آخرین عناوین

چهارشنبه 15 شهريور 1396-10:9 کد خبر:45667

خبرگزاری تسنیم گزارش می‌دهد:

نارضایتی روستائیان آمل از نابه‌ سامانی حمل زباله

چند روز است که زباله های مناطق روستایی آمل جمع آوری نشده و این امر منجر به انباشت زباله در معابر عمومی و جاده ها شده است و سبب نارضایتی روستاییان شده است.


خزرخبر: در پی انتشار مصاحبه‌ای در یک نشریه از مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران مبنی بر مخالفت ساخت سد هراز در جوار کوهی از دپوی زباله و انتقال شیرابه‌های عفونی آن به سمت سد هراز هنگام آبگیری‌ آن در آینده‌ای نزدیک، بین دوستداران زیست محیطی کش و قوس‌هایی را بر جلوگیری از ادامه روند این پروژه ملی به همراه آورد.

کشمکش‌هایی که در ادامه این انتشار مصاحبه و پخش آن در شبکه‌های اجتماعی و مجازی پاسخی از سوی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان آمل شده که عنوان کرد: مدیرکل محیط زیست مازندران مگر قیم مردم آمل است که می‌گوید سد نمی‌خواهیم؟

اما موضوع و تاکید اصلی مصاحبه مدیرکل محیط زیست مازندران بر انباشت زباله در مکانی با نام "عمارت" بوده که این کوه زباله با قدمت 30 ساله همچنان محل دفع و دپوی زباله‌های پنج شهرستان استان مازندران قرار گرفته است.

محلی که دوره چهارم شورای اسلامی شهر آمل با آغاز فعالیت‌شان مهم‌ترین دغدغه‌ آن بر انتقال این زمین و جلوگیری از زباله به محل نامبرده بوده است و حتی با ورود نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی رایزنی‌هایی بر ورود بخش خصوصی و ساخت کارخانه زباله‌سوز دستور کار قرار گرفت که آخرین توافق آن بین اعضای شورا و شهرداری با شرکت خصوصی ژاپنی بوده است و تاکنون مراوده‌های و اقدامات اولیه مبنی بر ساخت این کارخانه انجام شده است.

اما در پی این مصاحبه‌های دو جانبه مدیرکل و فرماندار ویژه آمل، دادستان آمل حکم جلوگیری از انتقال زباله‌ها به سمت محور هراز و محل عمارت را داد.

به دستور حکم قضایی همه خودروهای حمل زباله این شهرستان جلوی پلیس راه محمدآباد گرفته شد که با جلوگیری این ماشین‌ها جلسه‌ای اضطراری شورای تامین با حضور اعضای شورای شهر دوره پنجم تشکیل شد.

این جلسه دو روز پشت سر هم در دفتر فرماندار برگزار شد و همچنان بر جلوگیری ماشین‌های حمل زباله از سوی دادستانی تاکید می‌شد،جلسه‌ای دیگر نیز بدون حضور خبرنگاران با دعوت رئیس کل دادگستری مازندران در شهرستان آمل برگزار شد مبنی بر انتقال زباله به محل جدید که زیرنظر اوقاف شهرستان است.

در این جلسه تقوی‌فرد نیز همچنان تاکید بر جلوگیری انتقال زباله‌ها به سمت عمارت 30 ساله داشت اما در پی این جلوگیری نارضایتی‌هایی برای روستاییان این شهرستان پیش آمد.

با وجود چند روز از جلوگیری انتقال زباله به سمت محور هراز انباشتی از زباله‌ها در روستاها در داخل ماشین‌های حمل زباله دپو مانده است.

ناراحتی روستاییان آمل از تعفن انباشت زباله در دهیاری‌ها

یکی از دهیاران روستای بخش مرکزی گفت: چند روزی از حمل زباله خودروهای دهیاری‌ها را در محل عمارت گرفتند و نمی‌گذارند زباله‌ها را خالی کنند و این خودروها دوباره به دهیاری‌ها برگشتند.

وی افزود: متاسفانه این خودروهای بار زباله همراه خود تعفن بدی را به وجود آورده به طوری که نمی‌شود از کنار آنها عبور کرد.

دهیار بخش دشت‌سر نیز بیان کرد: هر یک از شرکت‌های تعاونی دهیاری بخش‌ها با سازمان پسماند قرارداد حمل زباله را محل دپو دارند اما اکنون با جلوگیری از حمل زباله باید تکلیف دهیاری‌ها را مشخص کنند که کجا ببرند.

وی با تاکید براینکه اگر جلوگیری از زباله‌ها برای همه یکسان است پس زباله‌های شهری به کجا انتقال می‌دهند تا بگویند دهیاری‌ها به آن جا ببرند، گفت: برای این معضل با فرماندار و بخشداران صحبت کردیم و به ما پاسخ درستی ندادند و فقط بر رفع مشکل با خریداری زمین جدید عنوان می‌کنند.

بلاتکلیفی انباشت زباله‌های روستایی تا قبل از خریداری زمین جدید

این دهیار یادآور شد: مسئولان ذیربط این شهرستان به ما بگویند که تا تکلیف خریداری زمین جدید دهیاری‌ها با این دپوی زباله چکار کنند زیرا هر یک از دهیاران نماینده‌های دستگاه‌های اجرایی هستند و باید به اهالی روستا بر دپوی این زباله‌ها و ایجاد بوی تعفن پاسخ دهند.

دهیار دیگری از بخش امام‌زاده عبدالله بیان کرد: روستاییان این بخش در دل طبیعتی زندگی می‌کنند که انباشت هر یک از این زباله‌ها نابودی زیست محیطی به ویژه جنگل را به همراه می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان امر ما باید بدانند که همان‌گونه جذب گردشگر و توریست برای شهرستان آمل یک فرصت است زباله نیز می‌تواند یک فرصت طلایی باشد تا از این طلای سیاه استفاده بهینه شود.

انتقال زباله‌های آمل با توافق اوقاف به زمین پاساکش

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در پی این مسائل پیش آمده در شهرستان عنوان کرد: در دو سال گذشته برای دفن زباله شهرستان زمینی بین آمل و بلده مطرح شده که با مخالفت‌هایی صورت گرفته و جلوی خریداری این زمین و انتقال زباله به این مکان گرفته شد تا اینکه زمین منطقه پاساکش مطرح شد.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا با بیان اینکه زمین موردنظرحدود 330 هکتار زمین است که با توجه به وقفی زمین، سه پیشنهاد فروش، شراکت و تهاتر دریافت آپارتمان در شهر از سوی کارشناس مطرح شد، گفت: متولی این زمین امام جمعه آمل و هیئت امنا هستند بنابراین واگذاری زمین باید از سوی آنها موافقت شود که اکنون منتظر جواب اوقاف کشور هستیم.

وی با تاکید براینکه زباله‌های قابل امحا در محل دپوی زباله فعلی سوزانده و غیرقابل امحا نیز به دستور دادستان به پاساکش انتقال می‌یابد، گفت: برای تصمیم‌گیری زباله عمارت نیز برای امروز نیست بلکه از مدت‌ها قبل بوده و همچنان ادامه دارد که طی این تصمیم‌گیری‌ها در هر جلسه‌ای امام جمعه و دادستان آمل حضور داشتند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :