آخرین عناوین

سه شنبه 22 خرداد 1397-17:39 کد خبر:61274

جدیدترین شنیده ها از علت مسمومیت ها در کلاردشت:

رازهای پشت پرده در مسمومیت مردم کلاردشت چیست

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران آب کلاردشت را عامل اصلی انتشار ویروس نورو و مسمومیت اهالی این منطقه اعلام کرد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایسنا ،هفتم خرداد ماه بود که خبری مبنی بر مسمومیت 300نفر درکلاردشت سوژه داغ رسانه ها شد، بحران از آن جا آغاز شد که هر روز به تعداد این بیماران با علائمی چون عفونت های گوارشی، بروز اسهال، استفراغ و حالت تهوع در بیمارستانها و مراکز درمانی کلاردشت افزوده می شد.

اینجا بود که علوم پزشکی و آبفار مازندران دست به کار شدند تا علت این عامل ناشناخته را که به جان مردم کلاردشت افتاده است مشخص کنند.

*نوروویروس عامل آلودگی آب کلاردشت

نمونه برداری ها انجام گرفت و به تهران برای شناسایی عوامل آلودگی فرستاده شد،پس از چند روز دانشگاه علوم پزشکی طی بیانیه ای اعلام کرد با بررسی های کارشناسی صورت گرفته در چند روز گذشته، علت مسمومیت اهالی کلاردشت «نورو ویروس » بوده است .

نورو ویروس‌ها گروهی از ویروس‌ها هستند که سبب التهاب معده و دیواره روده‌ی بزرگ (گاستروآنتریت) می‌شوند که نخستین بار این ویروس در سال 1972 در شهر نورواک در امریکا شیوع پیدا کرد .

افراد با خوردن غذا یا آب آلوده و تماس اشیاء یا سطوح آلوده به این ویروس و سپس لمس بینی، دهان یا چشم‌ها به این ویروس آلوده می‌شوند .

مبتلایان به این بیماری پس از گذشت دو روز خود به خود بهبود یافته و بیشتر افراد مشکلات طولانی مدت در مورد این بیماری ندارند .

* علوم پزشکی مازندران:آب کلاردشت منبع انتشار آلودگی

بر اساس گزارش مراجع بهداشتی کلاردشت ، 600 نفر در این شهرستان به خاطر نورو ویروس مسموم شده و به مراکز بهداشتی مراجعه کردند؛ اما مهم ترین نکته ای که در این اعلان آمده، این بود که آب آشامیدنی کلاردشت منبع اصلی انتقال آلودگی بوده است.

این جا بود که آبفار مازندران شدیدا به این موضوع عکس العمل نشان داد و اعلام کرد با بررسی  و نمونه گیری که در آزمایشگاه این اداره که دارای یکی از مجهزترین آزمایشگاه ها است،مشخص شد آب آشامیدنی کلاردشت هیچ گونه موردی ندارد و منبع انتقال ویروس آب نبوده است،از این جا به بعد قضیه آلودگی آب کلاردشت جنبه دیگری به خود گرفت و در ریل تناقض گویی های آبفار و علوم پزشکی منبع انتقال نامعلوم ماند.

*آبفارمازندران:آب کلاردشت هیچ مشکلی ندارد

12 خرداد ماه به دلیل بحث داغ آلودگی آب کلاردشت و حواشی ایجاد شده مدیرعامل آبفارمازندران در جمع خبرنگاران اظهار کرد که با رصد آزمایش های میکروبی و شیمیایی در روزهای قبل از شیوع بیماری در روستاهای کلاردشت مشخص شد، آب آشامیدنی هیچ گونه آلودگی ندارد .

مجید عبداللهی در مورد آلودگی آب کلاردشت که طی دو هفته گذشته که سبب  مسمومیت   ۶۰۰ نفر  شد، معتقد بود دلیل بروز ویروس مشخص نیست و ممکن است به دلایل مختلف ایجاد و از راه متفاوتی انتقال یافته باشد، این ویروس از هر چیزی امکان دارد گسترش یافته باشد و حتی با 10 "پی پی ام" کلر هم این ویروس از بین نمی‌رود و این که از چه چیزی این ویروس آمده، اصلا مشخص نیست .

وی معتقد بود با توجه به مراجعه بیماران به مراکز درمانی و حتی در روستاهایی که تحت پوشش شرکت نیستند و از منابع آبی ما استفاده نمی کردند نیز آلودگی وجود داشت .

در برخی از روستاهایی که تحت پوشش شرکت هستند هم بررسی ها نشان می داد که عاری از آلودگی و بیماری هستند، این تناقضات بیانگر این است که آلودگی و شیوع بیماری به هیچ وجه نمی تواند از آب باشد، با تمام این تفاسیر نمونه هایی به آزمایشگاه مرجع در شهرستان کرج که آزمایشگاه مرجع وزارت نیرو است هم ارسال کردیم که پاسخ آلودگی آب منفی اعلام شد.

بازهم تناقض گویی ها پر رنگ تر شد و این بار محسن اعرابی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت و گویی با خبرنگار ما با اشاره به این که اکنون هیچ بیماری در بیمارستان های کلاردشت بواسطه آلودگی ویروسی وجود ندارد و تمامی بیماران بهبود یافته اند اظهار کرد:با توجه به آزمایشاتی که در تهران بر روی نمونه گیری های انجام شده، صورت گرفت  منبع انتقال آلودگی را آب اعلام کرده است.

وی تصریح کرد:طبق پژوهش هایی که پس از انتشار بیماری در منطقه صورت گرفت،منبع دیگری برای این بیماری پیدا نشد و حتی در نمونه گیری های مردمی کسانی که از آب معدنی استفاده می کردند دچار هیچ مشکلی نشدند در حالی که کسانی که از آب شرب کلاردشت مصرف کرده بودند همگی مبتلا به این بیماری می شدند.

حال مشخص نیست رازهای پشت پرده این تناقض گویی ها از کجا نشات می گیرد؟ اگر آب کلاردشت کیفیت لازم را ندارد چرا مسئولان آب استان راهی برای جلوگیری از این مشکلات پیدا نمی کنند و جان مردم دستمایه تناقض گویی های مسئولان می شود؟

در هر حال مشکل از هرکجا که نشات گرفته باشد دود آن به چشم مردم خواهد رفت و آن ها قربانی این سهل انگاری ها خواند بود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :