوز رسیده است که ابراهیمی فعالیتش را برای حضور در انتخابات مجلس دهم آغاز کرده است.

 به جز محمد دامادی و شجاعی کیاسری که هر دو به اردوگاه اصولگرایان تعلق دارند، فرامرز نقیبی که تمایلاتی اصلاح طلبانه نیز دارد از رقبای وی به شمار می آیند.

البته از آنجایی که ابراهیمی و شجاعی کیاسری دقیقا در یک جبهه قرار دارند و از گفتمان جلیلی و احمدی نژاد حمایت می کنند به نظر می رسد قصد دارند مرکز استان مازندران را کاملا در دست بگیرند تا از این طریق نفوذ بیشتری بر دولت داشته باشند و سیاست های آن را به نفع محافظه کاران مدیریت کنند.

این توافق وقتی جدی تر می شود که به اظهارات یکسال اخیر محمد دامادی نگاهی موشکافانه تر داشته باشیم، دامادی که تقریبا مطمئن بود قالیباف رئیس جمهور بعدی است پس از شسکت سنگین محافظه کاران در کوچی سیاسی به اردوگاه اعتدال آمد و تا به حال سعی کرده است با ملایمت و مدارا با دولت برخورد کند.

بنابراین فاصله تفکر دامادی و کسانی نظیر شجاعی و ابراهیمی روزبه روز بیشتر خواهد شد و این شکاف لبه تیزی است که برای هر دو طرف دعوا خطرناک است.

از طرفی دیگر سیدحسن موسوی از یاران نزدیک به حلقه مشایی که در دولت قبل مدتی ریاست سازمان میراث فرهنگی را به عهده داشت، به عنوان یکی از اصلی ترین نیروهای مازندرانی در انتخابات فعال شده است و به احتمال فراوان یکی از سه بازیگر اصلی انتخابات مجلس دهم در زمین احمدی نژاد خواهد بود.

آمل پایگاه اصلی احمدی نژادی ها

بی شک آمل هسته مرکزی جریان احمدی نژاد است، آیت الله مصباح یزدی که این روزها رفاقت سابق را با احمدی نژاد ندارد در همین شهر نماینده دارد و اکثر سخنرانان و دوستان و نزدیکان رئیس سابق دولت، این شهر را برای سخنرانی های خود انتخاب می کنند.

از آغاز به کار دولت تدبیر و امید تا به امروز بیش از 20 شخصیت نزدیک به محمود احمدی نژاد برای سخنرانی به این شهر دعوت شدند و بیش از 50 جلسه توسط طرفداران و دوستداران وی در آمل و روستاهای تابعه آن برگزار شده است.

رفتار آمد پی در پی شخیت هایی نظیر «م. و» و «م.س» به آمل و تقویت نقشه راه برای گسترش تبلیغات دهان به دهان که اصلی ترین ماموریت این دونفر عنوان شده است، خبر از زمستانی گرم در حوزه پیش در آمد انتخاباتی در این شهر صنعتی می دهد.

اگرچه اصلاح طلبان نیز در آمل از پایگاهی خوب برخوردارند اما با وجود انتخاب حسن روحانی همچنان وزنه به نفع اصولگرایان در این شهر سنگینی می کند.

البته یوسفیان ملا نماینده آمل از جدی ترین مخالفان و منتقدان سیاست های احمدی نژاد، مخصوصا در 2 سال پایانی ریاست جمهوری وی است و بعید به نظر می رسد احمدی نژادی ها بتوانند در انتخابات بعدی وی را شکست دهند یا حداقل راضی به ائتلاف یا همکاری و حمایت کنند.

 قائمشهر و احتمال تغییراتی بزرگ

قائمشهر از معدود شهرهای استان است که پس از پایان دولت دهم کاملا به احمدی نژاد پشت کرد، با اینکه در دوران ریاست جمهوری وی این شهر یکی از پرمهره ترین مناطق مازندران در بدنه اصلی سیاستگذاری استان بود اما تربیت ذاتی قائمشهری ها و سابقه چند ده ساله آنها در اردوگاه چپ و البته حل بخش عمده ای از مشکلات نساجی در دولت یازدهم به احتمال فراوان این شهر کارگری را کاملا دور از دسترس احمدی نژاد قرار خواهد داد.

 اما از طرفی دیگر دو نماینده محافظه کار قائمشهر هم جایگاه به شدت لغزانی دارند، علیپور و حسینی که دومی به روحانی نزدیک تر است چندان عملکرد مثبتی نداشته اند و بازخوردهای میدانی خبر از کاهش محبوبیت آنها در قائمشهر و سوادکوه می دهد،اگر این دو نتوانند دور بعد راهی بهارستان شوند بی شک یک نیروی چپ جایگزینشان خواهد شد.

البته نباید از قدرت تبلیغات و نفوذ افراد جوانی نظیر کمال رستمعلی، نخستین فرماندار سوادکوه شمالی در دولت قبل و مسئول فعلی دفتر مجمع نمایندگان مازندران به سادگی گذشت، اگرچه وی قدرتی در استان ندارد اما همچنان نیروی های بسیاری به واسطه افرادی نظیر رستمعلی وارد سیستم دولتی شده یا مورد حمایت قرار گرفتند و حالا وقت اثبات وفاداری است!

 غرب مازندران  و رویای استان شدن

هواخواهان محمود احمدی نژاد یا همان «هما» یی ها در تلاش هستند با فعال کردن جلسات خانگی خود در سه شهر نوشهر، چالوس و رامسر زمینه را برای بازگشت مبشّران این جریان آماده کنند، به گزارش خبرنگار وارش نیوز از ایزد شهر، مدتی است زمزمه هایی در میان مردم شکل گرفته که احمدی نژاد در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور دوازدهم استان شدن غرب مازندران را به شدت پیگیری خواهد کرد.

 ضمن اینکه آنها در تلاش هستند رجال نزدیک به خود را در انتخابات مجلس آینده وارد کنند تا حداقل بتوانند یکی از سه جایگاه نمایندگی در غرب مازندران را به دست آورند، تاکید بر رامسری بودن رحیم مشائی و حمایت های مالی گسترده طاهایی، استاندار سابق مازندران از شهرهای غربی استان که پای تحقیق و تفحص مجلسیان را نیز به استانداری باز کرد از ابزارهای کارگشای آنها به شمار می آید.

هم اینک از میان فیاضی، احمدی لاشکی و شریعت نژاد، نماینده مردم نور، یعنی فیاضی بیشترین نزدیکی را با احمدی نژاد دارد و اصولا از گفتمان جلیلی حمایت می کند.

شریعت نژاد هوادار دولت است و احمدی لاشکی نیز از ابتدا راه میانه را در پیش گرفت و سعی کرد اظهار نظر شخصی خود را پنهان کند، اگرچه همه می دانند که رای وی همیشه به صندوق اصولگرایان ریخته خواهد شد.

از طرفی دیگر محسن بندپی که هم اکنون در شخص اول بیمه سلامت کشور به شمار می آید هنوز وارد میدان نشده است.

 تحرکات تازه در شرق مازندران

احمدعلی مقیمی تنها نماینده شرق مازندران است وبه طور رسمی از گفتمان اصولگرایی و شخص جلیلی و احمدی نژاد حمایت می کند، بدون شک وی تمام تلاش خود را برای بازگشت گفتمان سابق به خرج خواهد داد.

در همین حال اخبار رسیده حکایت دارد که گروهی 11 نفره در شهرهای مختلف شرق استان در حال آماده سازی شرایط برای بازگشت احمدی نژاد و یاران وی به قدرت هستند، آنها تلاش می کنند دولت را در زمینه سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ناکام نشان دهند.

این گروه در نماز جمعه اخیر بر مسئله همه پرسی که توسط روحانی مطرح شد انگشت گذاشتند، پیش از این نیز سعی کردند با استفاده ابزاری و سیاسی از نمایش لباس بانوان توسط استانداری دولت فعلی را در زمینه فرهنگی دچار اختلال تصمیم گیر نشان دهند.

همچنین محمد مهدی ناصحی از حوزۀ انتخابیه بهشهر، نکا و گلوگاه هم از نیروهایی است که احتمال بازگشتش وجود دارد، او اهل نکا و از بستگان  آیت اله طبرسی امام جمعه ساری و نماینده مقام معظم رهبری در استان است که سال ها ریاست دانشگاه علوم پزشکی مازندران را بر عهده داشته و هم اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران است .

سازمان آراء در حوزه انتخابیه شرق مازندران به گونه ای بوده که همواره کاندیدایی موفق است که بتواند به صورت نسبی آرای هرسه شهرستان گلوگاه، بهشهر و نکا را توأمان با هم داشته باشد، موفقیتی که برای ناصحی چندان خوشبینانه بدست نمی آید اما برخی معتقدند با توجه به خدمات وی در احداث بیمارستان های نکا و بهشهر اقبال عمومی و منطقه ای برای وی ، دست یافتنی است .

برخی از منابع از آغاز فعالیت انتخاباتی او از زادگاهش نکا خبر می دهند امادر این شهرستان هم نامزدهایی دیگر نیز در حال فعالیت هستند .

به هرحال در این مسئله که طرفداران مدیر جهان در مازندران خود را آماده بازگشت احمدی نژاد می کند تردیدی نیست، اما آنچه محل مناقشه است و اصولگرایان و هواخواهان احمدی نژاد را می ترساند رای بالای مازندرانی ها به حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و حضور هاشمی رفسنجانی در استان است، در سه ماه اخیر بیش از 4 بار دو تن از فرزندان هاشمی به استان سفر کرده اند که شایعه انتخاباتی بودن این سفرها هر روز قدرت می گیرد.

 فائزه هاشمی که نطقش در تمام دعوت های کشوری در نطفه کور شد به راحتی در نور سخنرانی کرد و رایزنی های گسترده ای با سران اصلاح طلب داشت.

یاسر هاشمی نیز چند بار به استان سفر کرده است، سفر افرادی نظیر زیباکلام و هادی غفاری را نیز می توان در راستای حفظ سنگر هاشمی در مازندران تفسیر کرد، ضمن اینکه هاشمی هنوز هم در بین نیروهای قدیمی سپاه پاسداران در مازندران طرفداران بسیاری دارد.

 اگرچه عملکرد ضعیف استانداری مازندران در دولت جدید از میزان محبوبیت رئیس جمهور مخصوصا در مناطق کمتر توسعه یافته کاسته اما همچنان روحانی از پایگاه اجتماعی قدرتمندی مخصوصا در بین طبقه متوسط و دانشگاهی مازندران برخوردار است.

باید تا اردیبهشت سال آینده که فعالیت های پنهان، آرام آرام آشکار خواهد شد صبر کرد، اگر استانداری مازندران بتواند شکست های پیاپی اقتصادی در استان را متوقف کند احتمال رای آوردن کاندیداهای نزدیک به احمدی نژاد در مازندران تقریبا صفر است، اما اگر همین روند ادامه پیدا کند ممکن است دولت معدود نمایندگان هوادار خود از جمله شریعت نژاد و حسینی( نماینده قائمشهر) را نیز از دست بدهد.

همه چیز به هزینه طرفداران احمدی نژاد، توافق ناطق نوری و هاشمی رفسنجانی، میزان نفوذ عوامل باقی مانده از دولت قبل، عملکرد استانداری مازندران و توافق هسته ای (در سطحی کلان تر )بستگی دارد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :