آخرین عناوین

دوشنبه 14 اسفند 1396-11:46 کد خبر:50653

مدیرکل منابع طبیعی اعلام کرد:

90 درصد آتش‌سوزی‌ ها در جنگل‌ها عمدی است

مدیرکل منابع طبیعی با اعلام اینکه 90 درصد آتش‌سوزی‌های امسال عامل عمدی انسانی بوده است، گفت: احتمال گسترش آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در سال 97 بسیار زیاد است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، سید وجیه‌اله موسوی در نشست خبری  در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بحث تنفس جنگل غرب مازندران اجرایی شد، اظهار داشت: طرح جنگل‌داری به قوت خود باقی است ولی بهره‌برداری متوقف شده است.

* پروژه آزادسازی اراضی ساحلی امسال شتاب گرفت

وی با بیان اینکه قرار است اعتبارات لازم برای طرح جنگل‌داری پرداخت شود ولی هنوز ابلاغ نشده است، افزود: فعالیت‌های اجتناب‌ناپذیر در این طرح لحاظ شد و چهار قرارداد جدید بستیم و بقیه مجریان بهره‌برداری چوب را اعلام که متوقف شده است.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران ـ نوشهر با اعلام اینکه پروژه آزادسازی اراضی ساحلی از سال 93 آغاز شد و در سال 96 شتاب گرفت، گفت: در غرب استان در 441 هزار و 891 مترمربع انجام شد و پلاک آزاد شده هم 355 عدد است.

موسوی با اشاره به اینکه طول اراضی ساحلی غرب استان 144/06 درصد است که از سال‌های دور تعیین حدود شد و حریم 60 متر مشخص شده است، تصریح کرد: در دهه 60 هم اشخاص و هم دولتی تجاوز صورت گرفت و حتی بدون استعلام از منابع طبیعی سند هم گرفتند که البته در حال باز پس‌گیری است.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران ـ نوشهر با تأکید بر اینکه اعتبار و امکانات لازم برای بازپس گیری را نداریم، خاطرنشان کرد: اگر این اعتبارات و امکانات به ما داده شود طی دو سال کل اراضی ساحلی غرب استان را آزاد می‌کنیم که فرصت بسیارخوبی برای سرمایه‌گذاری بخش دریایی در حوزه گردشگری و شیلات است.

*پیاده کردن کاداستر سبب کاهش رانت می‌شود

موسوی با اشاره به اینکه ممیزی و حدنگاری از فعالیت‌های قابل توجه ما است و امیدواریم بیش از پیش از این ظرفیت استفاده کنیم، گفت: وقتی کاداستر پیاده می‌شود سبب کاهش رانت خواهد شد تا امروز برای تک برگ کردن اسناد جنگلی و مرتعی 272 هکتار توفیق داشتیم.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران ـ نوشهر تصریح کرد: در ساحل 55 کیلومتر کاداستر انجام دادیم و توان داریم طی یک‌سال آینده کل کاداستر غرب استان را به اتمام برسانیم.

*نگران حمله دوباره آفت شب پره هستیم

موسوی با اشاره به اینکه یک آفت و بیماری چند سالی است که ورود پیدا کرد و آسیب جدی به گونه‌های ما زد، گفت: بلایت شمشاد و شب پره دو آفت مخرب جنگل‌های غرب استان شد و در مبارزه با بلایت شمشاد به دلیل سختی مبارزه نتوانسته‌ایم موفق باشیم و طبیعت هم نتوانسته خود را بازیابد.

وی ادامه داد: شب پره هم از سال گذشته وارد جنگل‌های منطقه شده است و البته جوانه زدن‌های شمشادها شروع شده ولی نگران حمله دوباره آفت شب پره هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران ـ نوشهر بیان کرد: در بحث قضایی دچار مشکلاتی هستیم به طوری که بعد از دستگیری قاچاقچیان و معرفی به محاکم قضایی تحت فشار قرار می‌گیریم که رضایت دهیم.

موسوی با اعلام اینکه 90 درصد آتش‌سوزی‌های امسال عامل عمدی انسانی بوده و بسیاری از درختان کهنسال و ارزشمند را از بین برده است، افزود: در سال 97 با توجه به پیش‌بینی خشکسالی، احتمال گسترش آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع بسیار زیاد است.

وی در پایان گفت: اداره کل منابع طبیعی غرب مازندران ـ نوشهر، نخستین اداره کل در کشور هستیم که سند شهرستانی حدنگاری اراضی ملی را اخذ کردیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :