آخرین عناوین

يکشنبه 19 فروردين 1397-12:9 کد خبر:52155

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد:

تنش کم‌آبی در 30 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران/ ممکن است به سرنوشت اصفهان دچار شویم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت:امسال سال سختی برای منابع آبی مازندران داریم ،پیش‌بینی ما این است حدود 30 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران امسال دچار تنش خشکی شوند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، امسال کشاورزان مازندران سال سختی را پیش رو دارند به‌ طوری ‌که برخی نتوانستند نسبت به کشت برنج در اراضی اقدام کنند در زمینه وضعیت اراضی شالیزاری، راهکارها و پیشنهادات برای جلوگیری از بروز خسارت‌ها دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در دیدار نوروزی اظهار داشت: سال گذشته مشکلات کم‌آبی را در حوزه سد شهید رجایی داشتیم که به‌ صورت کامل آبگیری نشد مشکلاتی در انتهای شبکه داشتیم و تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شده است.

نوبت‌بندی آب با همکاری شرکت آب منطقه‌ای انجام شد که از خسارت گسترده جلوگیری شد ولی حدود 500 هکتار خسارت دیدند، امسال به‌ دلیل اینکه سد شهید رجایی پر نشد و نسبت به سال گذشته هم بسیار کمتر است، براساس گزارش آب منطقه‌ای حدود 50 درصد مخزن این سد آبگیری شده استرس و خطر بیشتر شده و اعلام شده آب در اختیار50 درصد اراضی زیر پوشش برنج ‌کاری در مسیر مناطقی گه از آب سد شهید رجایی بهره‌مند می‌شدند، قرار نمی‌گیرد.

* آیا باتوجه به بحث استرس آبی از قبل به کشاورزان اطلاع‌رسانی شد که نسبت به کشت جایگزین اقدام کنند؟

جلسات متعددی گذاشته شده از دو ماه پایانی سال گذشته اطلاع‌رسانی انجام شده با اعلام آب منطقه‌ای به روستاهایی که آب ندارند به دهیاران، بخشداران و فرمانداران اعلام کردیم و آنها نیز اطلاع‌رسانی کردند.

طی دی و بهمن ماه سال گذشته جلسات هماهنگی با آب منطقه‌ای داشتیم با توجه به اینکه کاهش بارندگی داشتیم و ذخیره برفی در ارتفاعات کمتر بوده و خطرش بیشتر بوده است.

* به‌نظر شما در چه مناطقی از شالیزارهای مازندران با مشکل استرس آبی مواجه خواهیم شد؟

بیشترین سطح زیرکشت برنج را حوزه آب‌ریز هراز است که متکی به ذخایر برفی بوده است و آورده‌ رودخانه‌ها نسبت به سال گذشته 45درصد کاهش یافت.

همچنین ذخیره آب سد شهید رجایی سال گذشته 112 میلیون متر مکعب بوده اما الان حدود 50 میلیون مترمکعب است که با کاهش مواجه شد که در این مناطق به طور قطع با مشکل کم‌آبی و استرس آبی مواجه هستیم.

* توصیه شما به کشاورزان در صورت عدم کشت برنج چیست؟ به‌نظر شما کشت جایگزین برای کشاورزان صرفه اقتصادی دارد؟

با اعلام آب منطقه‌ای توصیه ما این بوده در برخی مناطق برنج کشت نشود و کشت جایگزین از جمله سویا، پنبه، ذرت و علوفه که به آب کمتری نیاز دارد مورد توجه قرار گیرد، درست است کشت جایگزین آورد اقتصادی ندارد ولی می‌تواند از درآمد صفر کشاورز جلوگیری کند.

اگرچه با وجود اینکه به کشاورز اطلاع‌رسانی شده آب ندارد توکل می‌کند و در بسیاری از مناطق خزانه گرفته و زمین‌های خود را آماده کرده با وجود اینکه می‌داند با مشکل آب مواجه است.

بحث کم‌بارشی یک اتفاق طبیعی بوده و دست بشر نیست که بگویند در اثر سهل‌انگاری رخ داده دولت و فلان دستگاه مقصر بوده است.

* توصیه شما به برنج‌کاران برای جلوگیری از بروز کم‌بارشی و کاهش خسارت چیست؟

موضوعی دیگر اینکه کشاورزان از بارندگی‌های موجود و پایین‌ترین درجه حرارت استفاده کنند امسال حدود 15 درصد در بحث آماده‌سازی اراضی، خزانه‌گیری و نشاکاری جلوتر هستیم و کشاورزان نیز در این زمینه با ما همراهی کردند باید کشت را با مدیریت مصرف آب در مزرعه آغاز کنیم.

همچنین براساس مصوبه ستاد سوخت کشور به چاه‌های فاقد پروانه سوخت نمی‌دهیم و در صورت مراجعه برای صدور پروانه در سریع‌ترین زمان اتفاق می‌افتد و کارها در حال پیگیری و انجام است.

پیشنهاداتی از ستاد بحران استان برای اختصاص کمک‌هایی به کشاورزان در قالب تسهیلات و بلاعوض به وزارت کشور اعلام شده است که باید در این زمینه منتظر بود.

* مهم‌ترین توصیه به برنج‌کاران مازندران چیست؟

تأکید ما این است کشاورزان اراضی شالیزاری را زیرپوشش بیمه قرار دهند ولی با این وجود استقبال نمی‌کنند تا هفته گذشته تنها 6 هزار و 500 هکتار نسبت به بیمه کشاورزی اقدام کردند با وجود اینکه می‌دانند آب ندارند و ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند.

در بحث بیمه کشاورزی دو بیمه معمولی و تضمین تولید داریم اگر خسارتی دچار نشد بیمه هم نمی‌تواند پرداخت کند.

* پیش‌بینی از میزان خسارت در اراضی شالیزاری چیست؟ راهکارهای شما در این زمینه چیست؟

کشاورزان باید به توصیه‌ها گوش دهند اینکه آب نداریم یک اتفاق طبیعی است؛ حیات استان اصفهان به زاینده‌رود بستگی دارد و کشاورزان چند سال است که حتی یک وجب هم کشت نمی‌کنند اگر ما هم رعایت نکنیم ممکن است به سرنوشت این استان دچار شویم.

موضوعی دیگر بحث جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز است برخی نقاط نزدیک دریا است ممکن است موجب پیشروی آب شور شود ابتدا بحث صیانت و سپس موضوع بهره‌برداری درست باید مورد توجه قرار گیرد.

ستاد بحران در تمامی فرمانداری‌های سطح مازندران تشکیل شده و همچنین جلسات هفتگی با حضور آب‌منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و ستاد بحران برگزار می‌شود.

موضوع دیگر بحث نوبت‌بندی آب است که متناسب با سطح زیر کشت بوده و مدت زمان آب را در بحث نوبت‌بندی می‌توان کاهش داد.

آب را درست مصرف کرده و روی قطره قطره آب حساب باز کنیم البته کشاورزان نیز در این زمینه آگاهی دارند به‌طوری‌که مرزها را با نایلون ایزوله کردند تا از هدررفت آب جلوگیری کنند.

پیش‌بینی ما این است حدود 30 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران امسال دچار استرس و تنش خشکی شوند.

* به نظر شما با توجه به مشکلات استرس آبی، واردات برنج انجام می‌شود؟

امسال سال سختی برای منابع آبی مازندران داریم همه تلاش کنیم تا بتوانیم از این مشکلات گذر کنیم.

مازندران در هر شرایطی برنج وارد نخواهد کرد ولی برای تأمین نیاز کشور بخشی از برنج از طریق واردات تأمین می‌شود.

* صحبت پایانی

شرایط ما بحرانی نیست، اگر در فصل بهار بارندگی‌های خوبی داشته باشیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد؛ ولی با این وجود باید با مدیریت درست منابع آبی را حفظ کرده و آب را به‌ درستی مصرف کنیم با صرفه‌جویی می‌توانیم یک قدم مشکلات را کاهش دهیم و این مراحل را باسختی کمتر طی کنیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :