آخرین عناوین

يکشنبه 9 فروردين 1394-13:53 کد خبر:5926

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

ساز ناکوک گردشگری در مازندران/ اسکان نابسامان مسافر

عدم همخوانی بین امکانات اقامتی و رفاهی با نیازهای گردشگران ساز ناکوکی را بین گردشگری و زیرساختهای آن در برخی مناطق مازندران طنین انداز کرده و در ایام نوروز این ساز بد صدا تر شده است.


به گزارش خزرخبر و به نقل ازمهر، در حال حاضر مازندران شبانه روزه ظرفیت اقامت ۷۴۰ هزار مسافر را در امان اقامتی رسمی و ثبت شده دارد، این درحالیست که چند برابر این میزان در استان اقامت می یابند.

استان مازندران از جمله استان هاي مطرح در گردشگری و مهمان پذير كشور است كه در فصول مختلف سال و به خصوص در نوروز و تابستان ميزبان خيل عظيم گردشگران و مسافران است و لذا وجود اماكن اقامتی بعنوان يكی از زيرساختهای مهم جذب گردشگر از مسائل مهمی است كه بايد مورد توجه بيشتر قرار گيرد.

امروزه گردشگری نقش مهمی در توسعه پایدار و رونق اقتصادی دارد و صنعت گردشگری از جمله صنايع مهم و سودآوری است كه بايد با فراهم كردن زيرساختهای لازم در اين بخش شامل ايجاد ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و ايجاد مراكز اقامتی، تفريحی و سرگرمي براي مسافران و گردشگران از گردشگری بعنوان يكی از فرصت بزرگ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استفاده كنيم.

شرق استان مازندران با دارا بودن جاذبه های مختلف گردشگری از دوران صفويه با دارا بودن باغهای تاريخی عباس آباد، چشمه عمارت، باغ شاه، تالاب بين المللی ميانكاله، غارکمربند هوتو در نزدیکی شهرستان بهشهر كه آثار بدست آمده در آن تاریخ ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد را نشان می دهد که ریسیدن نخ از پشم گوسفند و موی بز بطور ابتدایی در آن زمان متداول بوده، اولين گورستان اسلامی در سفيد چاهی بهشهر، سایت موزه گوهر تپه بهشهر با كشف اسکلت انسان با قدمت هزاره پنجم قبل از میلاد در بهشهر و وجود چشمه آب معدنی قرمر نكا، تپه نارنجباغ، دریاچه طبیعی استخر پشت نكا و جنگل های بكر در شهرستان نكا و وجود امامزادگان مختلف در شرق مازندران و ساحل دريای آرام گلوگاه از جمله مناطق هدف گردشگری است كه پتانسيل و ظرفيت مناسب و خوبي در جذب گردشگر دارد كه بايد در كنار اين ظرفيتها به زيرساختهاي گردشگري و جذب گردشگر توجه ويژه شود.

توجه به اماكن اقامتی ارزان

عدم همخوانی امكانات و اماكن اقامتی شرق مازندران با نيازهای مسافران و گردشگران از جمله مشكلاتی است كه شهروندان و مسافران در شرق مازندران با آن درگير هستند كه نيازمند چاره انديشی توسط مسئولان است.

يک مسافر مشهدی كه مازندران را مسير عبور خود براي رفتن به شيراز انتخاب كرده است با انتقاد از عدم وجود اماكن اقامتی مناسب و ارزان گفت: علی رغم اينكه مازندران از استانهای گردشگر پذير است كه سالانه ميزبان ميليونها مسافر است اما توجه چندانی نسبت به اماكن اقامتي نشده و اطلاع رسانی درستی از اماكن اقامتي در دست نيست.

محمدرضا حيدری با بيان اينكه با توجه به بارش باران در مازندران شب را در شرق استان مازندران مجبور به توقف و اقامت شديم كه متاسفانه با کمبود مراکز اقامتی و پربودن ظرفيت هتل ها و مدارس روبرو شديم.

علی محبی از ديگر مسافران در مسير شرق مازندران نيز با اشاره به گران بودن هزینه اقامت در هتل ها در شمال گفت: متاسفانه محل اقامت در بهشهر فاصله زيادي از شهر دارد و براي اقامت در هتل مرواريد كه يكي از هتل های پيشنهادی به ما بوده است مسافت طولانی را می بايست طی مي كرديم كه به صرفه نبود.

اماكن استيجاري در محلات مهمترين عامل عدم ساماندهی مسافران

يک شهروند بهشهری نيز با بيان اينكه اماكن استيجاری در محلات مهمترين عامل عدم ساماندهی مسافران است به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه به علت كمبود مكان اقامتي و تعداد فراوان مسافران و گردشگران براي اقامت شبانه، برخی از افراد بدون مجوز اقدام به هدایت مسافران به سوی منازل و مراکز غیرمجوز مي كنند كه نگرانی هايی را برای شهروندان و گردشگران به دنبال دارد.

حسينعلی زارعی با بيان اينكه قیمت یک شب اقامت در يك اتاق در منطقه نه‌چندان مناسب در شرق مازندران براساس اعلام برخي از افراد بين ۵۰ تا ۲۰۰هزار تومان براي هر شب است افزود: وجود افراد كارتن به دست در گوشه و كنار خيابانها و هدايت افراد به منازل مسكونی شان و يا اماكن اقامتی بدون مجوز موجب بروز مشکلات متعددی برای شهروندان و گردشگران می‌شود كه بايد كنترل شود.

وی ادامه داد: سال گذشته مقرر شده بود كه ساماندهی مناسبی برای خانه های خالی كه در اختيار مسافران در طول نوروز و تابستان قرار می گيرد انجام شود تا اين منازل دارای شناسنامه باشد و امنيت مسافران و شهروندان فراهم شود كه متاسفانه براي مدت كوتاهی عملياتي شد و بعد از مدتي مسكوت ماند و اكنون نيز خبري از ساماندهی نيست.

زهرا محمدپور هم از ديگر شهروندان شرق مازندران  با اشاره به اقامت گردشگران در کنار خیابان ها، میادین و پاركها گفت: متاسفانه بيتوته كردن مسافران در گوشه و كنار شهر و بساط وسايل در كنار خيابان و پاركها چهره زشتی را در شهر فراهم كرده است كه بايد ساماندهی شود.

وی ادامه داد: استفاده از چادرهای مسافرتی در کنار خیابان ها علاوه بر ايجاد چهره نازيبا در شهرها، آثار سوء اجتماعی به دنبال دارد كه اميدواريم مسئولان در اين رابطه چاره انديشي كنند.

يك كارشناس جامعه شناسی نيز با بيان اينكه بايد شرايط گردشگری و منابع آن براي گردشگری در مناطق مختلف فراهم باشد يادآور شد: عناصر اولیه گردشگری و وجود پتانسیل گردشگری و جذب گردشگران از جمله مسائل مهمي است كه در گردشگری بايد مورد توجه باشد.

ميثم حسينی گفت: علاوه بر پتانسيل گردشگري در مناطق بايد مكان توريستی از نظر زيرساختهای گردشگری نيز در وضعيت مناسب و خوبی باشد و امكاناتی همچون تأسیسات اقامتی و فروشگاه، بازار، پارك و ... در دسترس گردشگر باشد.

وی ادامه داد: ارائه برنامه سفر، تبليغات مناسب گردشگری منطقه، راهنمای مجرب توريستی و وارد به مناطق گردشگری، ارائه خدمات گردشگری و درنظر گرفتن مكان اقامتی مناسب از ديگرمسائلی است كه بايد مورد توجه قرار گيرد تا ماندگاری مسافران و گردشگران را افزايش و مسير گردشگری را به مقصد گردشگری تبديل كند كه اميدواريم مسئولان اين فاكتورها را مورد توجه قرار دهند.

شرق مازندران به مقصد گردشگری مسافران تبديل شود

فرماندار بهشهر نيز با تاكيد بر اينكه شرق مازندران و به خصوص شهرستان بهشهر با دارا بودن جاذبه های گردشگری و تاريخی فراوان بايد به مقصد گردشگری مسافران تبديل شود اظهار داشت: اكنون شهرهای شرق مازندران بيشتر به مسیر گردشگری تبديل شده كه بايد با ايجاد زيرساختهای مختلف گردشگري، جذب سرمايه گذاران و ايجاد فضايی در خور مسافران، اين شهرها را به مقصد گردشگري مسافران تبديل كنيم.

محمد تقي نورزاد همچنبن با اشاره به كمبود اماكن اقامتی در شهرستان بهشهر به خصوص در ايام سرد و بارش باران به خبرنگار مهر گفت: اماكن اقامتی مناسب براي نوروز در بهشهر تدارك ديده شده است اما همچنان در زيرساختهايی نظير اماكن اقامتي با مشكل روبرو هستيم و علي رغم اضافه كردن يك هتل آپارتمان به مجموعه های اقامتي و افزايش استفاده از كلاس های درس براي اسكان شبانه همچنان اين مشكل وجود دارد.

وي با اشاره به اسكان شبانه حدود ۳ هزار مسافر در طول نوروز امسال تاكنون در شهرستان بهشهر خاطر نشان كرد: اين آمار نشان می دهد كه اين شهرستان از نظر جذب مسافر و گردشگر در سطح خوبي است و بايد زيرساختهای گردشگري و همچنين تاسیسات رفاهی همچون هتل، هتل آپارتمان، مهمان پذيرها و غيره را افزايش دهيم.

نورزاد گفت: هم اكنون دو هتل، يك هتل آپارتمان و ۱۸ مدرسه با بيش از ۱۰۰ كلاس براي اقامت و اسكان مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است و توسعه زيرساختهای گردشگری و افزايش اماكن اقامتي نيز در دستور كار است.

کمبود امکانات اقامتی در نکا

فرماندار نكا نيز با اشاره به اسكان مسافران در اين شهرستان گفت: اين شهرستان نيز با كمبود اماكن اقامتی همچون ساير شهرهای شرق مازندران روبرو است كه بايد اين زيرساختها تقويت شود.

رحيم قاسمی طوسی ادامه داد: هم اكنون هتل ميلاد نكا و ۱۰ مدرسه و مركز آموزشي اين شهرستان، نيازهاي اقامتي و اسكان مسافران را برطرف مي كنند كه تاكنون براساس اعلام اعضاي ستاد تسهيلات نوروزی، خدمات مناسب و خوبی ارائه شده و رضايتمندی مسافران حاصل شده است.

فرماندار گلوگاه هم با اشاره به فقر اماكن اقامتی در اين شهرستان به خبرنگار مهر گفت: علی رغم تلاش فراوان به دليل عدم آماده سازی برخي از زيرساختها در اين رابطه اين شهرستان با كمبود مكان اقامتی روبرو است و اسكان مسافران در مدارس انجام مي شود.

عيسي قاسمي طوسی افزود: با تلاش های انجام شده در نوروز امسال هفت مدرسه با ۶۰ کلاس درس براي اسكان مسافران آماده شده است كه خدمات مناسب به فرهنگيان و غير فرهنگيان ارائه می كنند.

وي با اشاره به اينكه گلوگاه دروازه شرقی استان مازندران از سمت استان گلستان و محل تلاقی و كريدور استانهاي مازندران، گلستان و سمنان است خاطر نشان كرد: توجه به مبلمان شهری اين شهرستان با توجه به پيشانی بودن استان مازندران از سمت شرق از نيازهای اساسی بود كه خوشبختانه با اختصاص يك ‌‌میلیارد و ۶۰۰ میلیارد تومان، مشكل مبلمان شهری گلوگاه برطرف می شود.

قاسمی طوسی گفت: توجه به مبلمان شهری به عنوان یکی از راهكارهای موثر در توسعه صنعتگردشگری از مسائل اساسی است كه در سالهای گذشته توجه چندانی به آن در اين شهرستان نمی شد و اكنون با تزريق اعتبارات در زمينه مبلمان شهری اميدواريم با تغيير چهره شهر و مبلمان شهری، شاهد پويايی در شهر گلوگاه و جذب بيشتر گردشگر باشيم.

استان گردشگرپذیر مازندران و به خصوص شرق مازندران شامل شهرهای بهشهر، نكا، گلوگاه و خليل شهر و رستمكلا با دارا بودن پتانسل هاي فراوان در گردشگري و برخورداری از آثار و ابنیه های تاریخی، مناظر زیبا و جاذبه های طبیعی منحصر بفرد هرساله در ایام تعطیلات نوروزی پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است كه اميدواريم باتامین زیر ساخت هایی گردشگري مانند هتل و اماکن اقامتی و جذب سرمایه گذاران بیشتر به این عرصه، گام های موثری در رونق صنعت گردشگري  در اين منطقه برداشته شود.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :