آخرین عناوین

چهارشنبه 24 دی 1393-15:7 کد خبر:4493

امام جمعه زیراب هم سکوت خود را شکست:

مدیران غیر بومی ما را بیچاره کردند/سوادکوه به سرنوشت دریاچه ارومیه و تالاب هامون دچار شده است

امام جمعه سوادکوه با انتقاد از برخی مسئولین کم کار گفت:دست های پشت پرده ای برای اینکار وجود دارد که امیدواریم با مدیریت جهادی مسئولان و هوشیاری مردم کارگر نیافتد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از وارش، حجت الاسلام حسن قربانی؛ امام جمعه شهرزیراب از جمله روحانیون کم سخن سوادکوهی است. ایشان که دغدغه جدی اشتغال و ابهت از دست رفته سوادکوه را دارند پس از مدت ها حاضر به گفتگویی مفصل با وارش نیوز شدند. ضمن قدردانی از اعتماد این روحانی گرامی توجه شما را به مشروح این گفتگو جلب می کنیم.

حجت الاسلام حسن قربانی در آغاز با نگاهی مثبت به تلاش های دولت تدبیر و امید در سوادکوه و آغاز تصحیح عملیات راه سازی در این جاده حیاتی اظهار داشت: فعالیت ها بیشتر شده است به هرحال این دولت تدبیر و امید است و مردم به تدبیر آنها امید بسته اند اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیاد است و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و متوقف نشود.

امام جمعه زیراب بیکاری را یکی از جدی ترین مشکلات مردم سوادکوه دانست و افزود: این مسئله باید در چند سطح مورد بررسی قرار گیرد. باید توجه داشته باشیم که مشکلات مربوط به این دولت نیست و سابقه ای چندین ساله دارد.

شهر من بهشت زمین خواران است

وی تصریح کرد: متاسفانه یکی از اقدامات بد سال های گذشته تصمیم خروج دام ها از جنگل ها بود که به مشغله اصلی مردمان این منطقه یعنی دامداری صدمه ای بزرگ وارد کرد.

حجت الاسلام قربانی گفت: این کار جنگل های زیبای ما را از بین برد و ضمن قطع کود حیوانی و هرس طبیعی آنهاt پای جنگل خواران و جاده کشان و قاچاقچیان چوب را به جنگل های سوادکوه باز کرد.

وی با انتقاد شدید از زمین خواری در منطقه بیان داشت: مردم بومی که پول چندانی نداشتند زمین هایشان را با مبالغی اندک فروختند و کلی شاد شدند اما زمین متری 100 هزار تومانی حالا چند برابر شده و جایش تهرانی ها ساکن سوادکوه شده اند. شهری که باید در آن اشتغال ایجاد می شد بهشت زمین خواران شد.

حجت الاسلام حسن قربانی پس از بیکاری اختلاف سوادکوهی ها پس از دو نیم شدن را بزرگترین چالش پیش رو دانست و تصریح کرد: تقسیمات کشوری بین مردم ما اختلاف افکند و این کاری ظالمانه بود که فقط دردسر و تفرقه و هزینه ها را زیاد کرد.

برای جدایی سوادکوه گریه کردم

امام جمعه زیراب گفت: من برای این جدایی گریه کردم  که بازوان سوادکوه را بریدند و این جمعیت متحد را به تفرقه کشاندند و کاری کردند که اختلافات زندگی مردم را نابود کند. حالا هرکسی می رود استانداری یا هرجای دیگر برای خودش چانه می زند و می خواهد زرنگ بازی در بیاورد و سوادکوه فراموش شده است.

وی افزود: دعوای مناطق به فقر در سوادکوه دامن زده است.

با راه اندازی کارخانه کک در سوادکوه به شدت مخالفیم

حجت الاسلام قربانی در بخش دیگری از این گفتگو با اظهار تاسف از وضعیت ایجاد شده گفت: الان برای بیل زدن هم در سوادکوه کار نیست همه قول می دهند اما ما انتظار عمل هم داریم و حس ما این است که اراده ای در کار نیست یا اگر هست کمرنگ است.

وی ضمن مخالفت شدید با راه اندازی کارخانه کک در سوادکوه اظهار داشت: کک مایه آلودگی فراوانی است و راه اندازی آن در بهشت ایران یعنی سوادکوه اشتباه محض است. به ما خبر رسانده اند که شهرهایی که در آنها فعالیت های کک سازی صورت می گیرد چه بلایی بر سر منابع طبیعی و محیط زیستشان آمده و ما نمی خواهیم این مسئله در سوادکوه تکرار شود.

حجت الاسلام قربانی ادامه داد: دولتی شدن معادن سوادکوه هم به نفع مردم و هم به نفع دولت است و باعث اشتغال فراوانی هم خواهد شد. الان ما هنوز نمی دانیم سرنوشت آنهمه ماشین آلات در البرز مرکزی چه شد و چرا این سرمایه عظیم سال هاست راکد مانده است.

مدیران غیر بومی ما را بیچاره کردند

امام جمعه زیراب با اشاره به ضربه های فراوان مدیران غیربومی در سوادکوه اظهار داشت: سال ها مدیران فراوانی از بابل آمدند و حتی از نکا و بهشهر و غیره هم مدیر به اینجا فرستادند که فایده ای نداشته است. من از مدیریت عمرانی و فنی استانداری تقاضا دارم با درایت به وضعیت اشتغال و عمران در سوادکوه توجه داشته باشند.

این روحانی متنفذ سوادکوهی، سابقه 1150 ساله جدیت این مردم در توسل به اسلام و تشیع را مهری محکم بر ولایتمداری آنها دانست و تصریح کرد: در 300 هجری قمری در سوادکوه سکه به نام به امام زمان(عج) زده شده است در حالیکه آن وقت ها در عراق عرب از این خبرها نبود. ولی الان از ما چه استفاده ای می شود، ما توان و ظرفیت معرفی وزیر و رئیس جمهور را داریم اما...

امام جمعه زیراب کاهش زاد و ولد را از دیگر چالش های موجود در سوادکوه دانست و گفت: الان در روستاها و در تکایا ما به زحمت یک بچه می بینیم و این ضربه بزرگی است که سیاست های غلط در پی داشته است و ما باید مردم را به افزایش زاد و ولد تشویق کنیم چون جوانان باید جایگزین پدرانشان شوند ولی الان با این خطر مواجهیم که جمعیت جوانمان به شدت کم شده و آنهایی هم که هستند به شهرهای دیگر مهاجرت کرده اند.

سوادکوه به سرنوشت دریاچه ارومیه و تالاب هامون دچار شده است 

حجت الاسلام قربانی گفت: سوادکوه به سرنوشت دریاچه ارومیه و تالاب هامون دچار شده است  و غریبه ها دارند ما را از بین می برند. ما شکایت نداریم بلکه حکایت داریم و از مسئولان می خواهیم به این حکایت ها خوب گوش کنند و چاره ای بیاندیشند.

وی با بیان اینکه این مردم عاشورائی هستند تاکید کرد: در زمان انتخابات از هیجان مردم استفاده می شود و حتی از رای سوادکوهی های مقیم ساری و قائمشهر و جویبار نهایت استفاده را می برند، پس حالا هم باید تا می توانند تلاش کنند تا اوضاع بهتر شود.

شما اول جایی را آباد کن بعد برایش ساز و دهل بزن!

امام جمعه زیراب در پاسخ به این سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه « می گویند شما اجازه برگزاری کنسرت را در زیراب نمی دهید» گفت: شما اول جایی را آباد کن بعد برایش ساز و دهل بزن! کنسرت در اولویت نیست و دردی از مردم ما دوا نمی کند و مثل نی زدن بر سر مرده است، ما منتظر کنسرت مدیران هستیم که گوشه کار را بگیرند و از ظرفیت های سوادکوه استفاده کنند.

وی گفت: الان کسانی آمده اند که نه به شهرداری عوارض می دهند و نه  به دولت مالیات، آنها دارند صاحب زمین های ما می شوند که این خطر بزرگی است که الحمدالله در حال کم شدن است،ضمن اینکه شهرک هایی صنعتی در شیرگاه و پل سفید زدند که اثر چندانی نداشت و بچه های ما را از بیکاری نجات نداد.

حجت الاسلام قربانی در پایان از مردم سوادکوه خواست اختلافات را کنار بگذارند و مجددا یکی شوند و با انتقاد از کسانی که تلاش می کنتند تا بین مردم تفرقه بیاندازند گفت: دست های پشت پرده ای برای اینکار وجود دارد که امیدواریم با مدیریت جهادی مسئولان و هوشیاری مردم کارگر نیافتد.

وی باردیگر تاکید کردند: معاونت عمرانی باید در این مناطق وارد شود و در سال فرهنگ و اقتصاد که چیزی به پایانش نمانده به اقتصاد این منطقه تکانی بدهند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :