آخرین عناوین

چهارشنبه 12 ارديبهشت 1397-13:34 کد خبر:53575

سفیر هراز گزارش می دهد:

سفره خالی سهم کارگران از روز کارگر/ شعارهایی که هیچ‌وقت عملی نشد

کارگران امروز زیر آوار مشکلات مانده اند و مسئولین تنها برای حمایت از کارگران شعار می دهند و همایش برگزار می کنند اما این‌ها برای ما نان نخواهد شد.


خزرتیترخبر: این هفته روز کارگر بود و حرف همه برای حمایت از کارگر زده می‌شد و همایش‌ها به نام کارگر کلید خورده بود، کارگری که چرخ دنده‌های صنعت را با تمان توانش به دوش می‌کشد تا پای اقتصاد نلنگد، اما همیشه اوست که در مشکلات بیشتر از همه فرو خواهد ریخت.

رمان زندگی کارگران، سرفصل‌های دردناکی است که با قراردادهای سفید امضاء، دستمزدهای ناچیز، گسل عمیق میان حقوق و تورم، حوادث حین کار، نداشتن امنیت شغلی پر شده است و می‌توان به سادگی خستگی چشم‌های کارگری را پس از یک روز کاری لمس کرد.

قست اول

در را آرام بست، خسته بود، اما تمام توانش را گذاشت تا آرام تر راه برود نباید کسی متوجه حضورش می‌شد خیلی نگران بود مانند دزدی که شبانه به سرقت می‌رود، ناگهان با چهره دخترش تمام دنیا به روی سرش خراب شد، حتی دوران بچگی که ناظم تقلب اش را سر می‌رسید به این اندازه نترسیده بود، حتی زمانی که مادرش در میان شیطنت‌ها مچ‌اش را می‌گرفت.

دوست داشت زندگی در همین لحظه متوقف شود، دوست داشت هیچ وقت متولد نمی‌شد، به این فکر نمی‌کرد که به دخترش چه بگوید، چه بهانه ای برای نخریدن دوچرخه اش جور کند، چه دروغی برای بدقولی اش پیدا کند، فقط به این فکر می‌کرد که ای کاش کارگر نبود.

قسمت دوم

رضایی کارگران را قشر مظلوم جامعه دانست وافزود: کارگران امروز زیر خروارهای از مشکلات آوار مانده اند و تنها برای حمایت از کارگران شعار داده اند و همایش برگزار کرده اند در حالی که این‌ها برای ما نان نخواهد شد.

وی که کارگر شهرک صنعتی آمل است با اشاره به مشکلات کارگران گفت: اوضاع زندگی کارگری خیلی نابسامان است، قراردادهای موقت باعث شده‌اند که امنیت شغلی نداشته باشیم و ترس از دست دادن شغل و وجود مشکلات مالی باعث ایجاد نگرانی همیشگی برای ماست.

این مرد 45 ساله با بیان اینکه کارگران ایرانی پایین‌تر از خط فقر در حال زندگی کردن هستند خاطرنشان کرد: در جای سابقی که کار می‌کردم با وجود 5 سال کار، 3 سال و خوردی بیمه داشتم و این ظلم است که با وجود حجم کاری زیاد به خواسته‌های خود نرسیم.

وی به مشکلات اقتصادی این روزهای کشور اشاره کرد و گفت: هر اتفاقی که در اقتصاد می‌افتد کارگر تاوان آن را می‌دهد دلار گران می‌شود این کارگر است که ناهارش را قطع می‌کنند، تولیدکننده وررشکست می‌شود کارگر از نان خوردن می‌افتد.

کارگران قشر ضعیف جامعه

ولی‌الله چلابی، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این اداره تنها مرجع حمایت از کارگران است اظهار کرد:رسیدگی در هیئت‌های شبه قضایی که در آن به مطالبات کارگران، امنیت شغلی و امنیت کارگاه‌های تولیدی، صنفی و خدماتی، کنترل امنیت با قوانینی که در آیین دادرسی کار وضع شده است رسیدگی می‌شود.

وی کارگران را قشر ضعیف و زحمت کش جامعه دانست و عنوان کرد: منزلت و مقام کارگر همین قدر بس که رهبر دینی ما پیامبر(ص) بر دستان کارگر بوسه زده است و با نهایت احترام از آنان حمایت کنیم.

بیکاری فارغ التحصیلان در آمل

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آمار8/9 درصدی بیکاری شهرستان آمل در سال 95 اشاره کرد و گفت: بیکاری کارگر ساده در آمل وجود ندارد؛ چرا که نیروی کار مازاد از سایر شهرستان‌های اطراف برای کار به آمل می‌آیند، بیشترین قشر بیکاری در آمل فارغ التحصیلان رشته‌های غیرمرتبط با صنعت هستند.

وی بیمه شدگان شهرستان آمل در سال گذشته را 72 هزار و 890 نفر خواند وخاطرنشان کرد: با اجرای ماده 148، بیمه اجباری کارفرما مکلف است کارگران را بیمه کند.

چلابی با بیان روال رسیدگی به مشکلات کارگران عنوان کرد: ابتدا دادخواستی به اداره می‌فرستند که در هیئت تشخیص رسیدگی و چنانچه اعتراضی داشته باشند در هیئت حل اختلاف که متشکل از هفت نفر است پیگیری می‌شود و بازهم اگر با صدور حکم رضایت جلب نشد پرونده به دیوان عدالت اداری فرستاده می‌شود.

وی با اشاره به 2 هزار و 440 دادخواست در سال گذشته اظهار کرد: که از این میان 515 پرونده با سازش حل شد و مابقی در هیئت حل اختلاف برطرف شد.

چلابی مهم ترین وظیفه اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی را تنظیم روابط کار و رسیدگی به استیفاء حقوق کارگران دانست و تاکید کرد:برای امنیت شغلی کارگران، اعم از قراردادهای مدت دار و ایمنی محل کار را توسط بازرسین مورد بررسی قرار می‌دهیم که در صورت وجود نقض اختار داده می‌شود و اگر حل نشد آن مکان پلمپ می‌گردد تا رفع نقض انجام شود.

وی با بیان رشد بیمه از سال گذشته و کاهش درصد بیمه  بیکاری خاطرنشان کرد: در سال 96 تعداد بیمه بیکاری از 2 هزار و 214 نفر به 1 هزار و 942 نفر نسبت به سال 95 کاهش یافت و تعداد بیمه شدگان از 71 هزار و 834 نفر در سال 95 به 72 هزار و 890 نفر رسید که نشان از روند رو به رشد اشتغال در آمل است.

چلابی با اشاره به تسهیلات این اداره به کارآفرینان گفت: دو تسهیلات برای کارآفرینان در نظر گرفته شده است، برای فارغ التحصیلان روستایی که ایده اشتغال دارند با 6 درصد بهره بانکی و دیگر برای اشتغال فرگیر است که از 2 درصد تا 8 درصد طرح‌های دانش بنیان و قراردادهای 18 درصد خواهد بود.

وی تسهیلات کارآفرینی را در اشتغال فراگیر 64 میلیارد تومان عنوان کرد و یادآورشد: در طرح روستایی 5 میلیارد و400 میلیون اختصاص داده شده است که جذب کارآفرینان شده است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی آموزش‌های بیمه بیکاری را راهی به سمت کارآفرینی دانست و تصریح کرد: کارگران ساده که با آموزش در فنی حرفه‌ای، کار فنی و حرفه‌ای می‌آموزند نقطه شروعی برای کارآفرینی خواهد بود.

قسمت سوم

داستان پر پیچ و خم کارگران را پایانی نیست، دلار بالا می‌رود، یک وعده غذای کارگر کم می‌شود، تخم مرغ گران می‌شود، کارگر گرسنه می‌خوابد، هر که کم می‌آورد از حقوق کارگر می‌زند.

درک مشکلات کارگران سخت نیست، دغدغه‌های که جلو چشم هستند و چون خوره زندگی آنان را نابود می‌کند، اما انگار خواب عمیقی فراگرفته که کم‌تر مسئولان ارشد را بفکر فرو می‌برد تا با این حجم آشفتگی چه باید کرد، شکافی که هر روز خط فقر را عمیق‌تر می‌کند، چالشی که اگر حل شود، نیروی کاری بانشاط‌تر خواهیم داشت و به تبع آن کالاهایی با کیفیت‌تر.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :