آخرین عناوین

يکشنبه 16 ارديبهشت 1397-16:32 کد خبر:55632

مدیرکل دامپزشکی مازندران اعلام کرد:

گزارشی از بیماری کریمه کنگو در مازندران نداشتیم

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: گزارشی از درگیری بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو تاکنون در مازندران نداشتیم.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، حسین رضوانی درباره وضعیت بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو و تب‌برفکی در استان اظهار داشت: تاکنون گزارشی از درگیری بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در مازندران نداشتیم.

وی با تأکید بر انجام سم‌پاشی در سطح دامداری‌های مازندران، گفت: با توجه به اینکه در مازندران همه ساله به‌ویژه در غرب استان مشکلاتی داشتیم توصیه و تأکید ما به دامداران غرب از جمله نوشهر، چالوس، کجور و کلاردشت این است که بیشتر رعایت کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران بیان کرد: اگر دامداران روی بدن دام کنه مشاهده کردند از له کردن آن با دست به شدت پرهیز کنند و درصورت گزش کنه حتما به پزشک مراجعه کنند.

رضوانی با اشاره به اینکه رعایت بحث بهداشت فردی بسیار مهم است، گفت: له کردن کنه با دست احتمال انتقال بیماری را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه موضوع دیگر دام‌ها برای جابه‌جایی سم‌پاشی شوند، تصریح کرد: با توجه به اینکه فصل درگیری بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو است حتماً در داخل کشتارگاه بعد از ذبح لاشه 24 ساعت در پیش سردکن نگهداری شود تا از انتقال ویروس جلوگیری شود.

رضوانی اضافه کرد: همچنین آلایش دام نیز  48 ساعت در پیش سردکن نگهداری شود تا شاهد بروز مشکلی نباشیم.

وی یادآور شد: چوب‌داران، واسطه‌ها و دامداران برای جابه‌جایی دام به ما مراجعه کرده تا بتوانیم دام سالمی را خریداری کنند.

* انجام واکسیناسیون بیماری تب‌برفکی در مازندران

مدیرکل دامپزشکی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر زمان واکسیناسیون بیماری تب‌برفکی است، اظهار کرد: دامداران قبل از جابه‌جایی دام نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه واکسیناسیون گوسفند و بز به ‌صورت رایگان انجام می‌شود، افزود: هزینه واکسیناسیون دام سنگین برعهده دامدار و هزینه نقل و انتقال توسط دولت انجام می‌شود.

رضوانی بیان کرد: تعداد مرکز عرضه دام در مازندران خیلی زیاد نیست ولی در گلستان میدان عرضه دام به ‌صورت فعال بوده که احتمال انتقال آلودگی وجود دارد و لازم است افرادی که در خرید و فروش دام فعالیت دارند حتما نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند اگر این موارد رعایت شود دام درگیر بیماری نمی‌شود.

وی ادامه داد: در این زمینه و برای جلوگیری از انتقال بیماری با فرمانداران مکاتبه کردیم که از طریق بخشداران و دهیاران اطلاع‌رسانی کنند تا دامداران برای واکسیناسیون اقدام کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :