آخرین عناوین

شنبه 28 بهمن 1396-9:54 کد خبر:50408

گرد فراموشی بر توسعه محورهای روستایی مازندران:

تکمیل محورهای مازندران لنگ اعتبارات ملی

تکمیل محورهای مواصلاتی مازندران لنگ اعتبارات ملی است و این کم‌توجهی به حدی جدی است که به صورت کلی بحث توسعه محورهای روستایی و فرعی فراموش شده است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از بلاغ، "راه یکی از محورهای اصلی توسعه است" مطلبی که بارها و بارها از تریبون‌های مختلف از سوی مسئولان در استان مازندران شنیده می‌شود.

با وجود گذشت 39 سال از انقلاب اسلامی، استان مازندران یکی از استان‌های پرتردد کشور با چالشی به نام راه در حوزه‌های مختلف مواجه هست.

محورهای مواصلاتی مازندران در ایام تعطیل بسیار شلوغ و پرترافیک است.

بیشتر مواقع محور کندوان و هراز یک طرفه است، در ایام بارش برف باران حتی در روزهای اخیر شاهد انسداد محور فیروزکوه نیز بودیم.

عبور کامیون و تریلر از محورهای اصلی استان مازندران در ایام تعطیلات به کلی مسدود است.

اوضاع در محورهای فرعی استان مازندران که به ظاهر فرعی است ولی حقیقتا از محورهای اصلی بسیاری از استان‌های کشور شلوغ است، چندان مناسب نیست.

نداشتن علائم راهنمایی و رانندگی، عدم خط کشی مناسب، وجود پیچ‌های خطرناک، نداشتن روشنایی مناسب در محورهای برفگیر، طولانی شدن تعمیرات در حاشیه جاده‌ها، وجود سرعت‌گیرهای غیر استاندارد و فاقد علائم، عدم برنامه‌ریزی برای آسفالت مناسب از مهم‌ترین مشکلات در حوزه راه استان است.

تصادف‌های گاه و بیگاه و واکنش‌های مردم نسبت به نداشتن ایمنی مناسب در سطح محورهای استان مازندران از چالش‌های جدی است که کمتر به این موضوعات پرداخت می‌شود.

از ابتدای دولت یازدهم بحث بهسازی هراز و فیروزکوه مطرح بوده است و هنوز این پروژه به سرانجام نرسید و با وجود شعارهای تبلیغاتی هنوز این محور به بهره‌برداری کامل نرسیده است.

ساخت و تکمیل پروژه ساری به تاکام وارد هفدهمین سال متوالی شده است در حال حاضر که بحث تکمیل این محور مطرح می‌شود هر چهار سال یک فاز و آن هم در حد چند کیلومتر است.

بحث تکمیل و بهسازی دیگر بخش ساری به کیاسر اصلا مطرح نیست، محور ساری به دودانگه مشکلات جدی و خاص خودش را دارد و در حال حاضر برنامه‌ای برای این مسیر وجود ندارد.

محور جویبار به بابلسر با وجود اینکه جزء محورهای اصلی محسوب نمی‌شود ولی راه دسترسی بسیاری از مردم از جویبار به مناطق غربی استان است و تردد در این مسیر مانند دیگر محورهای استان شلوغ است.

در بخشی از محور جویبار به بابلسر وضعیت جاده به شدت خطرناک بوده و تصادفات این مسیر بارها و بارها خبرساز شده بود.

محور گهرباران شهرستان میاندورود به جاده مرگ معروف شده است و مردم این منطقه با وجود تلاش‌ها نتیجه مطلوب از وضعیت بهسازی دریافت نکرده ولی هر بار شاهد کلنگ‌زنی در این مسیر هستیم.

روز گذشته سه خودرو سواری در این مسیر تصادف کردند که تاکنون یک جوان حدود 20 ساله فوت کرده و دو نفر در وضعیت نامناسب جسمی قرار دارند.

در سایر مسیرهای استان مازندران هم وضعیت مناسب نیست و آرامش در حوزه‌های بخش راه استان وجود ندارد به دلیل طولانی شدن پروژه‌های راهسازی در محورهای اصلی استان مازندران در محورهای فرعی و روستایی نقاط مرکزی شهرها چالش‌های جدی و اساسی وجود دارد.

در سال‌های اخیر بحث مشارکت روستاییان در بهسازی مسیرها مطرح است و به دلیل مشکلات اقتصادی در روستاها و مهاجرت روستائیان به شهر به صورت کلی توجه چندان به توسعه راه روستایی نمی‌شود و اگر جمعیت باقی مانده شرایط لازم را در اختیار داشته باشند نسبت به مهاجرت اقدام می‌کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :