آخرین عناوین

يکشنبه 21 آبان 1396-13:43 کد خبر:46762

تحولی خطرناک در عرصه‌ فرهنگی بابلسر:

گرایش روزافزون زنان و دختران به استعمال قلیان/ معضلی به‌نام «قلیانسراهای بابلرود»!

اسکله‌های تفریحی مستقر در رودخانه بابلرود بابلسر، با رویکردی فرهنگی بنا شده‌اند اما برخی افراد در سایه ناتوانی و عدم نظارت این نهاد ها، اقدام به تغییر کاربری و عرضه قلیان به جای قایق کرده‌اند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از مشهدسر، گسترش اسکله‌های تفریحی و فراهم کردن بستری برای تفریح سالم، ایجاد فضای کسب و کار و محیطی دلپذیر و استفاده حداکثری از نعمت وجود رودخانه بابلرود در بابلسر، گذشته از تبعات زیست‌محیطی و آلودگی که برای همین رود در شهر به دنبال دارد، از جمله مواردی است که می‌تواند جاذبه‌ای برای گردشگران باشد.

شاید تاکنون برای بسیاری از شهروندان بابلسری پیش آمده باشد، لحظاتی را در حاشیه رودخانه بابلرود سپری کنند اما لحظاتی که قطعاً کوتاه بوده و استشمام بوی قلیان‌هایی که فضا را پر کرده و تصویر ناخوشایند دکه‌ها و قلیانسراهای دود اندود از پشت شیشه‌ها سبب شده این لحظات زودتر پایان یابد.

اسکله‌های تفریحی که به قلیانسرا بدل شده است و قلیانسراهایی که به نظر می‌رسد در اوقات بسیاری، تنها جاذبه شهر بابلسر باشند و قلیان‌هایی که گویی قصد ندارند از این شهر دل بکنند.

متاسفانه قلیانسراهای رودخانه و ساحل بابلسر، مدت‌هاست به محلی برای وقت‌گذرانی بسیاری از جوانان و نوجوانان این شهر تبدیل شده است.

پس از تعطیلی مدارس، هجوم دانش‌آموزان دختر و پسر از متوسطه اول و دوم به قلیانسراها برای استفاده از تفننی بی‌ارزش چون قلیان، گذشته از هدر رفتن وقت و به خطر افتادن سلامت، زنگ خطری دیگر را برای مسئولان به صدا در می‌آورد؛ اختلاط دختران و پسران دانش‌آموز و تبدیل شدن این قلیانسراها به وعده‌گاه‌های دیدار روزانه!

از سویی دیگر گرایش روزافزون زنان و دختران به استعمال قلیان در قلیانسراهای حاشیه رودخانه بابلرود، خبر از تحولی خطرناک در عرصه‌های فرهنگی می‌دهد.

زمانی که نهادها در ایجاد تفریحات سالم و در خور برای اقشار مختلف ناتوان باشند، قطعاً وقت‌گذرانی در قلیانسراها گزینه بسیاری از دختران و زنان جوان این شهر خواهد بود.

در شهر بابلسر در حالی قلیانسراها به عرضه قلیان مبادرت می‌کنند که در سطح شهر‌های همجوار چون هادی‌شهر و بهنمیر طرح جمع‌آوری قلیان و ممنوعیت عرضه آن، مدتی پیش به عرصه اجرا درآمده است.

چندی پیش دادستان کل کشور از اجبار ممنوعیت عرضه قلیان در تمام کشور خبر داد.

اما در شهر بابلسر، در حالی این قلیانسراها با قوت تمام به عرضه قلیان ادامه می‌دهند که هر کدام از این اماکن پاتوق یکی از مسئولان است.

اسکله‌های تفریحی مستقر در رودخانه بابلرود بابلسر، با رویکردی فرهنگی و با هدف عرضه قایق بنا شده‌اند اما به نظر می‌رسد، برخی افراد پس از اجاره این اسکله‌ها از اداره آب منطقه‌ای، در سایه ناتوانی و عدم نظارت این نهاد، اقدام به تغییر کاربری و عرضه قلیان به جای قایق کرده‌اند.

از سویی دیگر حضور شبانه برخی از مسئولان در این اماکن، خود می‌تواند پشتوانه و مشوقی برای استمرار عرضه قلیان و اشاعه بی‌بند و باری‌های اجتماعی در میان نوجوانان و جوانان از دختر و پسر در این شهر باشد.

حال سوال اینجاست؛ با این همه معضلات فرهنگی که گریبانگیر این شهر است تا کی باید نام شهر بابلسر به قلیانسراهای آن گره خورده باشد؟

با ورود آزادانه دانش‌آموزان به قلیانسراها، چگونه می‌توان از اپیدمی مصرف قلیان در میان این قشر و تبعات فرهنگی و اخلاقی آن جلوگیری کرد؟

آیا مافیایی پشت اجرای ممنوعیت عرضه قلیان در بابلسر است؟

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :