آخرین عناوین

سه شنبه 4 فروردين 1394-0:4 کد خبر:5841

به زودي چهره دريا در مازندران تغيير مي كند

فعاليت‌هاي تفريحي آبي مانند غواصي، سفرهاي تفريحي، اسکي روي آب، جت‌اسکي، آکواريم دريايي و ماهي‌گيري در آب‌هاي عميق از مهم‌ترين جذابيت‌هاي گردشگري دريايي‌اند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از سایت اطلاع رسانی میراث فرهنگی مازندران،درياي خزر به عنوان بزرگ‌ترين درياچه جهان از مهم‌ترين ظرفيت‌هاي ايران در اين حوزه به شمار مي‌رود. جاذبه‌هاي فراوان تفريحي، توريستي، تاريخي، آب و هواي مناسب و نزديکي به فرودگاه بين‌المللي، دسترسي به امکانات حمل و نقل دريايي، زميني و هوايي موجب تبديل اين منطقه به منطقه ويژه شده است.

حمل و نقل دریایی از ارزان‌ترین نوع حمل و نقل در کره خاکی است، بنابراین با رونق گردشگری دریایی از ترافیک و تراکم سفرها در جاده های ساحلی کاسته شده و حجم انبوهی از مسافران که سالانه در نوار ساحلی کشورمان تردد می کنند به‌واسطه وجود کشتی‌های مدرن و مناسب به داخل دریا منتقل خواهند شد.

سوانح جاده‌ای کاهش می‌یابد و علاوه بر حفظ جان گردشگران و جلوگیری از هدر رفت سرمایه انسانی کشور، صنعت بیمه نیز سودآور می‌شود. از سوی دیگر کاهش سفرهای جاده‌ای باعث کاهش مصرف سوخت و در نهایت کاهش واردات سوخت توسط دولت خواهد شد.

با تغيير دولت و تدوين سند چشم انداز توسعه استان بر محور گردشگري، توجه به انواع گردشگري از جمله گردشگري دريايي و سلامت و سرمايه گذاري در اين بخش ها اولويت هاي گردشگري مازندران قرار گرفته اند. بهره برداری از شناورهای تفریحی در آبهای مازندران باعث رونق هر چه بیشتر گردشگری دریایی در ایام مختلف سال حتي در زمستان خواهد شد.

گردشگري دريايي تكان خوبي خورده است

يك فعال گردشگري دريايي مازندران با بيان اينكه با حضور آقاي بزرگ نيا، گردشگري دريايي در استان شروع دوباره داشته است، مي گويد:" اوضاع در بخش گردشگري دريايي رو به بهبود است مشروط به اينكه باورهاي درست اجرا شود و ساير مسئولان مازندران با سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تعامل لازم را داشته باشند."

كتايون معيني ادامه مي دهد:" اخبار نشان مي دهد تعامل مناسب و ممانعت از دخالت ها، تداخل قوانين و موازي كاري ها نزديك است. به نظرم گردشگري دريايي تكان خوبي خورده و اميدوارم اين تكان به يك زلزله مبدل شود و تنها يك حركت نباشد."

وي توسعه استان بر محور گردشگري را منوط به حمايت استاندار از اين بخش مي داند و مي گويد:" خوشبختانه اين مقوله در سند چشم انداز توسعه كشور به درستي ديده شده به اين صورت كه طي ده سال آينده گردشگري دريايي رشد 30 درصدي داشته باشد وظيفه اي كه بخش اصلي آن بر دوش استانهاي شمالي است."

معيني با اشاره به اينكه مجموعه گردشگري دريايي شركت ما در رامسر طي سالهاي گذشته به دليل كارشكني هاي موجود متوقف بوده است، مي گويد:" با حمايت هاي انجام شده تا دو ماه آينده شناورهاي تفريحي، قايق ها و كشتي توريستي ما در ساحل رامسر فعاليت خود را از سر خواهد گرفت." 

تنوع بخشيدن به فعاليت هاي گردشگري دريايي نيز در سال جاري به اولويت هاي گردشگري تبديل شده است.

با کم کردن خطرات، می توان بهره وری از دریا را بالا برد

نائب رییس فدراسیون نجات غریق کشور در اين باره به خبرنگار ما می گوید:" احداث کلوپ  بانوان نظیر آنچه در دبی فعال است، که هسته مرکزی آن به وسیله بانوان اداره می شود، موجب رضایت مندی اين قشر مي شود.

بهروز اسفندیاری می افزاید:" با توجه به اینکه دین مردم ایران و برخی کشورها اسلام است برای استفاده از دریا نیازمند داشتن طرح هایی در شان کشورهای اسلامی هستیم."

وي با اشاره به طرح تفکیک بانوان از آقایان در دریا یکی از طرح های موثر در بالا رفتن میزان گردشگر دریایی و راهکارهای استفاده صحیح از دریا است، می گوید:" در این طرح نیازمند سرویس بهداشتی، رختکن و فضای آزاد جهت استفاده بانوان از نور خورشید هستیم. با احداث کلوپ ها وکمپ های رفاهی مخصوص بانوان در دریا این قشر از جامعه به سمت استفاده از ورزش های آبی و وسایل موتوری نظیر قایق ها وجت اسکی ها سوق پیدا می کنند."

اسفندیاری با بیان اینکه چاپ بروشورها از دیگر فعالیت های موجود در حوزه گردشگری دریایی است که موجب استفاده مطلوب از دریا خواهد شد، مي گويد:" با چاپ این بروشورها نقاط مناسب جهت شنا در دریا مشخصمي شود و گردشگر در خصوص نوع پوشش جانوری و زیست محیطی  منطقه اطلاعات مورد نیاز خود  را کسب خواهد کرد."

نایب رییس فدراسیون نجات غریق کشور با تاکید بر اهمیت برگزاری سمینارهای آموزش گردشگری برای پرسنل غریق نجات، هلال اهمر و دیگر ارگان های هم سو خاطر مي كند:" با کم کردن خطرات حوزه دریایی می توان بهره وری از دریا وگردشگری دریایی را بالا برد."

این مسئول با اشاره به وظایف سازمان  گردشگری مي گويد:" همان طور که برای پلاژها، رستوران ها وهتل ها کتاب های آموزشی چاپ  و سمینار برگزار مي شود باید احتیاجات سواحل برطرف گردد تا گردشگر در دریا احساس آرامش کند."

اسفندیاری در ادامه مي گويد:" فعال شدن خطوط کشتیرانی مسافربری در دریا با رعایت موارد زیست محیطي، توجه به بخش رستوران های دریایی، هتل ها و ویلا سازی از دیگر طرح های موجود در این حوزه است که باید مطابق قانون صورت پذیرد و در آن نیازمند تلاش و دقت هستیم تا موازنه طبیعت را بر هم نزنیم و باعث آسیب به طبیعت نشویم."

وی با اشاره به اينكه بر اساس تایید وزیر کشور و ابلاغ دولت، متولی سازماندهی نجات غریق ها  وزارت کشور می باشد، اضافه مي كند:" با توجه به استقبال مردم از دریا اهمیت امداد، نجات و امور مربوط در حوزه دریایی لزوم نگاه عمیق به مسائل فرهنگی در این حوزه بیشتر مشخص مي شود."

نایب رییس فدراسیون نجات غریق کشور با اعلام اینکه سال گذشته استانهای شمالی پذیرای بیش از 40  میلیون مسافر در حوزه دریایی بودند، مي گويد:" وزارت کشور در حال حاضر سازمانی را تشکیل داده است تا در این بخش که حوزه اي ملی قلمداد می شود گام های موثری بردارد."

اسفندیاری با بیان اینکه تاکنون جلسات متعددی با وزیر کشور برگزار شد، تصریح کرد: در این جلسات طرح ها و برنامه یی كه مورد بررسی و تصویب قرار گرفت که مهم ترین آنان عقب نشینی 60 متر از دریاها، دقت  در رعایت قوانین  ساخت و ساز و مسائل فرهنگی این حوزه و تجهیز کردن منجیان غریق در سواحل به وسایل امداد و نجات بود."

اسفندیاری ضمن گلایه از وضعیت نابسامان نجات غریق ها در کشور مي گويد:" در ده سال گذشته عدم دریافت حقوق نجات غریق ها موجب جدايي بهترین و خبره ترین نجات غریق های کشور از این حوزه  و به سمت مشاغل کاذب نظیر بلال فروشی در سواحل دریا پیش بروند."

استاندار مازندران 13جت اسكي براي عمليات امداد و نجات خريداري كرد

وی  با بیان اینکه وظیفه سازمان نجات غریق کشور تربیت نجات غریق و تشخیص مناسب بودن بستر یک رودخانه جهت استفاده از قایق های تندرو وسایل تفریحی نظیر جت اسکی است، خاطر نشان مي كند:" اگر مي خواهيم امدادرساني مناسبي در سواحل داشته باشيم، بايد از امكانات روز دنيا از جمله جت اسكي، قايق هاي تندرو و تخته هاي نجات استفاده كنيم."

او استاندار مازندران را از جمله مسوولاني مي داند كه در اين زمينه فعاليت هايي را انجام داده و 13 جت اسكي براي عمليات امداد و نجات خريداري كرده و در اختيار گروه نجات غريق قرار داده است.

وي مي گويد:"مردم باید با فرهنگ استفاده از آب آشنا شوند. وقتی به آنها گفته می‌شود دریا توفانی است، نباید به دریا بروند. مردم باید بدانند شنا در دریا با دیگر محل‌های شنا متفاوت است و امکان دارد امواج کشنده و شکافنده فرد را وسط آب ببرند. مردم باید هشدارها را  جدی بگیرند و بدانند در همه حال باید به تذکرات ناجیان غریق توجه کنند. هیچ‌گاه تنها شنا نکنند، بخصوص در تاریکی. خواهش من از مردم این است که در زمان رعد و برق یا توفان به دریا نروند."

بهره برداری گردشگری از دریای خزر در تمام فصول سال حتي زمستان ميسر است

 مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران به خبرنگار ما مي گويد:" دریای مازندران بیش از 250 روز از سال آرام و به دور از روزهای طوفانی است که بیشتر این ایام به روزهای زمستان اختصاص دارد كه با دارا بودن آب و هوای معتدل، بهره برداری گردشگری از دریای خزر در تمام فصول سال حتي زمستان ميسر است."

به گفته بزرگ نیا، در صورتی که سرمایه گذاران بخش خصوصی به پویا بودن گردشگری ساحلی و دریایی در نیمه دوم سال توجه داشته باشند می توانند با ایجاد زیرساختهای لازم در طرح های خود زمینه ورود بیش از پیش گردشگران به شمال کشور را فراهم کنند.

وی ادامه مي دهد:" در حال حاضر ورود شناورهای مسافری و تفریحی توسط دو گروه سرمایه گذار بخش خصوصی قطعی شده است. به زودی شاهد به آب اندازی این شناورهای مسافری و تفریحی در آبهای مازندران خواهیم بود. همچنبن در اين راستا اداره کل بنادر و دریانوردی استان نهایت همکاری را با سرمایه گذاران بخش خصوصی انجام می دهد."

بزرگ نیا، یادآور مي شود: این شناورهای تفریحی و مسافری قرار است توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی از کشورهای دیگر خریداری و وارد مازندران شود."

وي با بيان اينكه ما سرمایه گذاران جدی در دریا داریم. صدور مجوزها روان و در کمترین زمان انجام می شود.  سه مجوز ساخت اسکله تفریحی در نوشهر و نور نهایی و یک کشتی تفریحی خریداری شده و در فنلاند پهلو گرفته و به زودی به نور منتقل و تا تکمیل اسکله خصوصی از اسکله های دولتی استان برای فعالیت آن استفاده می شود. تسهیلات کم بهره نیز در این بخش ارائه می شود."

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران در ادامه مي گويد:"در سفر آستاراخان بخش خصوصی متعهد شد که سه شناور تک سوئیت را طی یک سال تحویل بگیرد. شناور خریداری شده در فنلاند 140 سوئیت دارد که خودش یک هتل است. این امر چهره دریا را تغییر می دهد."

 

 

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :