آخرین عناوین

سه شنبه 16 آبان 1396-11:13 کد خبر:46666

هردم از این باغ بری می رسد:

رودخانه‌خواری بابی نو برای کلکسیون ثروت‌اندوزان در مازندران

پس از ساحل‌ خواری،زمین‌ خواری و کوه‌ خواری،این بار رودخانه‌ خواری نیز به کلکسیون سوء استفاده افرادی که با تعرض به بستر طبیعت ثروت‌ اندوزی می‌کنند، اضافه شده است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از تنکابن24، شهرستان تنکابن در غرب استان مازندران به‌ مانند دیگر نقاط این استان زرخیز، ازجمله شهرستان‌هایی است که در آن رودخانه‌های کوچک و بزرگی جریان داشته و همواره تجاوز به حریم رودخانه‌ها و برداشت شن و ماسه غیرمجاز در آن انجام می‌شود.

اگرچه عوامل نظارتی و متولیان امر تلاش می‌کنند تا ازاین‌دست تخلفات انجام نشود اما بازهم در گوشه و کنار این شهرستان مواردی از رودخانه‌خواری، تجاوز به حریم 60 متر دریا و برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه دیده می‌شود که بیانگر نظارت ضعیف مسئولان است.

لزوم نظارت جدی بر رودخانه‌ها

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تنکابن دراین‌باره اظهار کرد: در کریم‌آباد تنکابن موردی از تجاوز به رودخانه مشاهده شد که علی‌رغم اخطار امور آب منطقه‌ای شهرستان تنکابن، مالک نسبت به رفع تجاوز به حریم رودخانه واکنشی نشان نداده است.

اسحاق شریعتی افزود: نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر پیگیر این دست مسائل در شهر هستند اما برای اینکه این معضل به‌ طورکلی ریشه‌کن شود نیاز به نظارت جدی متولیان امر و سختگیری قانون در این موضوع است.

وی از برداشت غیرمجاز رودخانه‌ها در سطح شهرستان تنکابن نیز گلایه کرد و گفت: این‌گونه برداشت‌ها علاوه بر آسیب زدن به محیط ‌زیست، سبب جاری شدن سیل در رودخانه‌ها نیز می‌شود.

تذکراتی که بی‌نتیجه ماند

رئیس اداره امور آب منطقه‌ای تنکابن نیز درباره ساخت‌ وساز در حریم رودخانه کریم‌آباد، عنوان کرد: به مالک مذکور در تاریخ 25 شهریورماه اخطار کتبی مبنی بر رفع تجاوز از حریم رودخانه و جبران خسارت به تأسیسات آب را دادیم.

حمیدرضا افقی اضافه کرد: با وجود اخطار کتبی، از وی تعهدنامه محضری نیز اخذ کردیم تا ظرف مدت یک ماه نسبت به رفع تجاوز از حریم رودخانه اقدام کند که در غیر این صورت، برابر قانون با وی برخورد می‌شود.

وی صیانت از رودخانه‌ها را اولویت این اداره دانست و گفت: همکاران ما به ‌صورت شبانه‌روزی در سطح شهرستان به ‌منظور جلوگیری از برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها، در حال گشت‌زنی هستند.

رودخانه‌های غرب مازندران در معرض دستبرد متجاوزان

نماینده مردم شهرستان‌های تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس شورای اسلامی نیز دراین‌باره اظهار کرد: سازوکار مناسبی در سطح کلان کشور برای صیانت و حراست از رودخانه‌ها وجود نداشته و بایستی ایجاد شود.

شمس‌الله شریعت‌نژاد با بیان اینکه تجاوز به حریم رودخانه‌ها و برداشت غیرمجاز آز آن‌ها پدیده‌ای نوظهور و نادرست است که رواج پیداکرده، افزود: ساماندهی رودخانه‌های مازندران مشکلی خاص است که به خاطر کوتاه بودن مسیر کوهستان و دریا، رودخانه‌ها دارای آورد بوده و متناسب با میزان شن و ماسه‌ای که به همراه می‌آورند، رسوب می‌گذارند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه رودخانه‌ها باید در میزان برداشت ساماندهی شوند، این موضوعی است که ما از دولت تدبیر و امید انتظار داریم.

عضو کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه درگذشته اکیپی از امور آب منطقه‌ای، از رودخانه‌ها حفاظت و حراست می‌کردند، یادآور شد: به دلیل کمبود بودجه این اکیپ تعطیل شد و هم‌اکنون حراست به‌ درستی صورت نمی‌گیرد.

این مسئول با بیان اینکه برخی از سر بی‌تدبیری در بستر رودخانه‌ها اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند، تصریح کرد: این امر نه‌ تنها به محیط ‌زیست و روند طبیعی بستر رودخانه آسیب میزند، بلکه آن سازه را نیز خطر جدی سیل تهدید می‌کند.

شریعت‌نژاد خاطرنشان کرد: حفاظت اصولی از منابع طبیعی کار مهمی است که در حال حاضر در کشور انجام‌نشده و سود حاصل از این منابع خدادادی به جیب افرادی خاص رفته و برای نظام و دولت فایده‌ای ندارد.

وی در پایان با بیان اینکه امور آب منطقه‌ای کشور باید حساسیت و نظارت خویش نسبت به این مهم را افزایش دهد، گفت: این نگاه ویژه در حال حاضر نسبت به رودخانه‌های غرب مازندران وجود ندارد و آن‌ها به‌طور مداوم مورد دستبرد متجاوزان قرار می‌گیرند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :