آخرین عناوین

جمعه 27 تير 1393-9:36 کد خبر:547

رییس جمهور در دیدار اصحاب رسانه:

در قانون اساسی مهم‌ترین وظیفه رسانه آزادی بیان اعلام شد/ آستانه تحمل‌مان را بالا ببریم

رییس جمهور در دیدار با اصحاب رسانه گفت: هرکسی را که به نفع نظام و حکومت سخن گفت‌ او را فردی وابسته به قدرت و یا رسانه او را وابسته به قدرت لقب ندهید و هرکسی که نقدی با صدای بلند و حرفی را در راستای نقد مسیر حرکت به زبان آورد، او را به عنوان وابسته به بیگانه لقب ندهیم.


به گزارش خزرخبر و به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار اصحاب رسانه که در سالن جنبی سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: بیایید کاری کنیم که خداوند را از یاد نبریم، انقلاب و اسلام را از یاد نبریم، ملت و سرزمین خود را از یاد نبریم و وحدت ملی را که پایه اساسی قدرت ملی است را فراموش نکنیم.

وی افزود: این سخن درست است که نیاز به فرصت بیشتری است که شما اصحاب رسانه سخنان خود را بیان کنید و من نیز در آن فرصت باز نظرات خود را بدون پرده و صریح بیان کنم.

روحانی اظهار داشت: در روز امیرالمومنین (ع) و ساعات نزدیک افطار به صراحت می‌گویم دولت نیازمند حمایت همه اصحاب رسانه و رسانه‌هاست، نه برای خودش و نه به عنوان دولت یازدهم، بلکه برای اهدافی که اهداف ملی است.

رییس قوه مجریه ادامه داد: آن را بنویسیم، بر آن اصرار کنیم، تیتر کنیم و ترویج کنیم که خواست ملت است، امروز مردم ما اشتغال می‌خواهند در روزگاری که این همه جوانان تحصیل‌کرده در کشور هستند، بیکاری وجود دارد، مردم پایان رکورد تورمی را می‌خواهند، در روزگاری که در طول 40 سال گذشته هیچ گاه بیکاری، تورم و رکود به اندازه زمان قبل از آغاز فعالیت دولت یازدهم نبوده است.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه مردم حل مشکلات اجتماعی، وحدت و اتحاد را می‌خواهند، گفت: نگذاریم که دیگران ما را از هم جدا کنند، ما برادریم،امیرالمومنین حتی کسانی که به جنگ با حکومت او به پا خواسته بودند آن‌ها را برادران و اهل قبله خواند، آن‌هایی که در جنگ صفین در برابر او شمشیر کشیدند از آن‌ها کلمه برادری را دریغ نکرد.

رییس جمهور ادامه داد: هرکسی را که به نفع نظام و حکومت سخن گفت‌ او را فردی وابسته به قدرت و یا رسانه او را وابسته به قدرت لقب ندهید و هرکسی که نقدی با صدای بلند و حرفی را در راستای نقد مسیر حرکت به زبان آورد، او را به عنوان وابسته به بیگانه لقب ندهیم.

روحانی افزود: آستانه تحمل‌مان را بالا ببریم، همدیگر را تحمل کنیم، همه به انقلاب، نظام، کشور و فرهنگ ایرانی و اسلامی افتخار می‌کنیم، سلیقه‌های مختلف را بپذیریم، دنیای امروز دنیای یک دستی نیست، بلکه دنیایی متنوع و متکثر است.

رییس قوه مجریه با اشاره به مذاکرات تیم مذاکره‌کننده کشورمان با گروه 1+5 گفت: اگر امروز برای ما روشن شود که طرف مقابل ما در برابر حقوق و نظرات ملت ایران در چارچوب مقررات بین‌المللی احترام قائل است، به مذاکرات ادامه می‌دهیم و اگر ضروری و لازم باشد، زمان مذاکره را تمدید می‌کنیم.

رییس جمهور در مراسم دیدار با اصحاب رسانه در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در حال حاضر تیم مذاکره‌کننده کشورمان با حوصله در حال انجام مذاکرات است و برای دولت سخت است که وزیر خارجه‌اش برای مدت مدیدی در خارج از کشور باشد، ولی ما این را پذیرفتیم و این کار را انجام دادیم تا به دنیا نشان دهیم که اهل مذاکره و منطق هستیم.

روحانی گفت:‌ آنچه ما در این مذاکرات می‌خواهیم برد - برد است، چیزی که به نفع همه خواهد بود، پیروزی در این مذاکرات به نفع ملت ایران، منطقه و همه خواهد بود.

رییس جمهور با بیان اینکه ما به خاطر ثبات منطقه و منافع جهانی مذاکره می‌کنیم و برای طرف مقابل نیز روشن شده است، گفت: تحریم‌ها ما را وادار به مذاکره نکرده است، ما از تحریم‌ها نترسیده و نمی‌ترسیم.

روحانی گفت: ‌برنامه‌های دولت برای عبور از مشکلات بدون درنظر گرفتن حاصل این مذاکرات بوده است و از سوی دیگر امیدواریم که طرف مقابل نیز واقعیت را درک کرده باشد.

رییس قوه مجریه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مساله آزادی بیان و تاکید بر این موضوع در قانون اساسی گفت:‌ اگر متنی که در حال حاضر به عنوان قانون اساسی در پیش روی ماست،‌ عنوان قانون اساسی را نداشت الان یک عده‌ای به آن اتهام می‌زدند.

روحانی با اشاره به اصول مندرج در قانون اساسی در ارتباط با رسانه‌ها از جمله رسانه ملی گفت: در قانون اساسی بر مساله آزادی بیان و نقش افکار عمومی در رسانه ملی تاکید شده، البته با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور، تاکید بر مصالح کشور شده نه مصالح قبیله‌ای و جناحی، این آن چیزی است که در قانون اساسی ما آمده است، در قانون اساسی مهم‌ترین وظیفه رسانه را آزادی بیان عنوان کرده است.

رییس جمهور خطاب به اهالی رسانه گفت: ‌دولت از شما حمایت همراه با نقد سازنده را می‌خواهد، دولتمردان و کار ما را نقد دلسوزانه و سازنده کنید، البته براساس آنچه که مقام معظم رهبری فرمودند نه برای مچ‌گیری و آزار.

وی ادامه داد: بگذارید مسئولان اجرایی کشور با راحتی فکر و ذهن بیشتر وظایف خود را انجام دهند.

روحانی با تاکید بر اینکه نیاز داریم که تمام رسانه‌ها دولت را حمایت و نقد کنند، از جمله در سیاست داخلی، سیاست خارجی و همچنین سیاست‌های فرهنگی افزود: ما امروز به انسجام و وحدت ملی نیاز داریم و بر همین اساس است که دولت با همه مشورت می‌کند و نظرات همه را اخذ می‌کند، با این جناح و آن جناح جلسه می‌گذارد، نظرات آن‌ها را می‌گیرد و از آن نظرات استفاده می‌کند.

روحانی با بیان اینکه امروز در شرایط حساس تاریخی، منطقه‌ای و بین‌المللی قرار داریم گفت: ما باید دست به دست هم بدهیم که اختلافی که دشمن می‌خواهد در جهان اسلام ایجاد کند اجرایی نشود.

وی ادامه داد: همه باید تلاش کنیم که ایران صلح‌خواه و نظام مداراجویمان را به جهانیان معرفی کنیم، ما با کسی قصد جنگ نداشته و نداریم و به دنبال صلح با همه بوده‌ایم و امروز هم به دنبال صلح هستیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ دولت در سیاست خارجی با عهدی که با مردم بسته عمل می‌کند، با منطق و استدلال با دنیا صحبت می‌کند و تلاش دارد ملت ایران را به عنوان ملتی آشتی‌جو به جهانیان معرفی کند و از حقوق حقه ملت ایران کوتاه نمی‌آید.

در این مراسم 5 تن از اساتید روزنامه‌نگاری و فعالان رسانه‌ای از جمله دکتر مهدخت بروجردی، محمد قوچانی، محمدعلی وکیلی، علی معلم و عباس درویش توانگر به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :