آخرین عناوین

دوشنبه 24 مهر 1396-9:21 کد خبر:46255

حال ناخوش سدشهید رجایی ساری/ کاهش چشمگیر ۲۷ میلیونی

آب ذخیره شده در سد شهید رجایی ساری در سال گذشته حدود ۸۰ میلیون متر مکعب بود ولی در شروع سال زراعی امسال حدود ۲۷ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از عبارت، جواد طوسی روز یکشنبه درنشست مدیران دستگاه های اداری شهرستان ساری اظهار داشت: میزان ذخیره آب پشت سد شهید رجایی ساری در شروع سال زراعی یک سوم مدت مشابه سال گذشته است.

وی توضیح داد:در حالی که سال گذشته در ابتدای فصل زراعی حجم آب ذخیره در سد شهید رجایی ساری حدود ۸۰ میلیون متر مکعب بود، امسال به حدود ۲۷ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

وی کاهش ۴۰ درصدی بارش بارندگی در سال زراعی گذشته و برداشت زیاد آب را علت اصلی کم شدن میزان ذخیره و آبگیری سد شهید رجایی اعلام کرد،سد شهید رجایی در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر ساری واقع است.

حجم آبگیری این سد مخزنی مازندران حدود ۱۶۲ میلیون متر مکعب است،استان مازندران سال زراعی نسبتا خشکی را پشت سر گذاشت به گونه ای که بر اساس اعلام هواشناسی مازندران میزان بارندگی در این استان بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است، کاهش بارندگی در کنار افزایش مصرف و تبخیر آب سبب شد تا تعدادی از تالاب ها و استخرهای طبیعی این استان تابستان امسال خشک شود.

** کشت دوم فشار بر منابع آب

مدیرامور آب شهرستان ساری گفت: کشت دوم برنج که در چند سال اخیر از سوی کشاورزان در این خطه شمال کشور اجرا می شود؛ فشار مضاعفی را به منابع آب سطحی و زیر زمینی وارد کرده است.

طوسی افزود: با کاهش میزان بارش باران در مرکز استان در سال جاری ، باید دستگاه های مسئول نسبت به کشت دوم مدیریت بیشتری داشته باشند تا از فشار مضاعف بر منابع آبی جلوگیری شود.

وی با اعلام این که میزان کاهش بارش باران در شهرستان ساری در سال زراعی گذشته طی حدود ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده ، ابراز امیدواری کرد تا در سال زراعی جاری بارش باران در این خطه شمال کشور به نسبت نرمال برسد،شهرستان ساری حدود ۱۰ هزار هکتار شالیزار دارد .

** افتتاح سد پلاستیکی فرح آباد

مدیرامورآب شهرستان ساری همچنین گفت:سد پلاستیکی فرح آباد در سال جاری ۶۰ میلیارد ریال اعتبار دارد و تا پایان سال نیز به بهره برداری می رسد و همچنین طرح مطالعاتی سد های زارم رود و چهاردانگه به اتمام رسیده و مجوز زیست محیطی آن نیز اخذ شده و برای اجرا در انتظار اختصاص بودجه است،شهرستان ساری بیش از نیم میلیون نفر جمعیت دارد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :