آخرین عناوین

يکشنبه 13 اسفند 1396-17:8 کد خبر:50633

روستایی با 50 دانش‌آموز اما فاقد مدرسه!

50 دانش‌آموز دختر و پسر روستای شیت هر شنبه با خطرات مختلف روانه مدارس شبانه‌روزی می‌شوند، چرا باید دانش‌آموزان به روستاهای همجوار برای تحصیل بروند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، مشاهدات عینی خبرنگار ما در این شهرستان از بیمارستان امام حسین(ع) نکا بیانگر این است که 10 نفر از مصدومان حادثه واژگونی مینی‌بوس دانش‌آموزان نکایی ترخیص شده و راننده و پنج نفر از دانش‌آموزان بستری بودند.

حال عمومی راننده مصدوم این حادثه اکنون در وضعیت بهتری است اما همچنان از درد رنج می‌برد و براساس اعلام پزشک معالج باید 24 ساعت تحت مراقب باشد.

پنج نفر از دانش‌آموزان مصدوم هم که از ناحیه کتف، دست، پا، گردن و کمر و شکم مصدوم شده‌اند نسبت به دیگر دانش‌آموزان از مصدومیت بیشتری برخوردار بوده‌اند و به همین دلیل این تعداد هم باید 24 ساعت تحت نظر پزشک باشند.

تصادف در محور شیت به استخرپشت، حوالی ساعت 9 صبح روز شنبه 12 اسفندماه رخ داد و با این حادثه 14 دانش‌آموز پسر متوسطه اول شبانه‌روزی آیت‌الله محمدی‌لائینی استخرپشت، یک راننده و یک همراه مصدوم شدند و تلفات جانی نداشتیم و حال عمومی این افراد مساعد است.

* تصادف دانش‌آموزان روستای شیت نکا به دلیل طرح تجمیع مدارس

یکی از بانوان همراه دانش‌آموزان نکایی، طرح تجمیع مدارس را دلیل اصلی این تصادف دانست و گفت: چرا باید دانش‌آموزان ما با این خطرات به روستاهای همجوار برای تحصیل بروند.

خانم فغانی با اعلام اینکه حدود 50 دانش‌آموز دختر و پسر روستای شیت هر شنبه با این خطرات و خطرات مختلف دیگر روانه مدارس شبانه‌روزی می‌شوند بیان کرد: رفت و آمد اول و آخر هفته آنان نگران کننده است.

وی گفت: با این تصادف رخ داده در روستای شیت، دلهره و دغدغه‌های خانواده‌ها بیشتر از قبل خواهد شد و امیدواریم آموزش و پرورش برای تحصیل دانش‌آموزان در همین روستا چاره‌اندیشی کند.

فغانی افزود: خدمات مناسب از ابتدای ورود به بیمارستان تاکنون به حادثه دیدگان ارائه شده است و جای قدردانی است.

* لغزندگی جاده مهم‌ترین عامل تصادف از نظر راننده و دانش‌آموزان

امیرمحمد کاظمی که کلاس نهم شبانه‌روزی آیت‌الله محمدی‌لائینی استخرپشت است گفت: حدود ساعت هفت و نیم تا هشت صبح بود که از شیت به سمت استخرپشت حرکت کردیم که هنگام خروج از روستا در سرازیری، چون جاده لغزنده بود ماشین چپ کرد.

وی که از کمر، شکم و پا مصدوم شده است اظهار کرد: این مسیر هفتگی ما است و با وجود اینکه راننده کنترل خوبی در سال‌های مختلف داشت اما امروز لغزندگی جاده موجب شد ماشین کنترل نشود.

علی فغانی از دیگر مصدومان هم از ناحیه شکم مصدوم شده است و لغزنده بودن جاده را علت اصل حادثه دانست.

قاسم‌علی جعفری، راننده مینی‌بوس هم که از ناحیه سر و شکم مصدوم شد و گفت: جاده لغزنده بود و اصلا متوجه نشدم چه شد؛ 17 سال در این مسیر تردد دارم و حادثه‌ای مثل امروز برای نخستین‌بار اتفاق افتاد.

وی افزود: سرویس مدارس شبانه‌روزی دخترانه و پسرانه هزارجریب با من است و واقعا به دلیل لغزندگی جاده، اصلا متوجه نشدم که چه شد که این اتفاق افتاد.

* مسؤولان، مدرسه‌مان را به شیت منتقل کنند

علی‌اصغر دستاویز نیز گفت: اصلا متوجه نبودم و به دلیل لغزنده بودن، ماشین چپ کرد؛ راننده سال‌های مختلف و طولانی راننده است و مشکل راننده نبود.

وی افزود: تنها خواسته ما از مسئولان این است که مدرسه‌ مان را به شیت منتقل کنند.

محمدصادق فغانی از دیگر دانش‌آموزان مصدوم افزود: جاده لغزنده و گل بود و ماشین لیز خورد و به بلوار خورد و من شیشه ماشین را شکستم و خارج شدم.

علی شعبانی هم که از ناحیه گردن و کتف مصدوم شده است و در مورد حادثه به فارس گفت: به دلیل لغزندگی، ماشین از کنترل راننده خارج شد و ماشین واژگون شد و راننده و دانش‌آموزان گرفتار شدند و گازوئیل در حال ریختن بود و ما داخل مینی‌بوس گرفتار شده بودیم و من هم میان دست و پای دانش‌آموزان بودم و وقتی راهی برای خارج شدن پیدا نکردم با آرنج و دستم شیشه مینی‌بوس را شکستم و خارج شدم.

وی افزود: همه ما دانش‌آموزان شنبه به مدرسه شبانه‌روزی رفته و چهارشنبه به منازل برمی‌گردیم و سال‌ها است که با این مینی‌بوس تردد می‌شود و راننده سرویس هم همین فرد است و راننده خوبی است و این حادثه به دلیل لغزندگی رخ داد.

* تجمیع مدارس روستایی، طرحی ناموفق که در همه روستاها قابل اجرا نیست

مدیر مدرسه شبانه‌روزی آیت‌الله محمدی‌لائینی استخرپشت نیز گفت: مدرسه شبانه‌روزی استخرپشت شامل تجمیع دانش‌آموزان چند روستا است که از جمله این روستاها روستای شیت است که 22 دانش آموز پسر در این مدرسه در مقطع متوسطه اول تحصیل می‌کنند و صبح روز گذشته 14 دانش‌آموز در حالی که با سرویس دانش‌آموزان در حال عبور از روستای شیت به استخرپشت بودند در ابتدای روستای شیت به دلیل وجود شیب و پیچ، دچار حادثه شدند.

محمدرضا عشوری اظهار کرد: این دانش‌آموزان شنبه به مدرسه شبانه‌روزی رفته و چهارشنبه به منازل برمی‌گردند و از زمان تجمیع مدارس روستا این تردد در حال انجام است.

وی در مورد علت حادثه گفت: اطلاعی از علت اصلی حادثه ندارم اما مطمئنا ماشین سرپیچ سرعت زیاد نداشت اما احتمالا به دلیل سراشیبی و لغزندگی دچار حادثه شد و اطلاعی از مسائل فنی نداریم.

عشوری افزود: از جمله کسانی بودم که مخالف تجمیع مدارس بودم که مسئولان وقت مدارس هزارجریب را تجمیع کردند و مقرر شد که همه دانش‌آموزان روستاهای هزارجریب در مدارس شبانه‌روزی تحصیل کنند؛ در حالی که در برخی نقاط شهری و روستاهای اطراف، دانش‌آموزان کمتری در حال تحصیل بودند و حتی برخی مدارس با کمتر از 10 دانش‌آموز دائر بودند و مدرسه به آنان اختصاص داده شده است اما روستای شیت با 50 دانش‌آموز دوره متوسطه اول فاقد مدرسه است.

وی بیان کرد: در حالی که روستاهای هزارجریب باید روستاهای برخوردار بوده و امکانات مناسب در روستاها فراهم باشد اما متاسفانه توجهی به این مسأله نشد.

این مدیر خاطرنشان کرد: حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر وقت آموزش و پرورش  در زمان وزارت خود گفت:" هرجا یک دانش‌آموز باشد، باید پرچم آموزش و پرورش در آنجا برافراشته باشد" اما این مسأله رعایت نشد و برخی این طرح را اجرا نکردند و مدارس هزارجریب را تجمیع کردند.

عشوری یادآور شد: روستای شیت 500 نفر جمعیت دارد و 80 دانش‌آموز دوره ابتدایی در بین روستاهای منطقه بی‌نظیر است؛ و این روستا ظرفیت دارد که دارای 80 دانش‌آموز مقطع ابتدایی است.

وی بیان کرد: روستای شیت اکنون دارای مدرسه ابتدایی چندپایه است اما از این 80 دانش‌آموز مقطع ابتدایی روستای شیت، سالانه 20 نفر به مقطع متوسطه می‌آیند و برای تحصیل به دلیل تجمیع مدارس باید روانه مدارس شبانه‌روزی در روستاهای اطراف شوند.

مدیر مدرسه شبانه‌روزی آیت‌الله محمدی‌لائینی استخرپشت اظهار کرد: در کنار 22 دانش‌آموز پسر، 25 نفر از دختران روستای شیت هم برای تحصیل به مدرسه شبانه‌روزی لائی می‌روند. 

*مسائل و مشکلات مدارس هزارجریب برطرف شود

عشوری افزود: با یک تصادف امروز و مصدوم شدن دانش‌آموزان همه نیروها وارد صحنه شدند و کمک کردند و این مسأله امروز و فردا تمام می‌شود و مشکلات برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها باقی است و باید به این مسائل و مشکلات مدارس هزارجریب نکا توجه شود.

وی افزود: همه اتفاقات را نمی‌توان به حساب مدرسه آورد اما چرا مدرسه‌ای که دارای 25 دانش‌آموز است بادی تعطیل شود و دانش‌آموزان به مدارس روستاهای همجوار و شبانه‌روزی روانه شوند؟

مدیر مدرسه شبانه‌روزی آیت‌الله محمدی‌لائینی استخرپشت ادامه داد: مدارس شبانه‌روزی برای دانش‌آموزان متوسطه اول مناسب نیست چرا که افراد در این سن نیازمند مهر و محبت و عاطفه هستند و باید در کنار خانواده باشند و نمی‌توان این محبت را در این مدارس به خوبی انتقال داد.

عشوری گفت: باید مسائل و مشکلات گفته شود تا وضعیت مناسب برای تحصیل دانش‌آموزان فراهم شود و نگذاریم کار به جای باریک برسد و ما کشته دهیم و به فکر چاره باشیم.

براساس این گزارش، هزارجریب نکا از مناطق کوهستانی شهرستان نکا است که با دارا بودن 63 روستا  دارای حدود 14 هزار نفر جمعیت است که از محرومیت‌های فراوانی رنج می‌برد و نبود راه و جاده مناسب یکی از این مشکلات است.

دانش‌آموزان دوره راهنمایی روستای شیت که در مدرسه شبانه‌روزی آیت‌الله محمدی‌لائینی استخرپشت نکا تحصیل می‌کنند هر هفته صبح روز شنبه با این مینی‌بوس از روستای شیت به مدرسه شبانه‌روزی آمده و با همین مینی‌بوس به عنوان سرویس مدرسه عصر روز چهارشنبه به روستای شیت و محل زندگی خود باز می‌گردند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :