آخرین عناوین

سه شنبه 16 آبان 1396-9:35 کد خبر:46664

بلاغ گزارش می دهد:

سونامی‌ طلاق همچنان در مازندران می‌تازد/ خیانت مهم‌ترین دلیل طلاق

طلاق واقعیتی تلخ است که هر روز شاهد بیشتر شدنش هستیم، گسستن خانواده که کوچک‌ترین و مهم‌ترین ترکیب جامعه است مانند زلزله‌ای باعث بروز آسیب‌پذیری جامعه می‌شود.


خزرخبر: طلاق واقعیتی تلخ است که هر روز شاهد بیشتر شدن این مکروه‌ترین حلال خدا هستیم و اگر این روند ادامه پیدا کند باید منتظر آسیب‌های بیشتری برای جامعه باشیم.

گسستن خانواده که کوچک‌ترین و مهم‌ترین ترکیب جامعه است مانند زلزله‌ای باعث بروز آسیب‌پذیری جامعه می‌شود جریانی که نه تنها زوج را درگیر می‌کند بلکه فرزندان و خانواده‌ها را نیز از این مشکل در امان نخواهد داشت.

زوجی که احساس می‌کنند تنها مشکل آنها زیر سقف قرار گرفتن‌شان است و طلاق به رها شدن آنان از زندان زندگی می‌انجامد با وجود طلاق هجوم مشکلات بزرگ‌تر به سراغشان می‌آید و اگر طلاق قرار بود آزادی آنان را سبب شود سرآغازی برای هجمه‌های بی‌پایان نخواهد بود و این برای زنان لحظه‌های بغرنج‌تر خود را نشان می‌دهد.

زلزله‌ای با پس زلزله‌های مخرب‌تر

پس‌لرزه‌های طلاق دامن فرزندان را رها نمی‌کند، کودکانی که ساختار زندگی‌شان نیمه‌کاره رها شده با پینه زدن‌های مادر یا پدر درست نخواد شد و او با این مشکل بزرگ مواجه است و اگر خوشبینانه‌ترین حالت ممکن را درنظر بگیریم و او فردی اجتماع‌پذیر در جامعه و عادی در نظر گرفته شود قطعا ناهنجاری‌های درونش را نمی‌توان نادیده گرفت، محبت‌هایی که نارس مانده‌اند و عقده‌هایی که در کودکی جا خوش کرده‌اند.

نداشتن تفاهم، نارضایتی‌های جنسی، عدم مسئولیت‌پذیری زوج و زوجه، خیانت، دخالت دیگران و بسیاری از مواردی از این دست باعث از هم پاشیدگی و نابودی زندگی مشترک می‌شود.

سوادی برای زندگی مشترک

تغییر شیوه‌های همسرگزینی که در این چند سال اخیر بر پایه‌های بی‌اساس و تکنولوژی خو گرفته است ضربه سختی به ستون‌های زندگی مدرن می‌زند، افرادی که با مدارک تحصیلی بالا همچنان در پاس کردن مهارت زندگی مانده‌اند و حتی در بسیاری از موارد به بلوغ اجتماعی و اقتصادی نرسیده‌اند و هنوز در زندگی مجردی خود سیر می‌کنند ناخواسته و یا از روی نا آگاهی تن به ازدواج داده‌اند و اینک اسیر تلاطم‌های زندگی شده‌اند.

رئیس اداره بهزیستی آمل طلاق را یکی از مهم‌ترین آسیب اجتماعی کشور ایران عنوان کرد و گفت: انسان از زمانی که پا به حیات اجتماعی گذاشته با مسائل اجتماعی روبه‌رو شد و با انقلاب صنعتی و پیشرفت علم و تکنولوژی آسیب‌های اجتماعی بوجود آمد که در کشور ایران یکی از مهم‌ترین آسیب اجتماعی طلاق است.

وی تلاش کارشناسان خود را برای سازش قبل از طلاق تاثیرگذار دانست و افزود: براساس آمار هفت ماه، بیش از 900 نفر متقاضی طلاق توافقی برای مشاوره طلاق به بهزیستی آمل مراجعه کردند که توانستیم 12درصد سازش داشته باشیم.

خیانت عامل اصلی طلاق

نصرت‌الله حسن‌زاده با اشاره به عواملی که موجب طلاق می‌شود، خاطرنشان کرد: حدود 31 درصد علت طلاق که مهم‌ترین علت هم محسوب می‌شود خیانت است که در این بین خیانت اقایان 60 درصد و خیانت خانم‌ها 40 درصد اعلام شد.

وی اعتیاد و دخالت خانواده‌ها در زندگی را عوامل بعدی بروز طلاق عنوان کرد، افزود: 30 درصد طلاق‌ها به‌خاطر اعتیاد، 11درصد آن دخالت اطرافیان و 10درصد هم عدم تسلط به مهارت زندگی است.

حسن‌زاده با بیان تاثیر طلاق بر روی دیگر اعضای خانواده تصریح کرد: خانوادهایی که در آنها طلاق اتفاق می‌افتد پذیرش طلاق برای دیگر اعضای خانواده خیلی راحت‌تر است.

وی به وقوع حدود 70 درصد طلاق‌ها در 5 سال اول زندگی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین عامل در طلاق نداشتن رضایت جنسی در روابط زناشویی است که همین عامل منجر به خیانت و اعتیاد زوجین می‌شود.

این مسئول با اعلام اینکه ما باید برای کلیه زوجین در آستانه ازدواج آموزش روابط زناشویی را اجرا کنیم، متذکر شد: در دوره دبیرستان تربیت جنسی را باید آموزش داد چرا که فاصله فضای مجازی با فضای زندگی واقعی خیلی زیاد است.

وی افزود: ما در فضای واقعی زندگی، محدودیتی را برای فرزندان ایجاد می‌کنیم و با فرزندان بطور شفاف صحبت نمی‌کنیم ولی فرزند در فاصله یک متری ما با فضای‌مجازی و شبکه‌های اجتماعی ارتباط دارد و هرگونه مسائل جنسی را به‌طور نادرست آموزش میبیند.

حسن‌زاده با بیان اینکه باید فاصله بین فضای‌مجازی و فضای واقعی جامعه و خانواده را برای فرزندانمان کم و تبیین کنیم، تصریح کرد: ماباید کتاب آموزش مهارت زندگی را در دبیرستان بعنوان کتاب درسی آموزش دهیم چرا که آسیب‌های اجتماعی در تمام دوره‌ها وجود دارد و به‌خاطر پیشرفت علم و تکنولوژی شاید تغییر شکل بدهد اگر فرزندانمان مهارت زندگی واجتماعی رایاد بگیرد در برابر ناهنجاری‌های جامعه و فشارهای اجتماعی واقتصادی و شکست در زندگی واکسینه می‌شود و خودش را از آسیب‌های جامعه مصون نگه می‌دارد.

وی به اهمیت برنامه‌ریزی برای زوجین بعد از طلاق و سازش اشاره کرد و گفت: با انجام طلاق، فرد وارد مرحله جدیدی از زندگی می‌شود که نیاز به حمایت روانی و اجتماعی دارد و نباید کسانی‌که طلاق گرفتند را رها کنیم چراکه وظیفه در قبال آنها به‌خاطر آسیبی که دیدند سنگین‌تر می‌شود.

سحر صادقیان مشاور روانسنجی و سلامت روان و کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در مورد طلاق و افزایش آن در جامعه گفت: تبدیل دنیای سنتی به صنعتی همه چیز را تحت الشعاع خود قرار داده، فرزند سالاری، چشم و هم چشمی، دخالت خانواده‌ها و استفاده از دنیای مجازی باعث شد شاهد بروز بیشتر طلاق در جامعه و تبدیل آن به یک سونامی‌خطرناک باشیم.

وی ریشه بسیاری از طلاق‌ها را از بین رفتن قبح طلاق دانست و بیان کرد: در گذشته طلاق برای خانواده و حتی کل خاندان مایه سر شکستگی بود، شخص با لباس سفید به خانه بخت می‌رفت و با لباس سفید باید بیرون می‌آمد و باید به خاطر می‌کرد هر چند این دیدگاه‌ها کاملا درست نیست اما باید طلاق را به‌عنوان آخرین راهکار انتخاب می‌کردند که امروزه به‌عنوان نخستین راه انتخاب می‌شود.

آثار نامطلوب طلاق

این روانشناس بالینی با بیان اینکه بسیاری از مراجعان تصور می‌کنند با طلاق باغ سبزی به رویشان باز می‌شود، عنوان کرد: افراد با تصور اینکه فرد لایق‌تری پیدا و اوضاع بهتر می‌شود با اشتیاق به سمت طلاق می‌روند اما شکستی که از طلاق به طرفین منتقل می‌شود به مراتبط سخت‌تر است؛ دچار تنهایی و سردرگمی‌می‌شوند و اگر فرزندی در میان باشد یک اهرم فشار است که مادر و پدر از دوری وی آسیب می‌بینند.

صادقیان به آثار نامطلوب طلاق در جامعه اشاره کرد و گفت: شاید در ابتدا خانواده و دوستان از فرد مطلقه حمایت کنند، اما بعدها مورد سرکوب و سرزنش آنها قرار می‌گیرند که برای خانم‌ها این شرایط دشوارتر است و بسیاری از بانوان مطلقه از نگاه تلخ جامعه اظهار ناراحتی می‌کنند و نگاه مردم از مغازه‌دار سر کوچه تا فامیل و آشنایان برایشان دردناک است.

وی طلاق را یک پروسه پیچیده‌ای خواند و تصریح کرد: در امر ازدواج، فرهنگ، هم طراز بودن، نگرش‌ها و اعتقادات عوامل موثری برای انتخاب همسر است و می‌تواند بسیاری از آمار طلاق بکاهد اما در این میان آنچه که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، سن ازدواج است.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی رشد شناختی را موثرترین عامل برای پیشگیری از طلاق بیان کرد و افزود: ازدواج صرفا نباید به خاطر ترس از تنهایی انجام شود و یا اینکه بخاطر حرف فامیل و تانمن نیازهای جنسی، بلکه طرفین باید به بلوغ شناختی رسیده باشند.

طلاق آخرین و تلخ‌ترین راه حل

صادقیان در پایان به طلاق به‌عنوان آخرین راه حل اشاره کرد و یادآور شد: برای حل مشکلات باید مسائل ریشه‌یابی نشوند امل حل نشده باقی می‌مانند و بغرنج می‌شوند، وقتی ناسازگاری در خانواده بروز کند طلاق اتفاق می‌افتاد و هرچه زمان بگذرد آسیب‌ها جدی‌تر می‌شوند.

در راستای غنی‌سازی و استحکام خانواده‌ها هر آنچه این بنیاد را تحکیم می‌بخشد باید در اولویت صاحبان قدرت قرار بگیرد.

قوانینی که فرد را به مسئولیت‌پذیری وادار کند و در خصوص وظایف همسری زندگی‌شان روشن‌گری سازد.

جدی نگرفتن مهارت‌های همسرداری که متاسفانه نه در مدرسه آموزش می‌بینند و نه در دانشگاه و تنها اکتفا به مشاوره‌ای دو ساعته پیش از ازدواج می‌شود که آن هم خیلی اوقات اجرا نمی‌شود و یا از زیر آن در می‌روند نتیجه‌ای جز بالا رفتن صعودی طلاق ندارد، طلاق‌هایی که به چیزی جز نداشتن سواد و مهارت همسرداری است.

تقویت بنیان‌های مذهبی و سبک زندگی اسلامی در کاهش طلاق و آموختن شیوه زندگی درست برای زوج‌ها انکارناپذیر است که متاسفانه نادیده گرفته می‌شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :