آخرین عناوین

پنجشنبه 25 دی 1393-15:21 کد خبر:4500

نقدی بر اطلاعات اقتصادی اعلام شده از سوی استاندار مازندران در صدا و سیمای مازندران!!

ربیع فلاح چه چیزهایی را باید می گفت اما نگفت!/ منابع آماری شما به شدت غلط است آقای استاندار

استاندار مازندران در گفتگوی ویژه خبری صدا و سیما نتوانست رضایت نسبی شنوندگان را کسب کند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از وارش، استاندار مازندران برای دومین بار در شبکه تبرستان حاضر شد تا از دستاوردها و چالش های موجود در استان سخن بگوید.

این دعوت فوری در پاسخ به نقد ربیع فلاح از صدا و سیمای استان، مبنی بر عدم پوشش کافی دستاوردهای دولت صورت گرفت و نشان داد که اگر کمی به حمیدی هم فشار وارد شود نتیجه خواهد داد،هرچند شواهد نشان می دهد که حمیدی زمستان امسال را در ساختمان جام جم به پایان نمی رساند و به احتمال قوی تا پایان بهمن ماه جایش را به مدیری غیر بومی خواهد داد که اسامی افرادی نظیر حیدری و مقدسی در این زمینه مطرح شده است.

استاندار در این برنامه تلویزیونی تقریبا از همه چیز حرف زد و اگر کسی از راه دور پای صحبتش می نشست فکر می کرد استاندار لوزان سوئیس یا شهردار آمستردام هلند در حال ارائه عملکرد است، چون تقریبا همه چیز خوب و در حال رشد نشان  داده شد و حتی برای خالی نبودن عریضه اشاره کوچکی به مشکلات حاصل از بیکاری، کاهش نرخ مشارکت اقتصادی، افزایش طلاق و تزلزل فرهنگی، کاهش چشمگیر نوآوری های فرهنگی و هنری، کاهش 21 درصدی تمایل به راه اندازی کسب و کار در بازار، رشد 11 درصدی مهاجرت علمی از استان، عقب ماندگی از برنامه های توسعه، نارضایتی از انتصاب های سیاسی و اداری و .. هیچ سخنی به میان نیامد.

هرچند امید دادن  به مردم بسیار خوب و در راستای سیاست های دولت است اما نمی توان تنها یک طرفه به قاضی نرفت و اگر نام این دولت، دولت امید است صفت اعتدال را نیز یدک می کشد که در صحبت های ربیع فلاح هیچ نشانی از تعادل میان کمبودها و پیشرفت ها نبود.

ربیع فلاح در این برنامه به بحث بودجه اشاره کرد و گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار استانی تخصیصی سال قبل استان امسال به ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده و این میزان تا پایان سال نیز افزایش خواهد یافت، همچنین در بودجه سال ۹۴ علیرغم کاهش اعتبار برای استان ها، ۵۱۰ میلیارد تومان بودجه برای مازندران پیش بینی شده که نسبت به ۴۰۳ میلیارد تومان اعتبار امسال رشد را نشان می دهد.

استاندار مازندران افزود:تنها استانی هستیم که رشد ۴۰ درصدی بودجه ملی را در بودجه سال آتی خواهیم داشت.

وی به بحث تورم اشاره کرد و اظهار داشت: در سال ۹۱ میزان تورم ۲۵ درصد بود که این میزان در شروع دولت در استان به ۳۸ درصد رسید ولی تا پایان سال قبل میزان تورم به ۲۷ درصد کاهش یافت و اکنون میزان تورم در استان ۱۶.۱ درصد اعلام شده است.

این نرخ در حالی از سوی ربیع فلاح اعلام می شود که بر اساس شاخص های کشوری نرخ تورم نقطه نقطه در استان 16/4 است و نرخ تورم واقعی بین 19 تا 21، حال معلوم نیست عدد 16/1 از کجا به دست استاندار مازندران رسیده و اگر هم از اداره کل آمار و اطلاعات استانداری این اطلاعات را در اختیار ایشان گذاشته اند باید به نقطه به نقطه بودن آن اشاره می شد،ضمن اینکه یکی از مشکلات همیشگی آمار استان این است که اختلافی حداقل 3 واحدی با آمار کشوری، مخصوصا آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران دارد.

نکته عجیب دیگر این است که چطور از پائیز سال گذشته تا پایان تابستان سال جاری همواره با کاهش 1 تا 1/1 درصدی نرخ تورم نقطه به نقطه در استان مواجه بودیم اما از تابستان تا آذرماه امسال ناگهان بین 6 تا 7 درصد از تورم کاسته شده است، آنهم در حالیکه در این مدت به دلیل کاهش نرخ نفت و تلاطم های ارزی، روحانی سخت ترین دوران ریاست جمهوری اش را سپری کرد؟

 همچنین استاندار مازندران هیچ اشاره ای به حجم نقدینگی و تاثیر بحران سفید بر تولیدات باغی مازندران نکرد و توضیح نداد که دلیل کاهش نرخ تورم در استان نه افزایش قدرت خرید مردم که از قضا رکود مرگبار در صندوق هزینه خانواده ها است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران توان خرید خانوارهای روستایی استان در 11 ماه گذشته کمتر و کمتر شده است و توان خرید خانوارهای شهری نیز به جز اردیبهشت امسال همواره نرخی نزولی داشته است.

استاندار مازندران نگفت که چرا احمدی لاشکی از عدم پرداخت خسارت ها سخن می گوید و شریعت نژاد وضعیت اقتصادی و کشاورزی غرب استان را متلاشی شده توصیف کرده و گفته: بود و نبود دولت در زمینه کشاورزی غرب استان معنایی ندارد، آنهم در حالی که شریعت نژاد از حامیان دولت در مجلس اشت!

حتما بینندگان شبکه تبرستان دیشب حرف استاندار مازندران را در مورد کاهش تورم باور نکرده اند چون کاهش تورم وقتی مفید است که نرخ ها کم شده اما قدرت خرید ثابت بماند یا افزایش پیدا کند، وضعیت کاهش فعلی به دلیل پس زدن بازار توسط مردم و آتش زدن فروشندگان و تولیدکنندگان به اموالشان است.

چندانکه علی رغم سیر نزولی قیمت میوه از شهریورماه امسال در مازندران، بازهم کاهش 3/0 درصد خرید را ثبت کردیم که نشان می دهد حتی اگر میوه فروش ها به قیمت خرید هم دست به فروش بزند باز مردم زیادی توان خریدن ندارند.

استاندار مازندران که از پائین بودن میزان تورم در استان نسبت به کشور و دیگر مناطق سخن گفته اند و اعلام داشته اند که ما  در تمام شاخص ها افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی داشته ایم از کجا به این اطلاعات به شدت غلط دست یافته اند،کافی بود ایشان تلفن را بر می داشتند و تماسی با همسایه شرقی مازندران، یعنی گلستانی ها برقرار می کردند تا می دیدند که این استان کاهشی به مراتب بیشتر از ما را تجربه کره و لرستان، خراسان شمالی و سمنان و همدان نیز به مراتب رشد اقتصادی بیشتری را نسبت به مازندران تجربه کرده اند.

ضمن اینکه رشد اقتصادی با ضرایبی نظیر رفاه عمومی، نرخ رشد جمعیت و برخورداری از منابع طبیعی ارتباطی مستقیم دارد.

سوال ما از استاندار محترم مازندران این است که آیا کاهش نرخ مشارکت اقتصادی و افزایش بیش از 8 درصدی نرخ بیکاری در سه ماه اخیر به معنای رشد 100 تا 200 درصدی در تمام شاخص هاست؟؟؟

اینکه ما جزو 5 استانی بوده ایم که بیشترین نرخ سقوط اقتصادی را در زمینه بیکاری تجربه کرده ایم چکونه منجربه چنین رشد اعجاب آوری شده است؟

وی با بیان اینکه، واردات برنج را با حمایت مسئولان امر ممنوع کردیم اظهار داشت: خرید تضمینی ارقام محلی برنج از جمله برنامه هایی بود که امسال اجرا شد و در این راستا یک جلسه اضطراری با حضور اعضای دولت برگزار شد.

این اظهارات نیز به شدت خلاف واقع است و آمارهای مرکز آمار و گمرک ایران نشان می دهد که از اسفند ماه سال گذشته شاهد افزایش واردات برنج از هندوستان بوده ایم و هند همچنان با فاصله ای فاحش بزرگترین صادر کننده برنج به ایران است و همین چند روز پیش نمایندگان گیلان از افزایش واردات بی رویه برنج به ایران گلایه کردند و تجار ایرانی را که با هندی ها رابطه دارند زیر سوال بردند، حالا این حرف استاندار مازندران از کجا نشات می گیرد ما نمی دانیم.

ایشان همچنین مجددا به صفر شدن ساخت و سازها و تغییر کاربری ها اشاره کرده اند که اشتباه محض است، گرچه مجوز جدیدی در این زمینه صادر نشده( البته این هم هنوز معلوم نیست) که جای تشکر و تقدیر فراوان دارد اما عدم صدور مجوز جدید به معنای به صفر رسیدن تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیرقانونی نیست، چندانکه در این زمینه اصلا نیازی به آمار نیست.

کافی است استاندار مازندران در سفرهایشان به غرب استان اندکی شیشه ون مخصوصشان را پائین دهند تا متوجه شوند به هیچ عنوان این تغییر کاربری ها متوقف نشده و گواه این امر نیز گلایه معاون وزیر جهاد کشاورزی در سفر هفته گذشته اش به استان بود که از روند ساخت وسازهای غیرقانونی به شدت انتقاد کرد.

 

البته ما سعی کردیم در این نقد کوتاه تنها به بخش کوچکی از اظهارات اقتصادی ایشان پاسخ دهیم وگرنه نقدهای فراوانی به سخنرانی تلویزیونی ربیع فلاح وارد است، از جمله اینکه حتی یکبار به موضوعات سیاسی و اجتماعی که یکی از اصلی ترین وجوه  سخنرانی های دکتر روحانی  است اشاره ای نکردند، ای کاش از وضعیت تشکل های سیاسی و اجتماعی، وضعیت اسفبار فرهنگی، بی نتیجه بودن تلاش های صورت گرفته در حوزه زنان و بسیاری از آسیب های منطقی و عملی دیگر در استان اشاره می کردند تا حداقل ارائه عملکرد منصفانه ای داشته باشند.

این وعده را به خوانندگانمان می دهیم که به زودی ادامه این نقد را خواهید خواند و به شما خواهیم گفت استاندار مازندران چه چیزهایی را باید می گفت اما نگفت و اینکه وضعیت آماری در مازندران تا چه اندازه وخیم است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • سالار
    جمعه 26 دی 1393-18:47


    برادر ربیع شما که با این آمارهای غلط و حرفای بی سند و مدرک همین یه ارزن آبروی ما را هم که بردی بسلامتی.
    یک هفته داد زدی و خبر منتشر کردی که از صدا و سیما گلایه داری و با شما همکاری نمی کنند و حالا هم که میدان رو به شما دادن و به صدا و سیما استانی دعوت شدید دسته گلی به آب دادی که هیچ جوره نمیشه جمعش کرد.

    • سعادت
      جمعه 26 دی 1393-18:35


      استاندار عزیز ما فکر کردن با یک مشت آدم بی سواد و از همه جا بی خبر رو برو هستند که رفتن و شبانه نشستند و به زیر دستان خود گفتند عریضه بنویسید که من فقط و فقط برم جلوی دوربین بشینم و بخونم و به حتی یک درصد هم فکر نکردند با این مشکلاتی که توی استان هست و فشارهایی که مردم تحمل می کنند همه افراد جامعه حتی آن روستایی که فقط سوادش در حد خواندن و نوشتن هست اطلاعاتی به مراتب درست تر و کامل تر از این سیاهه جناب فلاح دارند.