آخرین عناوین

شنبه 27 دی 1393-17:12 کد خبر:4509

در پی ناتوانی میراث فرهنگی مازندران در دفاع از خاک مازندران:

از ادعای مالکیت تهرانی ها در یک بنای ثبت ملی مازندران تا شکایت از نماینده آمل !

در پی ناتوانی اداره کل میراث فرهنگی مازندران ،قطعه ای دیگر از اثر ملی ثبت شده مازندران از دست رفت.


به گزارش خزرخبر و به نقل از شمال فردا،ماجرای چشم طمع همسایگان نامهربان به گستره مظلوم و توسعه نیافته ی مازندران انگار پایانی ندارد! در این راستا ابتدا پروژه ی تملک قله ی دماوند و سپس ماجرای گدوک از سوی پایتخت نشینان كليد خورد و بعد از مدت ها بگو مگو و جدال رسانه ای تب این مطالبه نامشروع با موضع گیری رسمی مقامات وقت استان و ورود نمایندگان وقت مردم در خانه ملت به ظاهر فروکش کرد!

در آن ماجرا پس از فشارهای سیاسی و اداری و دستورات بالا به پایین مرکز نشینان مبنی بر تحویل ابنیه و اماکن سازمان هایی که در نقاط مرزی با استان تهران دارای تاسیساتی بودند(نظیر اداره کل راه و ترابری و جمعیت هلال احمر استان )، مجموعه نمایندگان مردم استان در خانه ملت در حرکتی وحدت گرایانه طي نامه ای شدیداللحن به محمد نجار وزیروقت کشور(مورخه21/2/89) ضمن انتقاد شدید به طرح مسایلی در خصوص انتزاع بخش هایی از مازندران و الحاق آن به استان تهران، این اقدامات را دقیقا در چارچوب منافع شخصی برخی افراد معلوم الحال ارزیابی نموده و خواستار بایگانی شدن اینگونه پروژه های تفرقه افکنانه و مغایر با منافع ملی شدند.

انگار داستان دنباله داردست درازی همسایگان مازندران تمامی ندارد و این روزها درورای انفعال مدیران ارشد و میانی استان هر روز با شیوه ای جدید نکرار می شود و به قول معروف « روز از نو و روزی از نو »

اینبار اما همسایه پررو پا را فراتر نهاده و دست روی یک اثر تاریخی گذاشته ومسئولان میراث فرهنگی استان تهران همه عزم خود را جزم کرده اند تا یک اثر ثبت شده ملی در خاک مازندران را در شرایطی که مدیران میراث فرهنگی مازندران در خواب زمستانی هستند از استان مازندران جدا کنند !

مکانی که تا کنون علی رغم بی خیالی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان که هیچ واکنشی را نداشته ، با مقاومت جانانه وعدم تخلیه این اینیه توسط اداره کل راه و شهرسازی استان و جمعیت هلال احمرمازندران حفظ شده وبخشی از مازندران می باشد اما بیم آن می رود نفوذ پایتخت نشینان به جدایی این منطقه از مازندران بیانجامد !

 مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران چه گفت ؟!

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: با اخذ حکم تخلیه کاروانسرای گدوک، این اثر تاریخی به استان تهران تحویل داده می شود.

رجبعلی خسروآبادی ،  پس از بازدید از شهرستان فیروزکوه در خصوص آخرین وضعیت کاروانسرای 'شاه عباسی' گدوک  اظهارداشت: در آخرین جلسه کارگروه گردشگری استان تهران بار دیگر مشکل کاروانسرای گدوک مطرح و معاونت برنامه ریزی استانداری مسوولیت آن را عهده دار شد.

وی گفت: در این زمینه تمامی مکاتبات لازم انجام شده و حتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران طی نامه ای خواستار تحویل آن از اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران به میراث فرهنگی شده است.

خسروآبادی به مکاتبه اخیراش با استانداری در خصوص این کاروانسرا گفت: واحد تقسیمات کشوری وزارت کشور اعلام کرده که کاروانسرای گدوک در حوزه استحفاظی استان تهران واقع شده و باید تحویل این استان شود.

وی خاطرنشان کرد: طی مکاتبه ای دیگر با دادسرای عمومی شهرستان فیروزکوه، صدور دستور تخلیه این مکان بر اساس مکاتبات فوق الذکر را خواستار شدیم و در نهایت با ارسال نامه ای به فرمانداری فیروزکوه به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان، خواهان تحویل گرفتن کاروانسرا شدیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران تصریح کرد: مسلما اگر این مکان تخلیه شده بود تحویل گرفتن آن آنقدرها سخت نبود، اما هم اینک کاروانسرا ذز اختیاراداره راه و شهرسازی سواد کوه است و باید فکری برای این موضوع شود.

وی خاطرنشان کرد: حداکثر سه هفته آینده حکم تخلیه این مکان تاریخی گرفته می شود.

کاروانسرای شاه عباسی گدوک در مسیر شاهراه ارتباطی اصفهان - مازندران و در زمان ˈشاه عباس صفویˈ برای استفاده مردم و کاروان ها احداث شده است.

این کاروانسرا از نوع کاروانسرای کوهستانی به علت سردی هوای منطقه بصورت سرپوشیده برای سکونت مسافران ساخته شده است.

این اثر به شماره 2795 و تاریخ 16 مهر ماه سال 79 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این همه ماجرا نیست ....

حمیدرضا مشهدی ‏عباسی ، نماینده فیروزکوه و دماوند هم از آنطرف وارد میدان شد و اظهار کرد: خلأ نبود نماینده در یک سال گذشته، مشکلات زیادی را برای مردم شهرستان‏های دماوند و فیروزکوه به وجود آورده است.

این نماینده با ادعای مالکیت منطقه امام زاده هاشم آمل گفت : : مسائلی همچون ادعای مالکیت نماینده آمل در مجلس در خصوص امامزاده هاشم (ع) دماوند در این مدت پیش آمده که بنده پیگیر شکایت از این اقدام هستم !

و کلام آخر ...

به هرروی بدون تردید این مدیران ارشد و میانی استان هستند که باید فعالانه از تمامیت ارضی مازندران دفاع کنند ونتیجه اقدامات خود را از طریق رسانه ها به اطلاع افکار عمومی برسانند .

در این مجال ضمن تقدیر از پافشاری و مقاومت اداره کل راه و شهرسازی و هلال احمر استان که علی رغم فشارهای وارده برای تخلیه ابنیه و تحویل این مناطق به استان تهران دفاع جانانه و تاریخی از مازندران داشته اند به اداره کل میراث فرهنگی و اداره کل اوقاف مازندران توصیه می شود برای حفظ مالکیت مازندران بر کاروانسرای شاه عباسی گدوک و امامزاده هاشم آمل تلاش مضاعفی داشته باشند .

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • کامران
    يکشنبه 28 دی 1393-23:43


    احسنت به تهرانی ها با این ادعاهای بی سند و مدرکشون. رو که نیست ماشالله ...............