آخرین عناوین

چهارشنبه 12 ارديبهشت 1397-11:5 کد خبر:53568

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران مطرح کرد:

افزایش چندبرابری قیمت نهادهای کشاورزی

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران از افزایش چند برابری قیمت نهادهای کشاورزی خبر داد و گفت: این افزایش قیمت شوک دیگری برای کشاورزان است و جبران هزینه‌ها در توان کشاورز نیست.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، این روزها کشاورزان مازندران در حال تکاپو هستند که بتوانند باوجود مسائل و مشکلات بسیار محصولات باکیفیت را تولید و عرضه کنند.

با توجه به مشکلات کم‌آبی که در سال‌های اخیر با آن مواجه بودند و امسال به‌ صورت ویژه‌تر خود را نشان داد کشاورزان مازندران به‌ دنبال این هستند با مصرف کم آب بهترین تولید را داشته باشند.

کشاورزان مازندران هر روز تقریبا باید نگران باشند از یک سو نگران شرایط آب و هوایی که یک‌باره موجب بروز خسارت می‌شود ازسویی دیگر هنگام تولید دست‌شان خالی است با این حال باید هزینه‌های تولید را تأمین کنند و موضوعی که آنان را دلسرد و ناامید می‌کند هنگام فروش است که باید محصولی که برای تولید آن متحمل پرداخت هزینه‌ها بالا شدند باید با پایین‌ترین قیمت و در مواردی با ضرر و زیان به فروش برسانند.

در شرایطی که کشاورزان مازندران تمام تلاش‌شان این است که محصول باکیفیتی تولید کنند شاهد افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی هستیم به‌عنوان قیمت سموم و کودهای شیمیایی طی دو یا سه ماه اخیر حدود چندبرابر شده که شوک دیگری برای جامعه کشاورزی محسوب شده و جبران هزینه‌ها در توان دست‌های پینه‌بسته و ترک‌خورده کشاورزان نیست.

* گرانی نهاده‌های کشاورزی باغداران را نگران کرد

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران اظهار کرد: محصولات سردرختی مازندران از جمله کیوی، پرتقال، نارنگی، هلو و شلیل گل‌دهی و میوه‌دهی خوبی دارند.

محمدرضا شعبانی ادامه داد: برف روزهای پایانی فروردین ماه به برخی از محصولات در ارتفاعات مازندران خسارت وارد کرد ولی عمده محصولات سردرختی استان در مناطق دشتی است که وضعیت خوبی دارند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به اینکه بحث مبارزه با آفات در دستور کار ما قرار دارد، اضافه کرد: موضوعی که مورد تأکید ما بوده بحث مدیریت آبیاری به‌دلیل عدم بارش مناسب است تا در فصل گرم سال با مشکل مواجه نشوند و با مصرف کمترین آب بهترین نتیجه را بگیرند.

شعبانی با اعلام اینکه این روزها بحث گرانی نهاده‌های کشاورزی باغداران را نگران کرده است، تصریح کرد: قیمت همه نهاده‌ها چندین برابر گران شده به‌عنوان نمونه سمی که چهار ماه پیش 30 هزار تومان بوده امروز به 80 هزار تومانی یعنی سه برابر رسیده است.

وی با بیان اینکه هیچ ناظری بر قیمت سموم نداریم، افزود: قیمت سم و کود و ادوات کشاورزی در حال گران شدن است و هزینه تولید در حال افزایش است که این امر قدرت رقابت را از ما می‌گیرد.

*افزایش قیمت چندبرابری در طول کمتر از سه ماه

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران تصریح کرد: افزایش قیمت چند برابر را در طول کمتر از سه ماه داریم که این نهاده‌ها در افزایش هزینه‌ها موثر است ولی زمانی که محصولات ما به بار می‌نشیند ما دغدغه فروش داریم.

شعبانی با تأکید بر اینکه تأمین این هزینه‌ها از توان کشاورز خارج است که تغییر شغل را به همراه دارد،خاطرنشان کرد: بحث تسهیلات بانکی با سود بالایی ارائه می‌شود.

باران بیاید، برف ببارد محصول خراب شود ولی این کشاورز است که همواره تلاش می‌کند تولید داشته باشد با وجود اینکه جامعه کشاورزان مازندران همواره امید دارند که مشکلات حل شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :