آخرین عناوین

شنبه 4 آذر 1396-8:57 کد خبر:47962

بلاغ گزارش می دهد:

واردات بی‌رويه بزرگترین معضل کشاورزان مازندران/ مازندران، قربانی بی‌خیالی‌ها

یکی از مهم‌ترین مشکلات کشاورزان استان مازندران و تولیدکنندگان، واردات بی‌رویه و حضور دلالان در بازار فروش محصولات است که نیاز به توجه خاص دارد.


خزرخبر: كشاورزی به عنوان نیروی محركه رشد اقتصادی از نقش مهم در تأمین درآمد، ایجاد اشتغال، ارز آوری، توسعه و رونق بازار و ایجاد امنیت غذایی برخوردار است.

مازندران، مرکز استراتژیک کشاورزی

مازندران با بیش از 220 هزار هكتار شالیزار و 120 هزار هكتار باغ و تولید حدود 8 میلیون تن انواع محصولات كشاورزی، قطب مهم كشاورزی كشور محسوب می‎شود.

این استان حدود 7 درصد از كل سطح زیركشت محصولات سالانه و دائمی كشور را به خود اختصاص داده و در صورت بهره‌برداری درست از منابع و فعالیت‌های كشاورزی در مازندران، می‌توان سهم و جایگاه بیشتر و بهتری را در اقتصاد كشور برای این استان پراستعداد در نظر گرفت.

یكی از مهم‌ترین شاخص‌های تحقق توسعه،‌ توجه خاص به توسعه بخش كشاورزی است، اولین گام در این زمینه شناخت عوامل آسیب‌رسان و بازدارنده توسعه كشاورزی و تدوین و اجرای راهكارهای مناسب برای برون رفت از چالش‌ها است.

آسیب‌های فعال در مقابل اراده‌های غیرفعال

اهم مشكلات، تنگناها و موانع توسعه‌ی كشاورزی در مازندران، واردات بی‌رویه محصولات كشاورزی، خرد و پراكنده بودن اراضی زراعی، فقدان سیستم منسجم بازاریابی و بازار رسانی محصولات كشاورزی، فقدان تدابیر لازم در اجرای الگوی جامع كشت براساس شرایط و ویژگی‎های اقلیمی مناطق مختلف، تغییر كاربری اراضی كشاورزی به ویلاسازی و ساخت و سازهای مسكونی و تجاری و كاربری‎های صنعتی و عدم نظارت كافی برای جلوگیری از تغییر كاربری‌های غیرمجاز و وجود پاره‌ای از ابهام‎ها و خلاءهای قانونی در این زمینه است.

توسعه نایافتگی مناسب اغلب روستاها، بی توجهی به اصل بهره‌وری در انجام فعالیت‌های كشاورزی، پایین بودن میانگین میزان تولید در واحد سطح، استفاده نکردن لازم و كافی از ماشین‎آلات و روش‎های پیشرفته در كشاورزی، معیشتی و غیرتجاری بودن شیوه تولید محصولات كشاورزی، ارائه نشدن تسهیلات و اعتبارات مناسب مالی به كشاورزان، عدم ترویج و آموزش مناسب و كافی در بخش كشاورزی، نبود حمایت‎های لازم و كافی از سرمایه گذاران بخش كشاورزی و استقرار نیافتن بیمه فراگیر و جامع در بخش كشاورزی است.

مازندران، قربانی بی‌خیالی‌ها

خلیلی کارشناس امور کشاورزی ، در مورد توسعه بخش کشاورزی اظهار کرد:یکی از مهم‌ترین مشکلات استان مازندران، علمی نبودن بخش کشاورزی بوده که بیش از ۵۰ درصد از درآمد استان مازندران در بخش کشاورزی است.

وی افزود:اگر بخواهیم شاهد توسعه بخش کشاورزی باشیم باید علم و دانش را به بخش کشاورزی اضافه کنیم.

این تولیدکننده مرکبات در مازندران با اشاره به توانمند کردن کشاورزان، خاطرنشان کرد:با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان باید آن‌ها را با علم و فناوری روز دنیا در بخش کشاورزی آشنا کنیم.

کشاورزان، تولیدکننده‌های دست‌بسته

خلیلی با بیان اینکه باید دست دلالان را از بخش کشاورزی قطع کرد و اجازه داد کشاورزان بی‌واسطه محصولات خود را به فروش برسانند، گفت: با اضافه کردن دانش در کنار تجربه، شاهد افزایش تولید و کیفیت در محصولات خواهیم بود.

علی اصغرنژاد یکی از تولید کنندگان در عرصه کشاورزی اظهار کرد:قطره قطره اراضی کشاورزی و روستاهای ما نابود می‎شوند و به ویلاهای زیبایی به دست یک عده غیر کشاورز و سرمایه‌دار تبدیل می‌شوند! واقعاً جای تاسف دارد که چرا سودهای ناشی از فروش محصولات نصیب کشاورزان و روستاییان و دامداران زحمتکش، که از صبح سحر تا پاسی از شب جان می‎کنند، نمی‌شود!

کشاورزی در دنیا یعنی ثروتمندی و در ایران معادل فقیری!

وی ادامه داد:جز فقر و بدبختی سرنوشتی برای افرادی چون من، که آشیانه اجدادی چند هزار ساله خود را رها کرده و آواره شهرها می‎شویم، وجود ندارد و پول‌های این کشور در ناکجا آبادها هدر می‌رود.

این کشاورز اهل قائم‌شهر بیان کرد:ایران را مقایسه کنید با کشورهای پیشرفته، زمانی‌که با خودروتان در روستا‎های این کشورها حرکت می‎کنید٬ حتی دهات‌های دوردست! مشاهده می‎کنید٬ جاده‌های آسفالت شده و ویلاهای زیبا برای کشاورزان و دامپروران و در پارکینگ‌های‌شان از تراکتورهای مدرن تا ماشین‌های شخصی مدرن!! مدارس زیبا و مدرن باهمه وسایل اولیه و تغذیه رایگان و دکتر رایگان و دندانپزشک! زمین‌های ورزشی بسیار زیبا با استانداردهای بالا! و هر ساله به سفرهای درون مرز و برون مرز و عمری در حدود ۸۰ تا صد ساله وجود دارد.

اصغرنژاد تصریح کرد:اگر دکتر، مهندس، وکیل، فوتبالیست، قهرمان و... نشدند، با کمال میل پیشه پدر و مادری را ادامه می‎دهند، اما این اتفاق در ایران نمی‎افتد.

وی در پایان خاطرنشان کرد:بیمه باید راهکارها را شفاف برای کشاورزان مشخص کند تا در موقع خسارت بتوان آن را باز پس گرفت و کشاورز همچون طوفان و یخ‌بندان سال گذشته مازندران دچار خسارت و زیان نشود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :