آخرین عناوین

يکشنبه 15 تير 1393-14:26 کد خبر:452

تشکیل جلسه فوق العاده کارگروه سیل استان

کار گروه سیل استان مازندران با توجه به  مصوبه دولت جلسه فوق العاده تشکیل داد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مازندران ،در این جلسه ابتدا محمد ابراهیم یخکشی مدیر عامل شرکت  آب منطقه ای مازندران و رئیس کارگروه سیل استان با اشاره به سیل خیز بودن استان ، اعتبارات موجود را جهت کنترل و مدیریت سیلاب ناکافی خواند و گفت : راهکار اصلی جهت کاهش خسارات سیل ،  تهیه طرح جامع و مدیریت یکپارچه سیل است که امیدواریم با همدلی که در بین دستگاه های اجرایی وجود دارد این طرح محقق شود .

وی با اشاره به تعدد و تکرار سیلاب در استان ، تعداد سیل طی 5 سال گذشته را حدود 90 مورد بر شمرد و گفت : در مازندران حدود 120 رودخانه اصلی به طول 4200 کیلومتر وجود دارد که  500 کیلومتر آن در مناطق شهری و روستایی قرار دارد که باید با اجرای  مولفه هایی در زمینه آبخیزداری ، آزاد سازی حریم به ویژه در مناطق شهری و روستایی و ساماندهی ، لایروبی رودخانه میزان خسارت را به حداقل برسانیم .

یخکشی در ادامه با تأکید بر ضرورت اجرای طرح های غیر سازه ای به ویژه آموزش مردم و بهره گیری از مشارکت آنها در امر مدیریت سیلاب اجرای سازه های کنترل سیلاب را ناکافی خواند و تصریح کرد : باید تلاش کنیم در طرح جامع همه مولفه ها از جمله : مهندسی رودخانه ، محیط زیست ، هوا شناسی ، آبخیز داری و منابع طبیعی و ... مد نظر قرار گیرد .

در ادامه موسوی تاکامی نیز با اشاره به علل وقوع سیلاب در مازندران از جمله اثرات شیب ،  ساختار زمین شناسی شکننده ، میزان بارش و مدت زمان آن ، به میزان رسوب در استان اشاره کرد و گفت : این رقم در استان بین 15 الی  20  تن در هکتار است که با شاخص متوسط جهانی که بین 5 الی 7 تن می باشد فاصله زیادی  دارد که با برنامه ریزی که در این زمینه شد امیدواریم در افق 1400 این رقم را به متوسط جهانی نزدیک کنیم .

وی با اشاره به پدیده تغییرات  اقلیمی و ضروت برخورد علمی و جامع با پدیده طبیعی تصریح کرد : ما نیازمند یک بستر مناسب جهت زهکشی جریان های سطحی به ویژه بهنگام سیلاب و طغیان رودخانه ها هستیم که برای انجام این مهم باید ار انجام کارهای پراکنده خودداری نمایم و باید مدیریت واحد در این زمینه داشته باشیم .

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :