آخرین عناوین

يکشنبه 5 فروردين 1397-18:37 کد خبر:50944

بی‌توجهی به ملاحظات طرح تنفس جنگل‌ها:

اقدام غیرقانونی وزارت جهاد درجلوگیری از بهره‌برداری درختان شکسته

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد به بی‌توجهی به ملاحظات اجتماعی و اقتصادی طرح تنفس جنگل‌ها گفت: طرح تنفس باید به صورت جامع به مرحله اجرا گذاشته شود.


به گزارش خزرخبر و به نقل از بلاغ، علی محمد شاعری با اشاره به اینکه طبق گزارش های کسب شده از ادارات کل منابع طبیعی در شمال کشور و بررسی های انجام شده میزان تخریب جنگل ها درسال 96 درمقایسه با سال 95 کاهش پیدا کرده است، گفت: علت این مسئله اجرای طرح تنفس جنگل است که این طرح هم اکنون درحال اجرا می باشد.

نماینده مردم نکاء، بهشهر و گلوگاه درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سازمان جنگل ها درشمال کشور طرح تنفس جنگل را با کمک مردم و تشکل های حامی محیط زیست و منابع طبیعی اجرا می کند، افزود: امیدواریم روزی رسد که تخریب جنگل ها صفر و قاچاق چوب به حداقل میزان ممکن کاهش پیدا کند، همچنین آتش سوزی جنگل کاهش و به جای مصرف مستقیم ازچوب جنگل به سمت توسعه زراعت چوب حرکت کرد.

وی با اشاره به اینکه نیازهای داخلی درحوزه چوب با واردات و زارعت چوب باید تامین شود، تصریح کرد: همچنین درمصرف کاغذ، استفاده از چوب برای ساخت مصنوعات چوبی از روش های جایگزین استفاده شود، ضمن اینکه به جای استفاده از چوب جنگل اثرات زیست محیطی آن مورد توجه قرار گیرد؛ درجنگل های شمال سالانه بیش از 4 میلیارد مترمکعب آب ذخیره می شود که این مسئله ناشی از نقش بی بدیل جنگل است.

شاعری با تاکید بر اینکه هزاران میلیارد سرمایه گذاری درایجاد یک سد هزینه شده است، گفت: اما سدها نتوانستند کارایی موثری داشته باشند، جنگل های شمال به تنهایی به اندازه چندین سد بزرگ ایران آب ذخیره می کند و جنگل های شمال حوزه آبخیز این منطقه است؛ مردم این منطقه با اکسیژن تولید شده توسط این جنگل ها زندگی می کنند.

این نماینده مردم درمجلس دهم، با بیان اینکه جنگل های شمال باران های سیل آسا را درخود نفوذ داده و از ایجاد سیل جلوگیری می کنند، افزود: اگر جنگل ها نباشند، امکان زندگی کردن برای 6 میلیون نفر در شمال کشور فراهم نیست؛ یعنی با کوچکترین بارندگی سیلاب های خانمان براندازی ایجاد می شود که زندگی را غیرممکن می کند.

وی با اشاره به اینکه نبود جنگل ها سبب فرسایش خاک و تخریب منابع حیاتی و پایدار زندگی می شود، تصریح کرد: همچنین حیات وحش و زیستگاه های ارزشمند سایرموجودات نیز دراین شرایط از بین می رود، بنابراین باید فرصت دهیم جنگل های هیرکانی مجددا احیاء شوند؛ تا محیط زیست بهتری برای انسان ها ایجاد شوند.

شاعری گفت: مزیت شمال کشور برای مردم دربخش جنگل، دریا و آب و هوای این منطقه است، نباید اقداماتی را در راستای تخریب این حوزه ها انجام داد؛ قطعا طرح تنفس جنگل با هدف بهبود کیفیت زندگی مردم درشمال ایران تصویب شد.

این نماینده مردم درمجلس دهم، افزود: طرح تنفس باید به صورت جامع به مرحله اجرا گذاشته شود، یعنی درقانون به سازمان جنگل ها اجازه داده شده که از درختان شکسته ، افتاده و ریشه کن شده بهره برداری کرده تا از بیکاری و تعطیلی کارخانه ها جلوگیری شود، اما وزارت جهاد کشاورزی علی رغم تذکرات و پیگیری ها همچنان اجازه بهره برداری از درختان شکسته را نمی دهد، به طورحتم این اقدام وزارت جهاد غیرقانونی و فراقانونی است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ، تصریح کرد: ضمن تشکر از سازمان جنگل ها دراجرای طرح تنفس جنگل اما نسبت به بی توجهی به ملاحظات اجتماعی و اقتصادی این طرح انتقادهایی وجود دارد، یعنی طرح به صورت یک جانبه اجرا می شود، البته پیشنهاد می شود با افزایش نیروهای حفاظتی از قاچاق چوب جلوگیری شود؛ زیرا زمانی که بهره برداری از درختان سالم و زنده ممنوع می شود؛ امکان قاچاق افزایش پیدا می کند، بنابراین سازمان جنگل ها باید پاسگاه های ایست بازرسی و نظارت ها را افزایش دهد.

منابع طبیعی با متجاوزان به جنگل های هیرکانی برخورد کند

عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس، گفت: تجاوز به جنگل های هیرکانی به بهانه ساخت آزاد راه خلاف قانون برنامه ششم است.

جبار کوچکی نژاد درخصوص واگذاری جنگل های هیرکانی از سوی دولت به پیمانکاران ساخت آزاد راه تهران به شمال، گفت: برای ساخت و ساز جاده ای درهر شرایطی دولت حق تجاوز به حریم محیط زیست و منابع طبیعی را ندارد، درخت های هیرکانی یکی از منابع طبیعی مهم کشور است؛ ضمن اینکه درقانون برنامه ششم طرح تنفس جنگل ها به تصویب رسید.

وی افزود:هرگونه برداشت چوب از جنگل و قطع درختان به هردلیلی تخلف محسوب شده و قطع درخت به دلیلی چون ساخت آزاد راه، ویلاسازی و یا هر ساخت و ساز دیگری خلاف قانون برنامه ششم است؛ بنابراین درصورت نیاز مجلس به بحث قطع درختان هیرکانی در آزاد راه تهران به شمال ورود می کند.

کوچکی نژاد با بیان اینکه دولت به هیچ عنوان حق پرداخت طلب خود به پیمانکاران از محل محیط زیست ندارد، تصریح کرد: نمی توان برای اینکه هزینه های ساخت آزاد راه را تامین کرد، محیط زیست را مورد تجاوز و تخریب قرارداد، بنابراین مجلس به این مسئله ورود کرده و قطعا دستگاه قضایی باید با متخلفان این بحث به طور جدی برخورد کند؛ متاسفانه درمنطقه سد شفارود نیز همین مشکل وجود داشت و بنا به دلایلی جنگل های هیرکانی این منطقه درمعرض تهدید قرار داشت.

عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس، با اشاره به اینکه درشمال کشور نزدیک به 2 میلیون هکتار جنگل هیرکانی وجود دارد، گفت: اجرای هرگونه طرح عمرانی درکشور از جمله ساخت و ساز جاده و آزاد راه قابل قبول است، اما نه اینکه جنگل های هیرکانی را برای این موارد مورد تهدید قرار داد؛ بنابراین منابع طبیعی و دستگاه قضایی باید با متجاوزان به عرصه های منابع طبیعی برخورد کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :