آخرین عناوین

چهارشنبه 12 ارديبهشت 1397-22:5 کد خبر:53585

در حاشیه جشن صعود نساجی به لیگ برتر:

وقتی دختران در خوشحالی هم سهمی ندارند/ رفتار خشن پلیس مرد

بازهم یک مامور پلیس با رفتاری احساسی موجب شد تا بهانه ای دیگر برای کوبیدن بر سر نظام دست فرصت طلبان بیافتد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از تیترامروز، نساجی قائمشهر یک تیم فوتبال ریشه دار و پر هوادار پس از ده ها سال چشم انتظاری هوادارانش اعم از مرد و زن به لیگ برتر راه پیدا کرد.

برای برگزاری جشن این صعود تاریخی ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر انتخاب گردید و قرار بر این بوده است که بانوان نیز در جشن حضور داشته باشند،اما روز قبل از برگزری جشن صعود به بهانه تعمیر جایگاه هوادارن حضور برای بانوان ممنوع شد.

امروز جشن برگزار شد و تعداد زیادی از بانوان قائمشهری پشت درهای بسته ورزشگاه خانگی نساجی تجمع کردند تا سهمی هرچند اندک در جشن داشته باشند .

این میان به جای اینکه ماموران نیروی انتظامی بانوان را تحمل کنند و بگذارند جشن به خوشی برگذار شود در حرکتی مشابه به حرکت پلیسان گشت ارشاد به دختری که بالای تیر چراغ برق رفته بود آسیب زدند .

در فیلمی که به سرعت نور در حال منتشر شدن است دختری بالای تیر چراغ برق رفته و ماموران پلیس ( مامور مرد ) دختر را کشید و به پایین پرت کرد، پرت شدن دختر به سمت  زمین به گونه ای شدید بوده که احتمالا به او آسیب رسیده است ، در شهر کوچکی مثل قائمشهر که شهروندان یکدیگر را می شناسند انتظار می رود تا در اینگونه مراسمات ماموران نیروی انتظامی به این راحتی ایجاد بحران نکنند .

اگر مسئولان از همان پایتخت جلوی برخورد های خشن با دختران را می گرفتند اکنون در شهرهای کوچک شاهد چنین رفتارهای خشنی نبودیم .

بازهم یک مامور پلیس با رفتاری احساسی موجب شد تا بهانه ای دیگر برای کوبیدن بر سر نظام دست فرصت طلبان بیافتد .

*چند نکته قابل تامل در مورد رفتار پلیس قائمشهر با دختر جوان

براساس این گزارش،فیلم از جایی شروع می شود که دختر روی پله حدودا چهارم تیر رفته است، این ارتفاع چندان زیاد نیست و خطر برق گرفتگی فرد را تهدید نمی کند، اینکه چرا دختر آن بالاست شاید به خاطر دیدن جشن از نمایی بالا باشد اما معلوم نیست که دختر از دست پلیس به بالای تیر رفته یا از قبل از ورود پلیس آنجا بوده است، به هر حال رفتار مردم حاضر در صحنه اینطور نشان می دهد که دختر کار خلافی مرتکب نشده است، چون در فیلم واضح است که عده ای از مردم از رفتار پلیس ناراضی هستند و بعد از برخورد دختر با زمین اقدام به رویارویی لفظی با پلیس می کنند.

نکته بعدی این است که چرا ماموران محترم برای برخورد با دختران در جشن ها تحمل آنچنانی ندارند، چطور است همین دختران در جشن های 22 بهمن و 13 آبان تمام و کمال احترامشان حفظ می شود و همه برای لبخند زدن به آنها آماده می وشند، چرا روز انتخابات می شوند حماسه آفرین و با هر وضعی تحمل می شوند ؟

احدی منکر ارزش پلیس و حضور شایسته آنها در سطح شهر نیست اما همه با این رفتارهای احساسی که موجب جریحه دار شدن احساسات عمومی می شود مخالفند.

نکته بسیار مهم این است که انتظار داریم در این شرایط حساس کشور که مردم شرایط خاص و مملکت در گردنه ای سخت قرار دارد عوامل امنیتی و انتظامی سعه صدر بیشتری در برخورد با حداقل بانوان نشان دهد، بعد از انتشار کلییپ ضرب و شتم دختر جوان در تهران و چند فیلم دیگر مردم به این رفتارها حساس شده اند و چشم دنیا به ایران خیره شده است پس با این رفتارهای عجولانه و احساسی شرایط را وخیم تر نکنیم.

شاید عده ای بگویند پلیس برای حفظ جان دختر از برق گرفتگی او را به پایین کشاند اما کدام انسان باور می کند که چنین برخورد خشنی خطرش کمتر از برق گرفتگی احتمالی است.

امیدواریم مسئولان برای حفظ شان دختران در استان بیشتر کوشا باشند تا خشونت علیه زنان در مازندران بیش از این رواج پیدا نکند،خدا شاهد است که تبعات چنین رفتارهای احساسی و عجولانه خیلی بیشتر از حضور یک دختر در جشن است.

حضور دختران در جشن تیم محبوبشان و حتی حضور یک دختر در بالای تیر چراغ برق نه خطری برای کشور است و نه تبلیغی علیه نظام اما نتیجه چنین برخورد های خشنی دقیقا کشور را در همان مخاطره ای که گفتم قرار می دهد .

از نظر ما جرمی در حادثه اخیر صورت نگرفته و سوال این است که کدام جرم مشهود صورت گرفته که مامور مورد نظر بر خود فرض دیده که باید به مساله چنین ورودی داشته باشد؟

به هیچ وجه نمی‌توان پذیرفت که ماموری نظر شخصی خود را در درک و شناسایی جرم مشهود، اعمال کند،همه ماموران باید به یاد داشته باشند که رفتارهای اجتماعی با اعمال مجرمانه تفاوت دارد،رفتار اجتماعی اعمال یومیه افراد است،باید تاکید کرد که در این موارد به دلیل اهمیتی که قانون قائل شده، هیچ کس نمی‌تواند سلیقه خود را اصل بداند و بر اساس آن عمل کند.

در همین فیلم منتشر شده مشخص است که برداشت مامور پلیس از رفتار آن فرد، جرم تلقی شده که صددرصد خلاف قانون است،زیرا هرگونه جرمی باید در متن قانون تعریف شود، نباید دیدگاه‌های شخصی آن هم توسط ماموران نیروی انتظامی به جرم تعبیر شود.

اقدام برخی افراد پلیس برای کلیت نیروی انتظامی هزینه دارد،همچنین ماموران نیروی انتظامی به خصوص ماموران گشت ارشاد باید دایره نگاه خود را وسعت دهند،آیا خود مامور پلیس باید ترازوی سنجش این مورد باشد؟

اگر چنین است باید تاکنون این روش‌ها نتیجه می‌داد.

ای کاش تدبیری برای رخ ندادن چنین اتفاقاتی بیاندیشیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :