آخرین عناوین

چهارشنبه 18 تير 1393-8:34 کد خبر:482

صادقعلی رنجبر

بازی باخت-باخت استاندار با رسانه ها/اقایان، لطفاً مواظب پوست خربزه ها باشید!

متأسفانه غالب مدیران ما در خطر نفوذ اطرافیانی هستند که گهگاه آنها را متفاوت با گذشته شان به جلوه در می آورند و...

 


خزرخبر و به نقل از انگیزه - شناخت سی و پنجساله ام از آقای استاندار محترم یعنی از روزهایی که عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی استان بوده تا امروز که استاندار مازندران است، به هیچ وجه انطباقی با برخورد قهری اش با رسانه هایی که خبری را به نقل قول از جهان نیوز مبنی بر دریافت کارت زرد استاندار مازندران از وزیر محترم کشور نداشته و کاملاً باور نکردنی است، اما واقعیت همان است که همه در جریان آن قرار دارند!

متأسفانه غالب مدیران ما در خطر نفوذ اطرافیانی هستند که گهگاه آنها را متفاوت با گذشته شان به جلوه در می آورند و امام راحل هم در نامه الحاقی وصیت نامه سیاسی الهی خویش تأکید مؤکدی بر انتخاب اعضای دفتر و چینش اطرافیان رهبر آینده داشته اند که البته در آن زمان، مرحوم منتظری به عنوان قائم مقام رهبری بوده اند که متأسفانه در محاصره اطرافیان نابکار خویش، ساده لوحانه مصادره فکری شده بودند!

توجه به این نکته مهم است که رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولین نظام در دو شب گذشته بر پرهیز از حذف جریان های مومن بنام اعتدال تأکید داشته و ما نباید کاری کنیم که فضای رسانه ای استان، در فرایند انطباقی این رهنمود داهیانه، این پرونده را از مصادیق آن قرار دهد!

فلذا مدیران ارشد جامعه ما باید مواظب باشند که پا روی پوست خریزه هایی نگذارند که اطرافیانشان گاهی بخاطر جهالت و گاهی هم بخاطر لجاجت جلوی پای آنها انداخته و تبعات آن را که گاهی با کلّه به زمین خوردن یک مدیر است، نمی دانند و یا برایشان اصلاً مهم نیست!

چه کسی است که نداند درگیری غیرضروری مدیران با رسانه ها، خلاف عقل اجتماعی و امری غیرمتعارف است و کار انجام شده در اصل، هل دادن استاندار محترم و صبور به یک بازی باخت-باخت بود که حتی طرف پیروز این بازی تلخ نیز، بازنده ای بزرگ است، چرا که باید از این پس متحمل استمرار تلخی ها و نگاههای پر غیض و غضبی باشد که دوستی از آن متصاعد نخواهد شد!

حقیر به عنوان عضو هیئت منصفه مطبوعات استان و نیز به اعتبار تجربه چندین ساله حضور در سه کرسی معتبر دانشگاه، حوزه و رسانه صراحتاً متذکر می شوم که به دلایل ذیل این اتفاق، از هر طرف که نگاه شود، توجیه پذیر نیست:

اولاً خبر مندرج، خبری نقل شده از سایت جهان نیوز بوده و طبعاً شکایت از رسانه نقل کننده، حقوقی و حرفه ای نیست و شکایت باید از سایت تولیدکننده خبر صورت پذیرد!

ثانیاً در اینگونه مواقع، عنصر حقیقی یا حقوقی مورد نظر با ارسال تکذیبیه به رسانه به تنویر افکار عمومی می پردازد و غالباً کار در مرحله اولیه به شکایت و مراجعه قضایی نمی انجامد!

ثالثاً در عرف جامعه، زمانی صاحب حق اقدام به شکایت از رسانه ای می کند که یا او را از حق انتشار تکذیبیه در همان صفحه و به همان اندازه و حجم محروم کند و یا اینکه نیت تخریبی داشته و مستمراً چنین کند!

رابعاً دولت تدبیر و امید در پایتخت و سایر استانها با ظرفیت بالا، به راحتی موج و اوج انتقادات و مخالفتها را تحمل می کند و بر آنها درود می فرستد و حالا چگونه است که نماینده عالی چنین دولتی در مازندران، ساز جدا زده و اقدام به شکایت از رسانه ها کرده است!

خامساً رسانه هایی مورد غضب قرار گرفته اند که بالاترین سطوح تعامل با دولت و شخص استاندار را داشته و اتفاقاً بخاطر پایین کشیدن فتیلیه نقد، از سوی خبرگان و نخبگان سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه مورد انتقاد قرار می گرفتند!

سادساً این اتفاق تلخ در روز 14 تیر روز قلم و در آستانه 17 مرداد روز خبرنگار شکل گرفته که طبعاً این امر نمی تواند برای رسانه هایی خوشایند باشد که رئیس انجمن صنفی آنان اینگونه مورد غضب قرار گرفته باشد!

 به هر حال حقیر که در همین دو سه روز گذشته به انتقاد از مواضع انتقادی و حتی ژست اپوزوسیونی مدیران ارشد استان از جمله استاندار محترم، یادداشتی را به چاپ رسانده ام و در دهم اردیبهشت امسال نیز به انتقاد از پرخاشگری های بالادستی ها پرداخته و همه این موارد را بر خلاف منافع و مصالح عالیه نظام تلقی کرده ام در این رابطه نیز ضمن توصیه به رسانه ها برای رعایت احتیاط در درج و نقل قول اخبار حیثیتی، از مدیران ارشد نیز انتظار دارم که با سعه صدر بالای مدیریتی، رسانه نوازی را از دستور کار خود خارج نکرده و بگذارند در راستای دفاع از آزادی بیان و ترویج و توسعه جریان اطلاع رسانی، جو نامناسب ناشی از شکایت، بر اصحاب رسانه حاکم نشود که این مسئله در مقایسه با مدیران ارشد گذشته که حتی بانی جلسات تقدیر از رسانه ها به مناسبت های مختلف مثل روز خبرنگار بوده و رسماً مانع از شکایت مدیران علیه رسانه ها بوده اند، کمی به ذوق می زند!

در پایان تأکید می کنم که با توجه به انتشار اولیه خبر در یکی از سایت های سراسری، یقیناً چنین پرونده ای حکم قضایی خاصی برای رسانه های بعدی درج کننده نخواهد داشت و اگر چنین باشد، این اصلاً برای استاندار محترم خوشایند نخواهد بود و شایسته است که با بررسی این ادعا، قضیه را کدخدامنشانه ختم به خیر کرده و اینگونه جریان مومن اطلاع رسانی استان را علیه خویش و سایر مدیران که خادمان جامعه و مردم رشید مازندرانید، مشورانید.

صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :