آخرین عناوین

شنبه 5 اسفند 1396-9:25 کد خبر:50501

سفیر هراز گزارش می دهد:

برگزاری نمایشگاه بهاره در آمل؛ به‌ سود مردم، کسبه یا دست‌فروش؟!

نمایشگاه بهاره هر ساله در آمل با خود حواشی مختلفی را به همراه می‌آورد،نمایشگاهی که باز قرار است به سود دست فروشان باشد تا کسبه!


خزرخبر: نمایشگاه بهاره هر ساله در آمل با خود حواشی مختلفی را به همراه می‌آورد، اینکه از تشکیل نشدن‌ها گفته می‌شود و به ناگاه بنرهای تشکیل نمایشگاه بهاره قد علم می‌کنند.

نمایشگاهی که مردم انتظار دارند تا با مراجعه به آن، کالا را با قیمت مناسب و کیفیت خوب خریداری کنند.

کسبه‌ها باید درنظر بگیرند که بتوانند انتظار مردم از مناسب بودن قیمت‌‌ها را برآورده کنند و با ایجاد رقابت شاهد استقبال خوب مردم در این نمایشگاه باشیم.

اما با برگزاری نمایشگاه بهاره در آمل باز هم دست‌فروشان از این فرصت استفاده و با دادن مبلغی به مغازه‌داران پروانه کسب آنها را گرفته و در این نمایشگاه شرکت می‌کنند.

دست‌ فروشان بدون داشتن دغدغه اجاره و برگشت کالا روزانه سود بالایی می‌کنند و در این بین مغازه‌داران تنها می‌توانند با حسرت به رفت و آمد مردم و اجناس دسفروشان توجه کنند که موضوع ذکر شده و اوضاع ناخوش اقتصاد کشور موجب شد تا اتاق اصناف آمل طی نامه‌ای به فرمانداری ویژه آمل خواستار عدم برگزاری این نمایشگاه شوند.

پس لازم است تا برای برگزاری این نمایشگاه ابتدا دست‌فروشان ساماندهی و سپس به فکر برگزاری آن بود چرا که اگر نمایشگاه با حضور دست‌فروش قرار است برگزار شود باز به سود آن‌ها خواهد بود نه کسبه!

چنگیز فروان، رئیس اداره صنعت معدن و تجارت آمل با گله از انجام امور در لحظه آخر و اقدام امور به نفع، گفت: اسفند ماه سال گذشته بود که جلسه‌ای با اعضای شورای شهر دوره چهارم آمل برگزار شد که آنها قول در نظر گرفتن بودجه برای ساماندهی دست‌فروشان و الگو از شهرداری بابل را درنظر بگیرند.

وی با اشاره به اینکه بابل با اجرای طرح سپند توفیقات بسیاری در بحث دست‌فروشان داشت، اظهار کرد: یک سال گذشت و اسفند 96 رسید اما باز کاسه چه کنم در دست داریم.

این مسئول مشکل واحدهای کسبی را تنها شب عید ندانست و خواستار رسیدگی مشکلشان در طی سال شد و افزود: عده‌ای از مردم بنا به مشکلات اجتماعی و اقتصادی توان پرداخت اجاره را ندارند و نباید برخورد بدی با آنها صورت بگیرد اما در عین حال ساماندهی باید به جد پیگیری شود.

فروزان با بیان اینکه در صورت ساماندهی دست‌فروشان اصناف، شهرداری و مردم سود خواهند برد، خاطرنشان کرد: دست‌فروشان باید شناسایی و برای آنها کارتی صادر شود.

وی با اشاره به اینکه اگر دست‌فروشان در جایی ساکن باشند بازرسی‌های تعزیرات، شهرداری و غیره راحت‌تر خواهد بود، گفت: در حال حاضر هیچ نظارتی بر روی دست‌فروشان نمی‌شود و آماری درباره دست‌فروشان وجود ندارد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آمل تاکید کرد: هنوز در بازرسی و نظارت بر روی کسبه و مغازه‌داران ماندیم چه برسد که بخواهیم دست‌فروشان بی‌هویت را هم در حال حاضر بازرسی کنیم.

وی معتقد است که در نمایشگاه بهاره و پاییزه در حال خرج شدن و هزینه دادن هستیم چون اصل کار را رها کردیم و ادامه داد: اگر حاشیه امنیت را در طی سال برای بازاریان ایجاد کنیم و ساماندهی ایجاد شود بنده از طرف 18 هزار واحد کسبی می‌گویم که هیچ‌کس با برپایی نمایشگاه مشکلی ندارد.

فروزان با بیان اینکه در زمان نمایشگاه پاییزه و بهاره مدیران در مقابل هم قرار می‌گیرند، تاکید کرد: بستر را باید ایجاد کرد و در آن زمان باید انتظار اتفاقات خوب را داشت.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آمل از شهرداری و شورای شهر خواستار رسیدگی به امور قول داده شده اما عمل نشده، شد و گفت: مکان‌هایی در نظر گرفته شود تا روزهایی در هفته بازارچه‌های شبانه به وجود بیاید.

معاون برنامه‌ریزی فرمانداری آمل نیز در این‌باره گفت: از زمان تشکیل سازمان مشاغل شهرداری بارها و بارها به آنها تاکید کردم که از اولویت‌های شما باید ساماندهی دست‌فروشان باشد.

علی حیدرزاده با بیان اینکه نباید موضوع دست‌فروش در ایام نزدیک به عید بررسی شود تصریح کرد: در این جهت شهرداری باید نیمه دوم هرماه این جلسات را تشکیل دهد.

این مسئول با اعلام اینکه بنا به خواسته اتاق اصناف آمل و اتحادیه‌های مربوطه نمایشگاه بهاره در اسفندماه در آمل برگزار نمی‌شود، اظهار کرد: نمایشگاه برای قشر متوسط و ضعیف جامعه است و فروش فوق‌العاده و حراج واحدهای کسبی هر روزه باید بازرسی شود.

حیدرزاده خواستار نصب بنر متحدالشکل توسط اتحادیه‌ها و اتاق اصناف طراحی شد و خاطرنشان کرد: تعزیرات بازرسی‌ها را بیشتر کند و با هرگونه تخلف برخورد قانونی شود تا در یک ماه پیش رو فشار کمتری بر روی مردم بیاید.

گفت‌وگو با مسئول اتحادیه پوشاک حکایت از این دارد که واحدهای فروش پوشاک در آمل دلخوش به فروش خوب و بالا در یک ماه باقیمانده به عید دارند.

واحدهای پوشاک و کفش و امثال‌هم بیشترین میزان را در طی سال از حضور دست‌ فروشان در سطح شهر می‌بینند و یکی از دلایل عدم برگزاری نمایشگاه و فروش فوق‌العاده و حراج در یک ماه تا عید همین است.

در نهایت مصوب شد که نمایشگاه بهاره اسفندماه در آمل برگزار نشود که به جرات می‌توان گفت که دست ‌فروشان موجب این اتفاق در سطح شهر شدند و امیدواریم که در سال آینده موضوع ساماندهی دست‌ فروشان به جد پیگیری شود و از حرف تا عمل ما به قد چهار سال و تنها به شعارهای انتخاباتی بسنده نشود.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :