آخرین عناوین

يکشنبه 21 آبان 1396-16:31 کد خبر:47755

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نور هشدار داد:

هشدار درباره سیل سازی درختان شکسته جنگل های مازندران

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان نور نسبت به تبعات جمع آوری نشدن درختان شکسته شده در جنگل ها بویژه در مناطقی از این شهرستان هنگام بارندگی و جاری شدن سیلاب هشدار داد .


به گزارش خزرخبر و به نقل از تیتر امروز، مرتضی مهدیزاده اظهار داشت :‌در صورت عدم جمع آوری درختان شکسته و افتاده بر اثر باد در جنگل ، احتمال افزایش خسارت به هنگام بارش های شدید و جاری شدن سیلاب در پائین دست دور از انتظار نیست.

وی افزود :‌در جریان بازدیدهای به عمل آمده حجم انبوهی از درختان شکسته و باد انداخته در نقاط مختلف جنگل و دره های بخش چمستان مشاهده شده که اگر نسبت به جمع آوری این درختان اقدامی انجام نگیرد ، ممکن است به هنگام طغیان رودخانه ها خسارت زیادی به پائین دست وارد کند.

این مسئول اظهار داشت:این مشکل در شهرستان نور که بیشترین عرصه جنگلی آن در مناطق جلگه ای واقع است ، جدی تر است به خاطر این که حجم انبوهی از درختان شکسته بر اثر باران شدید ، برف سنگین و طوفان از گذشته تاکنون جمع آوری نشده است .

رئیس اداره منابع طبیعی و ‌آبخیزداری شهرستان نور توضیح داد:یکی از ویژگی های جنگل های مناطق جلگه ای مازندران این است که در آنها درختان ریشه عمیقی ندارند و به همین دلیل تاثیر بلایای طبیعی مانند برف ، باران و طوفان بر آنها زیاد است و خیلی زودتر و راحت تر از درختان مناطق کوهستانی و ییلاقی که ریشه عمیق تر دارند ، دچار شکستگی و افتادگی می شوند.

وی افزود:به منظور جلوگیری از بروز خسارات احتمالی ناشی از جاری شدن سیل در آینده ، مکاتباتی با مسئولان ادارات ذیربط و حتی فرمانداری شهرستان انجام گرفت ولی تاکنون این پی گیری های نتیجه ای نداشته است.

مهدیزاده اظهار امیدواری کرد که همزمان با اجرای طرح تنفس جنگل ها در شمال کشور ، مسئولان نیز با ارائه مجوزهای لازم نسبت به جمع آوری درختان شکسته در کف جنگل های و مسیر رودخانه های این منطقه اقدام کنند.

طرح ممنوعیت برداشت چوب از جنگل مبتنی بر برنامه ششم و مصوب مجلس شورای اسلامی است که بر اساس آن دولت موظف است از زمان اجرای این طرح هیچ قرارداد پایان یافته در طرح های جنگلداری را تمدید نکند و وضعیت سایر قراردادهای مدت دار را هم در طول سه سال اول برنامه ششم مشخص کند،این طرح قرار بود از آذر ماه امسال به اجرا گذاشته شود .

سال های گذشته نیز تجربه ثابت کرد هنگام بارندگی های شدید و جاری شدن سیلاب ، خسارت زائی در مناطقی که در حاشیه جنگل ها قرار داشتند ، بیشتر بوده است که از جمله آن سیل دو سال پیش در بهشهر در شرق مازندران بود که طی آن سیلاب جاری شده از جنگل تنه درختان و کنده های بزرگی را به خود به داخل شهر آورده و تعدادی واحد مسکونی را تخریب کرده بود.

گزارش های رسمی نشان می دهد که حدود 520 هزار مترمکعب درخت افتاده و شکسته براثر بلایای طبیعی مانند طوفان ، باران های شدید و برف سنگین چند سال اخیر در جنگل هیرکانی شمال کشور وجود دارد.

مازندران حدود 24 هزار هکتار مساحت دارد که 70 درصد از این مساحت را عرصه منابع طبیعی تشکیل می دهد،این استان حدود یک میلیون و 700 هزار هکتار جنگل دارد.

گستره جنگل های هیرکانی با 1.9 میلیون هکتار وسعت از آستارا در شمال استان گیلان آغاز شده و تا گلیداغ در شرق استان گلستان امتداد دارد.

شهرستان نور در غرب مازندران حدود 240 هزار هکتار اراضی جنگلی و مرتعی دارد .

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :