آخرین عناوین

شنبه 11 آذر 1396-13:16 کد خبر:48087

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد:

کارنامه سلامت مازندران: رتبه اول چاقی، رتبه 5 فشارخون، رتبه 7 دیابت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در مازندران نیز مشکلات فراوانی داریم به حدی که دارنده رتبه نخست در چاقی، رتبه پنجم در فشارخون و هفتم کشور در دیابت هستیم.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، سید عباس موسوی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 110 تخت ویژه در طول طرح تحول سلامت در مازندران به تختهای ویژه اضافه شده و اکنون 672 تخت ویژه در استان داریم که البته بدون احتساب دانشگاه علوم پزشکی بابل است.

وی افزود: 2 هزار و 820 تخت فعال در بیمارستانهای دولتی مازندران داریم و علاوه بر آن 850 تخت در بیمارستانهای خصوصی و تامین اجتماعی فعال هستند و در مجموع 3 هزار و 670 تخت در بیمارستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران داریم و از این تعداد، 672 تخت ویژه داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: هشت بلوک زایمانی با متراژ 4 هزار و 500 مترمربع در چهار سال گذشته به خدمات بیمارستانی اضافه شده است، همچنین 13 کلینیک ویژه ساخته شدند یا در دست اقدام هستند.(6 مورد)

این مسئول بیان کرد: 270 تخت اورژانس در بیمارستانهای دولتی مازندران داریم و باید استانداردسازی صورت بگیرد، همچنین با آغاز طرح تحول سلامت، 52 میلیارد تومان در بخش هتلینگ بیمارستانهای دولتی استان هزینه شده است.

* تفاوت سطح خدمات در بیمارستانهای سنتی و جدید

موسوی درباره سیاست گذاری هایی که در آینده خواهیم داشت، گفت: از یک بیمارستان سنتی و جدید توقعات متفاوتی داریم هم در ارائه خدمات و هم در سطح بیماریها، نقشه ای را در درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران خواهیم داشت و بیمارستانها ماموریتهای متفاوتی خواهند داشت که یکی از آنها در دو بیماری مهم سکته های حاد مغزی و قلبی است؛ در سیستم درمان سنتی زمانی که سکته قلبی اتفاق افتاد و خونرسانی به عضلات قلب مختل و به بافت خون نرسید، حتی اگر بیمار احیا شود دچار نارسایی قلبی می شود و داروهایی تجویز می شد که فرد تا زمانی زنده شود.

وی ادامه داد: اما در روش جدید(کد 724) اگر بیمار زیر سه ساعت به مراکز درمانی برسد، به عنوان مثال در حال حاضر که بیمارستان قلب ساری را داریم، چنین بیماری با انتقال به این بیمارستان در ابتدا رگ قلب او باز می شود و بیمار دچار اختلال و نارسایی قلبی نمی شود، البته خدمت بسیار سختی است که با حضور افراد زبردست و مجربی صورت می گیرد و این نیازمند فرهنگ سازی است و همراهان بیمار باید در نخستین فرصت، با 115 تماس بگیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره حوزه بهداشت گفت: با توجه به تغییر سیمای بیماریها در حوزه پیشگیری باید تلاش جدی انجام دهیم، با مهارتی که افراد پیدا کردند و تجربیاتی که پزشکان به دست آورده اند کارهای خوبی صورت گرفته است، مشکل بیماریهای غیرواگیر ازجمله قلبی عروقی، دیابت و فشارخون را در مازندران بسیار داریم و در این زمینه نیازمند کمک رسانه ها هستیم.

این مسئول در پایان با بیان اینکه نیاز به ترویج فرهنگ خودمراقبتی داریم، تصریح کرد: اگر خودمراقبتی داشته باشیم نسبت به مواد غذایی که مصرف می کنیم حساس می شویم، نمک در نان، شکر در نوشابه ها و ... از موادی است که هر روزه مصرف می شود، اکنون در چاقی رتبه نخست، در فشارخون رتبه پنجم، در دیابت رتبه هفتم کشور را داریم و 10 درصد مردم مازندران دچار دیابت هستند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :