آخرین عناوین

پنجشنبه 24 خرداد 1397-9:47 کد خبر:61309

آخرین وضعیت مراکز دفن زباله در مازندران:

از وعده‌های نافرجام در حوزه پسماند تا توقف 2 پروژه ملی به ‌دلیل جابجایی مرکز دفن زباله

بر اساس آمارهای رسمی ، مازندرانی‌ها روزانه بیش از 3 هزار تن زباله تولید می کنند و طی سالیان متمادی، مدیران وقت وعده‌های فراوانی را به مردم دادند که عملی نشد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، کارگروه راهبردی مدیریت پسماند مازندران چهارشنبه شب با حضور اعضای این کارگروه در محل سازمان محیط زیست مازندران تشکیل جلسه داد.

براساس این گزارش، این جلسه با حضور نبیان معاون عمرانی استاندار، ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، محمدی مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری، اعرابی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مازندران، فرماندار و شهردار نور، شهرداران آمل، قائم‌شهر و بهشهر و جمعی دیگر از اعضای این کارگروه برگزار که طی آن به بررسی آخرین وضعیت مراکز دفن زباله و آسیب‌ها و چالش‌های آن و نیز آخرین وضعیت ساخت کارخانه‌های زباله‌سوز و کمپوست در این شهرستان‌ها پرداخته شد.

ضرورت مشارکت و همگرایی همه دستگاه‌ها برای حل معضل پسماند در مازندران

علی نبیان معاون عمرانی استاندار مازندران در ابتدای این جلسه با بیان اینکه معضل پسماند در مازندران دغدغه همه ما است، گفت: اتفاقاتی در این بخش با محوریت استاندار و مشارکت و همت محیط زیست و سایر دستگاه‌های اجرایی در حال وقوع است که شاهد اتفاقات ارزشمندی طی سال‌جاری در بخشی از مناطق استان خواهیم بود.

وی افزود: امسال هم دولت منابع ویژه‌ای برای کل کشور به‌ویژه استان‌های شمالی گذاشته که باید بگوییم طی سال‌جاری شاهد اتفاقات خوبی در مازندران خواهیم بود.

معاون عمرانی استاندار مازندران اظهار کرد: در این حوزه وعده مسئولان در تنکابن پایان شهریور امسال است و شهرهای نوشهر و ساری در نوبت بعدی قرار دارند.

این مسئول تأکید کرد: محیط زیست تنها متعلق به سازمان محیط زیست نیست و همه دستگاه‌ها باید برای حفظ آن تلاش کنند.

نبیان با بیان اینکه نباید تأمین مالی پروژه تنکابن و نوشهر را که از سوی دفتر مقام معظم رهبری صورت گرفت، فراموش کنیم؛ ادامه داد: این موضوع منجر شد تا بتوانیم در یک پروسه زمانی کوتاه به جمع‌آوری طرح برسیم و همه ما مازندرانی‌ها باید قدردان این حمایت باشیم.

تأمین اعتبار 30 میلیاردی برای پروزه زباله‌سوز ساری

وی اضافه کرد: طی سال گذشته توانستیم 30 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه ساری تأمین کنیم که همین همت را برای شهرستان‌های نور و آمل نیز خواهیم داشت.

معاون عمرانی استاندار مازندران با بیان اینکه البته در آمل نیز اتفاق خوبی در تغییر محل دپو در حال وقوع است و لذا باید سعی شود با همت یکدیگر معضلات استان را در این بخش حل‌وفصل کنیم؛ گفت: در محل دفن جدید بنا نیست زباله را همانند عمارت دفن کنیم و بنا است این موضوع اصولی صورت بگیرد.

تفکیک زباله از مبدأ بخش اعظمی از مشکلات زیست محیطی استان را خواهد کرد که باید فرهنگ‌سازی آن در میان مردم مورد توجه قرار گیرد.

وعده‌های فراوانی در پسماند عملیاتی نشد/شهرداران دغدغه لازم را ندارند

حسینعلی ابراهیمی کارنامی دبیر کارگروه راهبردی مدیریت پسماند مازندران نیز با بیان اینکه خوشبختانه با حضور روسا و معاونان دستگاه‌ها و عدم حضور نماینده در این کارگروه، جلسات منجر به تصمیم‌گیری می‌شود، بیان کرد: طی سالیان متمادی، مدیران وقت وعده‌های فراوانی را به مردم دادند که عملی نشد،عدم تحقق این وعده‌ها یا این بوده که بلد نیستیم و یا اینکه موضوعاتی باعث می‌شود تا پسماند از اولویت نخست مدیران خارج شود.

وی با بیان اینکه عملکرد ما باید به گونه‌ای ملموس باشد که مردم ما احساس دلگرمی و رضایت کنند، افزود: کار خوب، کار سختی است و اولویت اصلی در دستور کار وزارت کشور است، از سویی دیگر شوراها و شهرداران ما، آن دغدغه لازم را ندارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: خوشبختانه استانداری رسما این اجازه را داده تا اگر شهرداری در حوزه پسماند همت و دغذغه‌ای نداشته و تخلفی صورت گیرد، به مراکز ذیربط معرفی شوند و اگر این غفلت‌ها نبود، موضوع پسماند ما چند دهه به طول نمی‌کشید.

ساماندهی تمامی مراکز دفن زباله استان/ هیچ جای استان، بلاتکلیف نیست

سیدمحمد محمدی تاکامی مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران نیز در بخش دیگری از این جلسه به تشریح وضعیت مراکز دفن زباله در استان پرداخت و بیان کرد: در بخش تفکیک زباله از مبدأ در بهمن‌ماه گذشته بود که به تمام شهرداران نامه زدیم که مکلف هستند که باید پنج درصد از زباله‌ها به مراکز دفن، تفکیک شده باشد و برای این موضوع، آموزش هم دادیم.

وی ضمن اشاره به اقدامات جدی در ساماندهی مراکز دفن زباله طی سال گذشته و امسال، افزود: ضمن آن‌که ما برای شهرداران جدول زمان‌بندی اقدامات در این بخش مشخص کردیم که چه کارهایی را باید تا پایان این زمان‌بندی انجام دهند، جلسات منظمی را در هشتم هر ماه برگزار می‌کنیم که طی آن شهرداران گزارش و روسای محیط زیست آن شهرها، داوری می‌کنند.

محمدی خاطرنشان کرد: ما مشکلی که در استان داشتیم این بود که چند شهر ما بلاتکلیف بودند و تکلیف‌شان مشخص نبود؛ نور، بابلسر، قائم‌شهر و آمل از جمله این شهرها بودند که خوشبختانه مشخص شد و الآن به طور قطع اعلام می‌کنم که هیچ جای استان، بلاتکلیف نیست.

این مسئول در ادامه به شرح آخرین وضعیت و چالش‌ها و اقدامات صورت گرفته در مراکز دفن شهرهای تنکابن، بهشهر و قائم‌شهر پرداخت و گفت: در تنکابن با توجه به آهکی بودن زمین محل دفن زباله و احتمال عبور شیرابه‌ها از این لایه، در حال بررسی کارشناسانه موضوع هستیم؛ در بهشهر نیز که فعالیت اجرایی طرح کارخانه در زمینی به مساحت 10 هکتاری در 19 فروردین سال گذشته متوقف و تعطیل شده بود، خوشبختانه با مشارکت دستگاه‌های متولی، در 26 اسفند سال گذشته، مجددا راه‌اندازی شد.

وی در ادامه ضمن درخواست تصویب چند مصوبه در این بخش، به ارائه چند راهکار، پیشنهاد و همچنین برنامه‌های پیش رو پرداخت.

فقدان تصفیه‌خانه فاضلاب خانگی معضل اصلی در نور

فرشاد اسدی شهردار نور نیز در این جلسه با بیان اینکه این شهرستان از سال 88 تاکنون در مدیریت پسماند با معضلات جدی روبرو است، گفت: باوجود تخصیص بودجه از سوی دولت اما کار خاصی در این شهرستان صورت نگرفت.

وی افزود: مشکل اصلی ما که بحرانی‌تر از موضوع پسماند است، موضوع تصفیه‌خانه فاضلاب خانگی است که با مشکلات عدیده‌ای در این بخش مواجه هستیم.

وضعیت پسماند در نور مناسب نیست

شادمان فرماندار نور نیز تصریح کرد: وضعیت شیرابه‌های ما واقعا بد است،به هر‌دلیل آب‌راهه‌هایی که به هر‌سبب نزدیکی به دریا دارد، وضعیت حساسی است.

وی با تأکید بر ضرورت حمایت مسئولان استانی برای حل معضل محل دفن زباله در نور، ادامه داد: وضعیت دفن زباله در نور خیلی بد است، موقعیت زمین ما، مکان ما، آب‌راهه‌های ما و نزدیکی میان دریا و جنگل ما به شکلی است که وضعیت ما در موضوع پسماند خوب نیست.

محل فعلی دفن زباله در آمل عامل توقف دو پروژه ملی در این منطقه

امیرسلیمانی شهردار آمل نیز با اشاره به اینکه پنج شرکت به مرحله نهایی فراخوان برای مشخص شدن پیمانکار تأیید شدند که شرکت منتخب در مرحله بعدی انتخاب خواهد شد، گفت: محل فعلی دفن زباله در آمل، ظرفیت دفن زباله را ندارد و خطری جدی برای سلامت انسان‌ها و محیط زیست محسوب می‌شود.

وی افزود: دفن زباله در عمارت، علاوه بر مشکلات زیست محیطی دو پروژه ملی را در این منطقه متوقف کرده است.

شهردار آمل متذکر شد: عدم جابه‌جایی محل دفن زباله از عمارت به پاساکش، موجب متوقف‌سازی تعریض محور بین‌المللی هراز و احداث سد استراتژیک هراز شده است که امیدواریم با حمایت متولیان امر، این جابه‌جایی تسریع شود.

کارگروه راهبردی مدیریت پسماند مازندران که با حضور مسئولان ارشد استان و مدیران دستگاه‌های متولی و همچنین شهرداران شهرهای استان به‌طور منظم در حال فعالیت است، حلقه مفقوده ساماندهی مدیریت پسماند در استان بود که امید می‌رود با برگزاری جلسات منظم این کارگروه و به‌شرط عملیاتی شدن مصوبات آن، شاهد تسریع در حل این معضل بحرانی و دیرینه استان باشیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :