آخرین عناوین

دوشنبه 17 مهر 1396-9:34 کد خبر:46115

اعتراف معاون وزیر کار!!!

غرب استان مازندران، محروم از اشتغال پایدار/ کم‌کاری مسئولان مازندرانی

در حالی که مسئولان مازندران تلاش دارند اعلام کنند در حوزه اشتغال گام‌های اساسی برداشتند، معاون وزیر کار اعتراف کرد هیچ اشتغال پایداری در غرب مازندران ایجاد نشد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از بلاغ، کم کاری و کم توجهی در حوزه گردشگری، کشاورزی و صنعتی امری مشهود در استان مازندران است، به دلیل عدم بهره‌برداری مناسب و کم توجهی متولیان این بخش، بسیاری از مردم غرب استان مازندران به جای استفاده مطلوب از ظرفیت‌ها اقدام به فروش اراضی کشاورزی کرده و در سال‌های آینده وضعیت معیشتی مردم به شدت دچار آسیب جبران‌ناپذیر می‌شود.

چالشی که در مازندران به‌سوی خلق بحران پیش می‌رود

دولت تدبیر و امید که با هدف تغییر در حوزه‌های مختلف، بویژه اقتصادی و معیشتی روی کار آمد به قضاوت عمومی، نتوانست اقدامی اساسی در این بخش انجام دهد و اوضاع نامناسب رکود و دست اندازی به اراضی کشاورزی در غرب استان مازندران تشدید شده است،این موضوعی است که معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در استان مازندران، که مطلب آن را خبرگزاری ایرنا منتشر کرده است، گفت:‌ تغییرکاربری بی رویه زمین‌های کشاورزی و ساخت و ساز در مناطقی از شمال کشور، بویژه مازندران، یکی از علت‌های اساسی بیکاری در این منطقه است.

تبدیل اراضی، یکی از خروجی‌های سیاست ناپایدار

عیسی منصوری در شهرستان عباس آباد مازندران افزود:‌ امروز شرایط به گونه‌ای است که هویت اغلب روستاها به علت تغییر بی رویه کاربری اراضی در خارج از بافت و نیز ساخت و سازهای غیرمجاز خدشه دارشده و با چنین وضعیتی ضمن آنکه هیچ اشتغال پایداری در این مناطق ایجاد نشد، بلکه بسیاری از فرصت‌های شغلی نیز سلب شد.

وی توضیح داد: به عنوان نمونه غرب مازندران که اقتصاد آن برپایه کشاورزی، گردشگری و صنعتی تعریف شده، امروز در وضعیتی قرار گرفته که اقتصاد آن به سمت و سوی خدمات یعنی خرید و فروش زمین، ساخت و ساز یا موارد دیگری سوق پیدا کرده است.

زمین‌های مرغوب، فرصتی که تبدیل به تهدید شد

منصوری اضافه کرد:‌ بسیاری از کشاورزان و روستائیان زمین‌های‌شان را به افراد غیربومی فروختند و روستاها از سکنه بومی خالی و تبدیل به ویلا و شهرک‌سازی شده و هیچ تحولی در حوزه کسب و کار به وجود نیامده و همچنان وضعیت معیشتی مردم این منطقه بدتر از دوره‌های گذشته می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هرچند دولت ساز و کارهای خوبی برای پیشگیری، مقابله و برخورد با تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیرمجاز اتخاذ کرد، ولی در صورت ادامه این معضل تمامی مزیت‌های حوزه گردشگری منطقه کمتر از 2 دهه آینده از بین خواهد رفت.

ایجاد اشتغال به تناسب ظرفیت‌های هر استان مهم‌ترین رویکرد دولت

منصوری گفت: امروز رویکرد اساسی دولت تدبیر و امید همسو با شعار سال رهبری فرزانه، بهره‌مندی از توان بخش خصوصی و یا به تعبیری مشارکت دادن مردم به منظور استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های منطقه‌ای در حوزه اشتغال است.

وی افزود:‌ استان‌های شمالی به واسطه برخورداری از موقعیت‌های ممتاز در حوزه‌های مختلف بویژه گردشگری شرایط بسیار خوبی در زمینه اشتغال دارند و اولویت دولت نیز توجه به حوزه گردشگری و "آی تی" است.

او ادامه داد: تاکنون 120 دهستان برای فعالیت در حوزه گردشگری در این مناطق شناسایی شده و در بخش "آی تی" نیز تاکنون فعالیت‌های خوبی انجام گرفته است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:نکته مهم‌تر این که دولت برای اجرای برخی از طرح‌های گسترده مانند کارورزی، حدود 20هزار میلیارد تومان اعتبار با سود کم بهره در نظر گرفته است و فرآیند اجرای این طرح‌ها هم اکنون در سراسر کشور در حال اجرا است.

اقدام‌هایی که می‌شد انجام داد، اما انجام نشد

وی افزود:‌ هم اکنون این آمادگی وجود دارد تا طرح‌هایی به عنوان پایلوت در شهرستان عباس آباد برای توسعه و بهبود فضای کسب و کار اجرا شود.

شهرستان عباس آباد به علت برخورداری از مزیت‌های فراوانی مانند دریا، جنگل و انواع محصولات کشاورزی مانند کیوی، پرتقال و گل و گیاه درغرب مازندران قرار دارد.

براساس این گزارش، دولت تدبیر و امید که در چهار سال اول بنا داشت اوضاع اقتصادی کشور را ساماندهی کند، بعد از چهار سال معاون وزیر کار از کم کاری گسترده در مناطق غرب استان مازندران صحبت به میان می‌آورد، و از خطر پیش‌روی برای مردم و خسران جبران‌ناپذیر به آنان می‌گوید، باید منتظر ماند و دید که در چهار سال بعدی آینده چه روشی را برای جبران کارکردهای گذشته به‌کار می‌گیرد تا آن خطر قطعی از سرنوشت مردم غرب مازندران دور شود و مازندرانی‌های قانع و کم‌توقع از نگرانی جدی، که جناب معاون وزیر از واقعیت آن خبر داد، رهایی بیایند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :