آخرین عناوین

شنبه 25 بهمن 1393-22:32 کد خبر:5602

نظرنگار بررسی می کند:

همه در انتظار بازی عبوری در شطرنج انتخابات

آیا سرانجام عبوری تسلیم اشتیاق مردم برای حضور شده و برای شرکت در انتخابات مجلس احساس تکلیف خواهد کرد یا به حضور در عمارت شهرداری ادامه می دهد ؟


به گزارش خزرخبر و به نقل از نظرنگار، تقریبا 3 سال پیش بود یعنی اسفند ماه سال 1390 که نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد و طی آن محمد دامادی و سید رمضان شجاعی ردای وکالت مردم حوزه انتخابیه ساری و میاندرود در مجلس نهم را به تن نمودند .

هر روز که میگذرد به اسفند 94 و انتخابات دوره دهم مجلس نزدیکتر میشویم . از 3 سال پیش تاکنون  اتفاقات مهمی در  فضای سیاسی کشور و ساری بوقوع پیوسته و عوامل و متغیرهای موثر بر انتخابات در سطح خرد ( شهرستان ) و کلان ( کشور ) دچار تغییرات فراوانی شده است .

انتخاب مهدی عبوری به عنوان شهردار ساری در اواخر شورای شهر دوره سوم ، اقبال مردم ساری به جوانان در انتخابات دوره چهارم شورای شهر و انتخاب مجدد مهدی عبوری توسط شورای شهر چهارم به عنوان شهردار ساری را  میتوان  مهمترین تغییرات رخ داده در سطح خرد سیاست برشمرد .

افول قدرت احمدی نژاد همراه با به اوج رسیدن محبوبیت هاشمی رفسنجانی که با فعل و انفعالات رخ داده در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالگرایان و اصولگرایان میانه رو  در نهایت به پیروزی حسن روحانی و انتخاب او به عنوان رئیس جمهور  منجر گردید را میتوان مهمترین رویداد اثر گذار در سطح کلان سیاست کشور دانست .

روی کار آمدن دولت تدبیر و امید موجب تغییر تاکتیک ایران در مذاکرات هسته ای با رویکرد نرمش قهرمانانه گشت . نتیجه ای که از این مذاکرات حاصل خواهد شد را میتوان از عوامل تاثیرگذار در انتخابات اسفند 94 دانست . چرا که بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران شکل گیری موج دولت و حامیان آن برای انتخابات مجلس آنگونه که در انتخابات ریاست جمهوری با حمایت خاتمی و هاشمی و ناطق از روحانی شکل گرفت را منوط به دستیابی به یک توافق خوب  در مذاکرات هسته ای میدانند .

نتیجه مذاکرات هرچه که باشد باید ساری را از جمله شهرهایی دانست که معادلات انتخابات در آن کمتر تحت تاثیر موج حامیان دولت به فرض وقوع قرار خواهد گرفت .شهرهایی مانند تهران ، اصفهان ، تبریز ، مشهد و ... که در آنها لیستها قدرت تعیین کنندگی بیشتری دارند ، شکل گیری یا عدم شکل گیری موج حامیان دولت دارای اهمیت فراوانی میباشد . استانی شدن انتخابات که به نظر میرسد به انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی نخواهد رسید میتواند اهمیت لیست انتخاباتی را بیش از پیش افزایش دهد .

 ساری در زمره شهرهایی قرار دارد که شخصیت ها در آن از قدرت اثرگذاری بیشتری در انتخابات برخوردارند . اگرچه در انتخابات دوره چهارم شورای شهر گام هایی در جهت ایجاد فرهنگ رای دادن به لیست انتخاباتی برداشته شد اما همان هم بر محور لیست حامیان شهردار ( شخصیتی مانند عبوری ) شکل گرفته بود .

این روزها صفحه بازی انتخابات در ساری کم کم در حال شکل گرفتن میباشد . اگرچه هنوز تکه های پازل به طور کامل در کنار هم قرار نگرفته اند اما انجام فعالیت نامزدهای مطرح برای انتخابات مجلس از مدت ها قبل آغاز شده و با نزدیکتر شدن به زمان برگزاری انتخابات شدت نیز خواهد گرفت . در این بین موضوعی که ذهن همه کنشگران و صاحب نظران عرصه انتخابات مجلس در ساری را به خود مشغول کرده است نوع بازی شهردار جوان مرکز استان در شطرنج انتخاباتی این دوره است .

مهدی عبوری از زمان ورود به عمارت شهرداری با تغییر قواعد بازی ، پارادایمی نو ایجاد کرد . به کارگیری ظرفیتهای مغفول مانده شهرداری ، رویکرد ویژه به گردشگری ، جذب اعتبارات دولتی ، انجام پروژه های بزرگی مانند پارک ملل ، توجه خاص به مقوله فرهنگ و ایجاد حس نشاط و امید به آینده در نزد مردم شهر ، که سبب احیای اعتماد شهروندان به مدیریت شهری گشت را میتوان در کنار قرار گرفتن ساری به عنوان یکی از 5 شهر گردشگرپذیر کشور از جمله دستاوردهای عبوری دانست .

نتیجه بدیهی این دستاوردها محبوبیت غیرقابل باور عبوری در نزد اهالی شهر بویژه قشر جوان و بانوان بوده است که دامنه آن تا شهرها و روستاهای همجوار نیز رسیده است .

این محبوبیت فوق العاده عاملی است که علی رغم وجود شخصیت ها و منابع و مآخذ متعدد رای در ساری ، عبوری را در جایگاهی ویژه قرار میدهد به گونه ای که میتوان شهردار جوان را تنها کسی خواند که در ساری امروز توان جریان سازی و ایجاد گفتمان نو و هدایت آن به سمت تعالی شهر را دارا میباشد .

حضور عبوری در انتخابات به عنوان کاندیدا به صورت تنها ، ائتلاف او با کاندیدایی دیگر یا حمایت او از یک یا دو گزینه در انتخابات مجلس میتواند کاملا شرایط را دگرگون و صفحه بازی را دستخوش تغییرات فراوان کند .

اگرچه عبوری بارها و بارها حتی در همین سخنرانی اخیر خود در شب پیروزی انقلاب در پارک ملل از تمایل خود به ماندن در عمارت شهرداری خبر داده اما این روزها موج درخواست های مردمی از عبوری برای حضور در انتخابات مجلس به عنوان کاندیدا شدت گرفته است ، باید دید شهردار جوان ساری تا چه زمانی در برابر این درخواست ها مقاومت خواهد نمود .

حرفهای درگوشی از عظم برخی گروه ها خبر میدهند که میکوشند عبوری را بر مسند استانداری بنشانند تا بدین طریق سرسخت ترین رقیب را از پیش رو بردارند .

آیا سرانجام عبوری تسلیم این اشتیاق مردم  شده و برای شرکت در انتخابات مجلس احساس تکلیف خواهد کرد یا به حضور در عمارت شهرداری ادامه میدهد ؟

در صورت باقی ماندن در شهرداری محبوبیت خود را به سبد چه شخص یا اشخاصی گسیل خواهد نمود ؟

 شهردار جوان خود وارد صحنه خواهد شد و یا لیست مورد حمایت او از اهالی شهر مهر تایید خواهد گرفت ؟

عمارت شهرداری ، عمارت استانداری یا صندلی سبز مجلس ! 

اینها پرسشهاییست که میبایست به نظاره نشست و با گذر زمان منتظر پاسخ آنها ماند .

آيا این بار دوگانه عبوری – مردم صفحه شطرنج سیاسی ساری را رقم خواهند زد ؟

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :