آخرین عناوین

يکشنبه 21 آبان 1396-9:40 کد خبر:46754

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

تلاش برای احیای صنایع دستی مازندران/مازندران مظلوم در بخش صنایع دستی

معاون صنایع دستی مازندران گفت: صنایع دستی بومی مازندران در میان قشر امروزی و جوان مغفول مانده است و استان مازندران به لحاظ صنایع دستی به نوعی مظلوم واقع شده است.


خزرخبر: صنایع دستی  یکی از ابزارهایی است که می‌توان به هویت فرهنگی و اصالت یک منطقه و دیار پی برد که مهم‌ترین ویژگی و شاخصه آن بومی بودن و استفاده از مواد اولیه مصرفی از منابع داخلی است.

از دیگر ویژگی‌های صنایع دستی می‌توان به استفاده از طرح‌های اصیل، بومی و سنتی، سرمایه‌گذاری کمتر نسبت به سایر رشته‌های صنعتی، دارا بودن ارزش افزوده بیشتر در مقایسه با صنایع دیگر، قابلیت ایجاد و توسعه در مناطق مختلف (شهر، روستا و حتی در جوامع عشایری) و قابلیت انتقال تجربیات، رموز و فنون تولیدی، سینه به سینه و نسل به نسل اشاره کرد.

صنایع دستی به عنوان صنعتی مستقل و بومی این قابلیت را دارد که اقتصاد منطقه را رونق دهد و علاوه بر آن تنور گردشگری و توریست‌پذیری را گرم‌تر کند چراکه مردم ما از گذشته تا به امروز به مسائل فرهنگی و هرچه که به هویت ایرانی برمی‌گردد علاقمندی نشان داده اند.

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در راستای توسعه بازار صنایع دستی در منطقه بازدیدهایی از کارگاه‌های تولیدی انجام می‌دهد با این هدف که از این واحدهای تولید حمایت شده و به مشکلات‌شان رسیدگی شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه برای حمایت از کارگاه‌های تولیدی و آموزشی بازدیدهایی از بعضی از این واحدها انجام شده است، اظهار کرد: تأکید مقام معظم رهبری نیز به طرح‌های زودبازده با هزینه کم‌تر و کارایی بیشتر و حمایت از آنها است.

حسین ایزدی افزود:هنرمندان  و اساتید ما در صنایع دستی در کمترین فضا و امکانات می‌توانند محصولات خود را تولید کنند و با حمایت‌های ما، آنها را در معرض دید همگان قرار دهند تا به بازدهی و درآمدزایی که مدنظر دولت است برسند.

وی تصریح کرد:در برنامه ششم توسعه نظر دولت بر این است که از این طرح‌ها بهره‌برداری خوبی انجام دهد و ما هم در حد بضاعت خودمان کمک می‌کنیم و در این راستا کارت مهارت آموزشی که صادر می‌کنیم تا با اندک تسهیلات دولتی این صنایع  پابرجا بماند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه صنایع دستی بومی مازندران مانند محصولات چوبی، کوب بافی و حصیربافی به نوعی در میان قشر امروزی و جوان مغفول مانده است، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا با کمک رسانه‌ها این طرح‌ها را از مغفولیت نجات داده و اشاعه دهیم تا هم این نوع صنایع دستی احیا شوند و هم جوانان ترغیب بیشتری به این حرفه شوند.

ایزدی افزود: تسهیلاتی که دولت برای طرح‌های زودبازده در صنایع دستی در نظر گرفته از 30 میلیون تا 70 به بالا است که بستگی به نوع کار دارد و باکمترین بهره در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

وی به طرح اشتغال ضربتی روستاها با همکاری استانداری در برخی از روستاهای نمونه اشاره کرد و ادامه داد: این کار از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری می‌کند چراکه اشتغال در همانجا فراهم شده و از ظرفیت آنان در روستاها استفاده می‌شود.

ایزدی در پایان گفت:استان مازندران به لحاظ صنایع دستی به نوعی مظلوم واقع شده ولی با برنامه‌هایی که در دست اجرا داریم امیدواریم ارتقا پیدا کرده و جزء رده‌های بالا در کشور شود.

براساس این گزارش،توجه و اشاعه به صنایع دستی و احیا آن می‌تواند علاوه بر زنده نگه داشتن میراث گذشتگان، مشاغل خانگی و پایداری را ایجاد کند و توجه به این مهم در سالی که به شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال مزین است، بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :