آخرین عناوین

دوشنبه 15 آبان 1396-11:21 کد خبر:46639

کیفیت نامطلوب آب بابلسر و هزینه‌هایی که به خانواده‌ها تحمیل می‌شود/جوابیه

بسیاری از ساکنان شهر بابلسر، به دلیل کیفیت نامطلوب آب شرب لوله‌کشی، ناچار به نصب دستگاه تصفیه آب در منازل هستند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از مشهدسر، سال‌هاست با گسترش شبکه آبرسانی و جای گرفتن آب شُرب لوله‌کشی در خانه‌ها، بسیاری از ساکنان شهرها، دیگر اقدامی به حفر چاه در منازلشان نمی‌کنند.

این مهم خود مزیتی بزرگ را برای محیط زیست و دست نخورده باقی گذاشتن سفره‌های آب زیرزمینی دارد.

اما متاسفانه در استان مازندران تنها اقدامی که برای بهداشتی کردن آب شرب شهری انجام می‌شود، کلرزنی و گندزدایی است.

بسیاری از ساکنان استان به ویژه شهر بابلسر، به دلیل کیفیت نامطلوب آب شرب لوله‌کشی، ناچار به نصب دستگاه تصفیه آب در منازل هستند.

هر ساله با تعویض فیلتر‌های دستگاه تصفیه آب خانگی، بسیاری از شهروندان شاهد هستند لایه‌ای لزج روی فیلتر‌های تصفیه آب تشکیل شده است.

حال سوال اینجاست اگر دستگاه تصفیه آب در منازل وجود نداشته باشد، این لایه لزج و جلبک مانند، به راحتی با آشامیدن آب وارد بدن شده و سبب ایجاد بیماری‌های زیادی از جمله اسهال به ویژه در کودکان می‌شود.

بسیاری از شهروندان نیز ترجیح می‌دهند به جای آشامیدن آب لوله‌کشی شهری، از آب معدنی و یا پس از جوشاندن آب، از آن برای آشامیدن استفاده کنند.

در سال‌های اخیر، بسیاری از همشهریان در منازل خود به نصب مخازن چند صد لیتری برای ذخیره‌سازی آب اقدام کرده‌اند که یقیناً بسیاری از آنها هنگام پاکسازی مخازن در طول سال شاهد هستند که لایه ای قطور و گچ مانند ته مخازن را پوشانده است، لایه‌ای که کلر زیاد ته‌نشین‌شده آب است.

همه این موارد، هزینه‌های اضافی است که خانوارها برای حفظ سلامت خود مجبور به پرداخت هستند.

از سویی کیفیت پایین آب شرب، بازاری داغ را برای شرکت‌های واردکننده دستگاه تصفیه آب فراهم کرده است.

اما چرا نباید مسئولان مربوطه فکری اساسی برای سلامت و ارتقا کیفیت آب شرب داشته باشند؟

هیچ کدام از شهروندان حاضر نیستند از آب لوله‌کشی شهری حتی برای پر کردن رادیاتور خودروها استفاده کنند، چرا که سختی آب منطقه بسیار بالاست.

چرا شهروندان باید یک لیوان آب را با تردید بنوشند؟ آیا این مسئله با سلامت جامعه در ارتباط نیست؟

*جوابیه روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران

بخشی از آب آشامیدنی شهر بابلسر ازمنابع آب زیرزمینی حوضه آبریز هراز  و بخش دیگری  از آب ذخیره شده درسد البرز پس از طی فرایند تصفیه، تامین و دراختیار مشترکین محترم قرارمی گیرد.

آب استحصالی از منابع مذکور براساس استانداردها ودستورالعمل های کشوری همچون وزارت نیرو،  وزارت بهداشت وتوسط آزمایشگاه فعال دراستان مورد آنالیز کیفی قرار می گیرد.

از آنجایی که دانشگاه علوم پزشکی به عنوان دستگاه ناظر برسلامت جامعه به طور مستمر آب شرب را مورد آزمایش قرار می دهد، هیچ گونه نگرانی نسبت به سلامت آب توزیع شده وجود ندارد.

با توجه به تبلیغات گسترده فروشندگان دستگاه تصفیه آب، متاسفانه شهروندان بدون اینکه از فرایند عملکرد این دستگاهها  مطلع باشند، نسبت به خرید آن اقدام می کنند.

در این رابطه باید عنوان نمود:

1- آب خروجی از دستگاه تصفیه آب خانگی فاقد هرگونه املاح معدنی مهم و موردنیاز بدن انسان بوده و در نتیجه آب بی خاصیت (آب مقطر مورداستفاده درصنعت-آزمایشگاهها و...) تحویل مصرف کننده می دهد.

2- آب خروجی از دستگاه تصفیه آب خانگی از اسیدیته پایینی برخوردار بوده بگونه ای که مصرف آن منجر به برهم خوردن تعادل آب و الکترولیت-تغییر درPH فیزیولوژیک بدن واختلال درعملکرد کلیه شده و بدین ترتیب باعث ایجاد بیماریهایی نظیر فشارخون بالا و بیماری قلبی وعروقی می شود.

3- فیلترهای تصفیه آب خانگی بدلیل عدم تعویض به موقع وحذف کلرآزاد باقیمانده و غنی بودن از املاح معدنی و همچنین بدلیل رطوبت بالای محیط محل مناسبی برای رشد میکروارگانیزمها و عوامل بیولوژیک می باشند(آنچه که متن گزارش لایه لزج وجلبک ازآن نام برده شده است).

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت؛ کلرزنی آب درمحدوده استاندارد (0.2-0.8میلی گرم در لیتر) نه تنها هیچگونه ضرری برای سلامت افراد ندارد بلکه درجلوگیری ازایجاد آلودگیهای ثانویه درآب لوله کشی حائز اهمیت است.

ذخیره سازی آب درمنازل الزاما می بایست در مخازنی ازجنس پلی اتیل سه لایه و بهداشتی در فضای محصور و دور از نورآفتاب باشد،البته بهره برداران شرکت آب وفاضلاب نسبت به نحوه نصب آن باحجم متناسب با مصرف ساکنین واحدمسکونی راهنمایی و نظارت خواهند داشت.

اما آنچه از ته نشینی عوامل قابل رویت درمخازن ذخیره نامبرده شده کلر زیادآب  نیست چرا که مقادیرکلر آزاد باقیمانده درآب لوله کشی بصورت کاملا محلول درآب بوده و غیرقابل رویت است.

وجود لایه  گچ مانند، درته مخازن ذخیره آب به عواملی نظیر پمپ کردن مستقیم آب شبکه توزیع  می باشد که این عملیات خلاف آیین نامه شرکت آب وفاضلاب و منجر به برهم خوردن تعادل هیدرولیکی شبکه شده ونه تنها بهره برداران شرکت آب وفاضلاب را از ارائه خدمات نظیر شستشو، تخلیه رسوبات ازشبکه توزیع آب با مشکلاتی مواجه می سازد بلکه منجر به تجمع این رسوبات در مخازن ذخیره آب خانگی می شود،  بنابراین به مشترکین محترم توصیه می شود نسبت به شستشو و تخلیه دوره ای مخازن ذخیره آب (متوسط هرشش ماه یکبار) اقدام نمایند.

از سویی دیگر سختی آب از خصیصه مهم ذاتی منابع آب زیرزمینی محسوب می شود و مصرف اینگونه آب ها توسط افراد درجلوگیری از انواع بیماریهای مرتبط با قلب وعروق حائز اهمیت است و استفاده از این آب ها با درجه سختی ، مناسب صنایع به ویژه رادیاتورخودرو نیست و باید از آب های نرم و فاقدسختی استفاده نمود.

درخاتمه به مشترکان محترم این اطمینان داده می شود که آب لوله کشی شده بصورت شبانه روز تحت کنترل کیفیت شرکت آب وفاضلاب بوده و درصورت هرگونه تغییر درکیفیت آب شرکت آب وفاضلاب نسبت به رفع عدم انطباق بوجود آمده اقدامات اصلاحی متناظر با آن مشکل را انجام خواهد داد.

روابط عمومی  و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :