آخرین عناوین

چهارشنبه 15 شهريور 1396-9:51 کد خبر:45666

انتقاد رئیس خانه کارآفرینان مازندران!!

مدیریت ضعیف، مازندران را به استان بیکار کشور تبدیل کرد/آمار‌های ایجاد شغل مسئولان صحت ندارد

رئیس خانه کارآفرینان مازندران گفت: مازندران سرشار از داده‌های طبیعی برای رشد کشاورزی و صنعت توریسم است اما مدیریت ضعیف ، مازندران را به استان بیکار کشور تبدیل کرده است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، بیکاری یکی از مشکلات عمده در استان مازندران است و بسیاری از متولیان عدم پیشرفت استان در توسعه کارآفرینی را سوءمدیریت در حوزه‌های مختلف و عدم همراهی دولت عنوان می‌کنند.

در همین ارتباط با عباس رویان رئیس خانه کارآفرینان مازندران گفت‌وگو انجام شده که به اتفاق می خوانیم.

مشکل بیکاری در مازندران چگونه باید حل و فصل شود؟

حل مشکل بیکاری منوط به حمایت دولت از کارآفرینان  است، مشکل اشتغال نیازمند اتخاذ سیاست‌های حمایتی یکپارچه و منسجم دولت و تلاش مسئولان و نمایندگان استان هست.

مازندران از جمله استان‌های است که با وجود منابع و ظرفیت‌های بسیار زیاد از در حوزه‌های مختلف انرژی، نیروگاه، جنگل، دریا و کوه در بخش ایجاد اشتغال مشکلات جدی داشته و رفع بیکاری به یکی از دغدغه‌های جدی جوانان جویای کار تبدیل شده است.

به همان میزانی که فضای اشتغال کشور دچار تحولات اساسی نسبت به دهه‌های گذشته شده، در کنارش دچار آسیب‌های جدی شده گرایش به فعالیت در برخی رشته‌ها بسیار بالا و در برخی مشاغل، بسیار پایین است و همین موضوع باعث برهم خوردن توازن در این حوزه می‌شود، اگر برای برخی رشته‌ها بازار کار در کشور اشباع شد یا به دلیلی اصلا وجود ندارد چرا وقت و استعداد جوانان را هدر می‌دهند؟

برای جلوگیری از افزایش تعداد بیکاران در حال حاضر چه اقدامی باید انجام شود؟

جوانان سر در گم پیدا کردن شغل هستند، با بیکاری جوانان آمار آسیب اجتماعی به خصوص اعتیاد و انواع ناهنجاری‌های فضای مجازی در حال افزایش است به دلیل نبود شغل مناسب آمار ازدواج کاهش پیدا کرده و همین موضوع سبب ایجاد چالش‌های شدید اجتماعی شده و بنیان خانواده به دلیل نبود شغل دچار دستخوش می‌شود.

برای جلوگیری از افزایش تعداد بیکاران و نرخ بیکاری باید شرایط اقتصادی کشور به‌گونه‌ای تغییر کند که ظرفیت‌های اشتغال‌زایی آن افزایش یافته، کمیت و کیفیت اشتغال متناسب با ورود تحصیل‌کرده‌ها به بازار کار افزایش یابد.

از طرف دیگر تنوع کسب و کارها در بخش خدمات بیشتر است و عمدتا سرمایه قابل توجهی برای شروع کسب و کار احتیاج ندارد سهم خدمات در بازار کار افزایش قابل توجهی داشته است.

انتظار می‌رود با همت دولت و همراهی مسئولان استان، در راستای تدوین برنامه‌ای جامع، علمی و موثر شاهد ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، رونق بیش از پیش بازار کار و کارآفرینی و در نهایت جذب حداکثری جوانان جویای کار در استان باشیم تا به تبع آن بتوان محفل خانواده‌ها را گرم کرد و آسیب‌های اجتماعی را به حداقل رساند.

ارزیابی شما از وضعیت اشتغال در مازندران چیست؟

وضعیت اشتغال در استان مازندران مناسب نیست، وضعیت ناامیدکننده اشتغال و بیکاری جوانان مستعد استان مازندران وقتی تاسف‌بارتر از مواردی است که  اعلام می‌شود، مازندران سرشار از داده‌های طبیعی برای رشد کشاورزی و گسترش صنعت توریسم برای رفع موانع و مشکلات اقتصادی و ایجاد شغل است اما مدیریت ضعیف کار را به جای رساند که این استان به لحاظ کار و درآمد و اشتغال جوانان وضعیت نامناسبی دارد.

معضل بیکاری در استان زرخیز مازندران بیداد می‌کند و هر روز دامنه آن افزایش یافته و این معضل زمانی تاسف‌بارتر است که بیشتر جوانان تحصیلکرده که با مشکلات عدیده و مخارج سنگین در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند و پس از تحصیل باید در کنج خانه‌ها بمانند.

از ظرفیت منابع موجود در استان برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال استفاده‌ای نشده است، شرایط اقلیمی مازندران طوری است که نباید مشکل ایجاد شغل داشته باشیم، اوضاع بیکاری در مازندران بسیار حاد بوده و در این بخش شرایط مناسبی نداریم.

برخی از مسئولان نداشتن مهارت برای جوانان جویای کار را دلیل بیکاری آنها عنوان می‌کنند، شما چه نظری در این ارتباط دارید؟

بنده از اینکه دانشگاه‌ها و مراکز دولتی در کنار درس باید به حرفه آموزی بپردازند حرفی نداریم و مهارت هم جز تحصیل باید باشد، اما مشکل این است که برای جوانان دارای مهارت در رشته شغلی هم کار پیدا نمی‌شود و دلیل این موضوع هم این است که کارآفرین به دلیل نرخ بالای بانکی و واردات کالا، مالیات سنگین و مشکلاتی که با تامین اجتماعی دارد رغبتی برای بالا بردن کرکره واحد تولیدی ندارد.

مشکل تولید با همکاری دولت با تولید کنندگان حل و فصل می‌شود، طرح حمایت از تولید در کشور باید اجرایی شود، کارآفرینان شاخص، برجسته و دلسوز کشور باید مورد حمایت مادی و معنوی دولت قرار گیرند.

نقش بخش خصوصی و کارآفرینان در اشتغال، افزایش برنامه‌های مدون آموزشی نیروی کار، حاکم شدن الگوی رشد چند بخشی و اجرای سیاست‌های اصل 44 از مواردی است که باید به آن توجه ویژه شود.

نقاط ضعف اشتغال در مازندران از نظر شما چیست؟

پایین بودن سطح مهارت و تخصص، افزایش سطح بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، ناکارآمدی نظام مالی مالیاتی تامین اجتماعی، عدم خروج بازنشستگان از بازار کار و پایین بودن فرهنگ کار و کارآفرینی عدم حمایت مناسب دولت از کارآفرینان و تولیدکنندگان از جمله نقاط ضعف بازار کار استان است.

آمارهایی که از سوی متولیان امر ارائه می‌شود با واقعیت تطبیق ندارد، برای اینکه بازار اشتغال استان را ارزیابی کنیم لازم نیست به مناطق دور دست برویم بلکه اگر دقت کنیم می‌بینیم در هر خانواده‌ای، فارغ التحصیل بیکار وجود دارد.

چه راهکاری برای توسعه اشتغال در مازندران پیشنهاد می‌کنید؟

استان مازندران چهار اقلیم دارد که باید براساس این اقلیم‌ها برنامه‌ریزی و آمایش استانی درحوزه اشتغال و کارآفرینی طراحی کنیم.

آموزش ها باید متناسب با نیازها باشد و باید از نظر کمیت و کیفیت نیازها را برآورده کند و اکنون شاهدیم که برخی کارآموزان مراکز فنی و حرفه‌ای به شغل مسافرکشی مشغول هستند.

توجه به فرهنگ کار و کار آفرینی از مواردی که در کارگروه اشتغال کمتر به آن پرداخته شده است، فرهنگ کار است که باید مورد تاکید و توجه قرار گیرد توجه به فرهنگ کارآفرینی و بالابردن این فرهنگ به رشد و توسعه اشتغال کمک می‌کند.

کم‌توجهی به فرهنگ کار و کارآفرینی از یک سو و وجود مشکلات متعدد در بخش تولید، تولیدکنندگان این بخش را با مسائل عدیده‌ای مواجه کرده است و فشار مضاعف بانک‌ها روی تولیدکنندگان است و این امر مشکلات واحدهای تولیدی را بیشتر می‌کند همراهی بیشتر بانک‌ها با مراکز تولیدی و کارآفرینی می‌تواند باعث توسعه و بهبود فضای کسب و کار شود، در استان مازندران نقشه و چشم‌انداز برای سرمایه‌گذاری و پایش آن وجود  باید تهیه شود و نقش جوان به عنوان سرمایه در سند اشتغال باید به خوبی دیده شود و به عنوان ثروت به این بخش نگاه کنیم.

ایجاد بسترهای مناسب برای سرمایه گذاری بخش غیردولتی، بررسی وضعیت بازار کار و ارائه راه حل برای کاهش بیکاری، شناسایی امکانات و محدودیت‌های فنی و حرفه‌ای استان، بررسی و تهیه اسناد در بخش‌های جغرافیایی، بررسی طرح‌های توسعه اشتغال و کارآفرینی، نظارت بر حسن اجرای طرح‌های اشتغالزا و تصویب تسهیلات ارزان قیمت برای طرح‌های  طرح‌های واجد شرایط می‌تواند به توسعه اشتغال و بازار کار در استان مازندران کمک کند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :