آخرین عناوین

سه شنبه 8 ارديبهشت 1394-22:38 کد خبر:6145

مصطفی نیک نقش

تدبیر مدیر فرهنگی،امید هنرمندان و بازگشت آرامش به اردوی فرهنگ مازندران

اکنون شهر ساری جایگاه مفرح و تفرجگاه مناسبی گردیده برای مردم ایران زمین، سرزمینی که میزبان شایسته ای برای مردم عزیز کشورمان در فصول مختلف سال است


خزرخبر:به ياد دارم كه در سال 1384 وقتي تازه پا در سن جوانی مي گذاشتم، خبر انتخاب اثرم را در جشنواره جهانی عکس بلغارستان را شنیدم. اين جشنواره دو سالانه بود و در شهر گابرواي بلغارستان برگزار مي شد.

خبر انتخاب از یک سو و دريافت دعوت نامه­ي جشنواره براي شرکت در این رویداد فرهنگی از سوی دیگر شور و شوق زيادي در من ايجاد كرده بود. اما خوشحالي من دوامي نداشت. فكر تهيه هزینه­­ي سفر کام شیرینم را تلخ كرد خيلي زود بي حال و دمق شدم.

راه­هایی براي تهيه هزينه سفر به ذهنم خطور می­کرد اما انجام دادن آن­ها برای تامين خرج سفر دشوار و نا امید کننده بود. در اين اثنا پيشنهاد يكي از دوستان هنرمند مبني بر مراجعه به اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و درخواست حمايت از آن­ها مرا به چند سال قبل برد و به ياد واقعه اي شيرين انداخت: روزهاي بعد از اخذ ديپلم بود. به هنر عكاسي روي آورده بودم و با يكي از عكس هایم نفر دوم جشنواره ملي نماز و نیایش شده بودم و شرايط مالي مساعدي براي رفتن به جشنواره نداشتم. در همين ايام كه مصادف بود با هفته فیلم و عکس مازندران با مدیر کل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگی ایشان به صورت غير منتظره مواجه شدم. وقتی دوستانم بنده را به آقای بزرگ­نیا و جاودانی معرفی نمودند مورد تفقد و تکریم­شان قرار گرفتم و با پیشنهاد آقای جاودانی و موافقت آقای مدیرکل حمایت مالی خوبی ازبنده شد که زمینه ساز خرید یک دستگاه دوربین عکاسی حرفه ای گردید.

از آن خاطره­ي شيرين سیزده یا چهارده سالی می­گذرد اما هرگاه گذشته كار حرفه اي ام را مرور مي كنم و خاطرات آن سالها را ورق مي زنم عليرغم تجربه­هاي فراواني كه اکنون در عرصه های فرهنگی و هنری دارم، نقش حمایت­های مدیران را در راه پیشرفتم  بسیار تاثیرگذار می­بینم. حمایت مدیران ارشد فرهنگی استان در آن دوران از جوانی درون گرا و به اصطلاح کم رو چون من که نمی­توانست مطالبات فرهنگی، هنری و حقوق صنفی خود را مطالبه کند قابل ستایش و اثرگزار بود.

در آن دوران مازندران یکی از قطب­های عکاسی کشور بود. عکاسان، فیلم­سازان و تصویرگران ممتازی که اکنون در سطح اول فرهنگ و هنر ایران عزیز می­درخشند محصول این حمایت­هایی هستند که از زمره­ي وظایف اصلی متولیان و مدیران فرهنگی طي سال­های یاد شده بود. همچنين در زمینه­ي هنرهای تجسمی به خصوص عکاسی و فیلم­سازی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با راه اندازي دفتر نمایندگی انجمن سینمای جوانان ایران در ساری  گام مهم  و نتيجه بخشي  در کشف ، پیدایی  و پرورش استعدادهای جوان و خلاق این عرصه در مرز و بوم شمال میهن که همواره در آسمان هنر ایران می­درخشند برداشت. این حمایت­های كم نظيرو با تدبیر در دوران تصدي آقاي دلاور بزرگ نیا  در مقام مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران و تلاش و پيگيري معاونت ايشان ـ احد جاودانی ـ و پس از او سركار خانم مقصودنژاد از ذهن صاحبان هنر پاک شدنی نیست.

یک اتاق کوچک در راهروهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي به نام انجمن سینمای جوان و فعاليت هاي مستمر آن و حمايت از آن با درایت این مدیران، باعث شد تا استقلال این انجمن شکل گیرد و خارج از محیط اداری و به دور از وابستگي آن تحول شگرفی در اين عرصه به وجود بياید.

اگر در جمع هنرمندان این استان بنشینیم خاطراتی از این دست كه يادآور حمايت ها و درايت هاي اين مديران باشد، فراوان خواهيم شنيد. خاطراتی که در سال­های پس از این مدیران در استان کمتر اتفاق افتاد. شرايط مديريت فرهنگي بعد از این عزیزان تا جايي پيش رفت كه هنرمندان مطالبات به حق فرهنگی و هنری خود را از دستگاه ­ها  و نهادهای غیر فرهنگی مطالبه می­نمودند و در واقع متولیان اصلی فرهنگ و هنر از وظیفه ي اصلي خویش بازمانده بودند ، در صورتي كه مسیر فرهنگی به گونه ای دیگر بايد رقم می خورد والبته ادای احترام اینجانب به همه ي مدیران فرهنگی در دوره های مختلف پا برجاست .

سال ها از این مدیران موفق و پرطرفدار در مازندران خبری به گوش نمی­ رسید. البته در سال 1384 با کسب رتبه در جشنواره کشوری عکس «جوانان ایران ما» در شهر ارومیه جایزه خود را از مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی یعنی آقای احد جاودانی دریافت كرده بودم.

اکنون بارقه های امید در بین اصحاب فرهنگ و هنر بار دیگر زنده شد و هنرمندان سرخوش از یادآوری آن دوران به واسطه حضور این مدیران در عرصه مدیریت ارشد فرهنگی استان در تکاپوی تکرار آن خاطره ها هستند.

انتصاب آقای دلاور بزرگ نیا در یکم اسفند 1392 به عنوان مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران نقطه عطفی بود در مرمت و شکل گیری جریان فرهنگی فاخر این مرز و بوم. هر چند که به زعم کارشناسان خبره و مشاهدات عینی، تلاش یک ساله ي ایشان بیشتر معطوف به اعتمادسازی در بین مردم، ادارات دولتی،پیمانکاران، هتل داران و صاحبان مراکز اقامتی و پذیرایی شده اما كار در حوزه های صنایع دستی به دلیل غنای فرهنگی مازندران، گردشگری به دلیل جاذبه های طبیعی و خدادادی که زمینه ساز اشتغال جوانان مازندرانی است، همت والا و سترگ کلیه ي مدیران مازندرانی را می طلبد. اگر نگاهی به گذشته در واقع بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی به اتفاقات استان داشته باشیم، درخواهیم یافت كه به هر دلیلی از ورود صنعت به اين استان جلوگيري شد و از شكل گيري استان صنعتي ممانعت شد و هم چنان مي شود. حال که نمی توانیم مازندران صنعتی داشته باشیم مدیران استان و نمایندگان مازندران در خانه ي ملت از تجارب گذشته استفاده كنند و گردشگری که در دنیا به عنوان صنعت و عامل تحصیل درآمدهاي كلان کشورها به شمار می رود را جدی گرفته و بستر حضور گردشگران را در مازندران هم به جهت استفاده از طبیعت بکر و ناب و هم غنای فرهنگی اين مرز و بوم فراهم نمایند. قابل ذکر است که این اتفاق در شهر ساری به عنوان نمونه توسط شهردار جوان آن رخ داده است. آقاي عبوري همواره گردشگری را عامل توسعه شهر ساری و استان مازندران دانسته و ریشه کن کردن معضل بیکاری را منوط به توجه و برنامه ريزي و اقدام در بحث گردشگری كرده اند.

مهدی عبوری پس از طرح این بحث، اقدامات فراوانی را در تحقق گفته های خود آغاز كرد. از جمله می توان به احداث فاز اول پارک ملل به مدت100 روز که انصافا یک حرکت عمرانی جهادی فوق العاده بوداشاره كرد. اتفاقات ارزشمند دیگری مانند برگزاری جشنواره ي بهار نارنج، ایجاد بوستان های جدید، بازپیرایی بوستان هاي قبلي، توجه جدی به فضای سبز و خدمات عمومی شهر، زیباسازی منظر شهری و همچنین توجه ویژه به بحث فرهنگی و برگزاری جشنواره ها ی متعدد فرهنگی و هنری را میتوان  در تبیین این دیدگاه مثال زد.

ساروی ها در سال های گذشته شاهد عبور گردشگرانی بودند که فقط بار ترافیکی ، همچنین تولید زباله را بر مردم شهرتحمیل می کردند و متاسفانه بازده معیشتی در کهن شهري با قدمت 2500 ساله نداشتند. اما اکنون شهر ساری جایگاه مفرح و تفرجگاه مناسبی گردیده برای مردم ایران زمین، سرزمینی که میزبان شایسته ای برای مردم عزیز کشورمان در فصول مختلف سال است و رضایت  آن ها موید احراز رتبه نخست مازندران در اقامت گردشگری نوروزی  در کشور و پیشی گرفتن از شهرهای گردش پذیری مثل اصفهان و شیراز و...  است.

حال که بحث به شهر ساری رسید به ماجراي شيرين و تازه اي در اين باره اشاره مي كنيم: در روزهای گذشته شنیده ها حکایت از این دارد که عبوری شهردار جوان و موفق ساری فصل جدیدی را در گردشگری اين استان و با مرمت و احیاء دوباره ي ابنيه فرهنگي همراه است، بر عهده گرفت كه ضمن حفظ میراث كهن، زمینه ساز حضور گردشگران بيشتر نيز خواهد شد.

امید است که مدیران شهری همه شهرهای مازندران ضمن دست کشیدن از دعواهای بی حاصل در باب برگزاری جشنواره بهار نارنج توجه خود را معطوف به این مهم نمایند.

به خاطر دارم که در سال گذشته شهردار ساری در جریان برگزاری جشنواره بهار نارنج همه ي شهرهای مازندران را شهر بهار نارنج خواند و خواهان برگزاری مشترک این جشنواره در کل استان گردید.

به امید  روزی که تولیدات و مشتقات بهار نارنج گردشگران داخلی و خارجی فراوانی را وارد مازندران نماید. اگر سري به شهرهای اصفهان، شیراز، کرمان، تبریز، مشهد و... بزنيم و با کثرت حضور گردشگران خارجی در اين شهرها مواجه شويم، آن جاست که می گوییم اگر شهرهای یاد شده می توانند برای گردشگران جذاب باشند چرا مازندران نباشد؟ چرا مازندران برای آن ها شناخته شده و تعریف شده نیست؟

در دوره ي گذشته مدیریت آقای بزرگ نیا در میراث فرهنگی شاهد برگزاری جشنواره ای با عنوان میراث مشترک کشورهای حاشیه دریای مازندران«اکو» بودیم که در آن سال ها گردشگران فراوانی وارد مازندران شده بودند. جای بسیار خوشحالی است که در خبرها خواندیم این جشنواره که از خلاقیت های مدیریتی آقای بزرگ نیا بود  بار دیگر در ساری و مازندران انجام خواهدشد.

در روزهاي آغازين سال 1394 که به فرموده ي مقام عظمای ولایت سال دولت و ملت همدلی و همزبانی نام گرفت، شاهد برگزاری مراسم معارفه آقای احد جاودانی به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران بودیم. در اين مراسم که در سالن زنده یاد سلمان هراتی شهر ساری برگزار گرديد جای سوزن انداختن نبود. معمولا در مراسمي از این قبیل شاهد حضور کارمندان دولت آن هم در حالت بی حوصلگی هستیم اما حضور پرشور هنرمندان، هنر دوستان و اصحاب رسانه در اين مراسم به گونه ای بود که مجبور به تهیه صندلی براي نشستن حضار در خارج از سالن و نصب دیتاپرژکتور و پخش مراسم به صورت ویدئویی شدند. این یعنی اعتماد، اعتماد به مدیری که در زمان مدیریت خود با دانش و تدبیر، امید را نزد هنرمندان زنده نگه داشت.

پس از این انتصاب، هنرمندان رشته های مختلف هنری با شوق فراوان صحبت از توليد و ارائه ي آثار جدید می كردند. تکاپوی وصف ناشدنی در بین هنرمندان به پا شد  و به نوعي در حال سبقت گرفتن به منظور تولید و اکران آثار ارزشمند و فاخر خود هستند. از اين رويكرد در مي يابيم که فرهنگ به عنوان یکی از مولفه های اصلی زندگی انسان ها همیشه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به منظور تصمیم گیری مطلوب در این حوزه، استفاده ي مناسب از فرصت ها و ظرفیت ها و رفع تهدیدها و از بین بردن نقاط ضعف درایت ویژه مدیران فرهنگی را می طلبد که الحمدلله مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي استان دارای چنین خصایصی است که می تواند مازندران و مرکز آن را به جایگاه واقعی خود برساند.

لازم به ذکر است از افتخارات دیگر شهرداري ساري اين است كه در دورانی که مطالبات به حق و مسلم هنرمندان به خصوص هنرمندان مرکز استان مي بايست از متولی اصلی اش انجام مي شد از طریق شهرداری ساری  پاسخ داده شد ، آن هم طي دو سال و اندی مسئوليت آقای عبوری و اختصاص بودجه ای بالغ بر 5 میلیارد تومان در سال93 . اين روند در سال جاري براي ارتقاي سطح كيفي فرهنگي شهر ساري و استان مازندران با اختصاص 12میلیارد ادامه دارد و با لطف خدا تحقق مي يابد. اکنون شهرداری ساري  مامن هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگي و جایگاه مهمی در توسعه فرهنگی شهر و استان است. با مدیریت آقای عبوری در شهرداری ساری که شعار برابری و همسنگ بودن فعالیت های عمرانی و فرهنگی را سر دادو با سیاست های کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر و پيگيري هاي مستمر اين شهردار جوان معاونت فرهنگی و اجتماعی در شهرداری تشکیل شد که دارای ردیف بودجه مستقل مي باشد تا بتواند گره ای از مشکلات مردم شهر را بگشاید.

از سیاست های بارز فرهنگی اين بخش  اشاعه ي فرهنگ اصیل ایرانی اسلامي همچنین فرهنگ بومی و فولکلور مازندران در قالب اجراهای زنده در جای جای شهر، و نمايش آثار فاخر هنری در کنار محل کار و زندگی مردم است. برگزاری جشن های مختلف در طول سال و اجراهای مختلف هنری اعم از تئاتر خیابانی، موسیقی، برگزاری نمایشگاه های خیابانی آثار تجسمی و دایر كردن سراهای تداوم (كه نوعي فرهنگ خانه هستند) در محلات شهر که خدمات فراوانی را به خانواده ها ارائه می نماید در کنار توجه ویژه به ورزش عمومی از این دست دستاوردها می باشد.

رقم زدن رويدادهاي فرهنگی و هنري توسط شهرداري در حقيقت آموزشي تلويحي  در شکل گیری خصوصیات رفتاری شهروندان و احساس تعلق به هويت شهروندي و شهر است و باعث ایجاد مهارت های خلاق و ارتباطات مفيد بین افراد مبتنی بر علم و دانش مي شود.

شهر ساری در دوره ای از تاریخ قرار گرفته که همسویی و همكاري مدیران ارشد فرهنگی با شهرداری ساری مسیری را مجسم می نماید که منجر به رسيدن به ساري اين کهن شهر دیار علویان به جایگاه واقعی خود خواهد شد.

امید است كه این اتفاق مبارک يعني انتخاب مديران شايسته، مدیران ارشد سیاسی را مجاب به همراهی در این مسیر نماید و با همدلی و همزبانی توسعه واقعی شهرهای مازندران و در پی آن عبور از محرومیت و نهایتا آبادانی را به همراه داشته باشد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • محمد
    يکشنبه 13 ارديبهشت 1394-10:35


    حالا که همه ی اون مدیران موفق با ز هستن انشا ا... شاهد شکوفایی فرهنگ بشیم

    • علی
      يکشنبه 13 ارديبهشت 1394-10:32


      سلام . خسته نباشید نظرات خوبی بود . انشا ا... اجرا بشود

      • محمود
        چهارشنبه 9 ارديبهشت 1394-20:51


        ما که کلا با هیچکدوم از این آقایون خیری ندیدیم

        • آشنا
          چهارشنبه 9 ارديبهشت 1394-20:49


          دقیقا درسته اون دوره خوب بود ،ولی برادر عزیز به نظر شما شرایط الآن مثل اون موقست
          یا میشه روی مدیران دوره فعلب حساب کرد

          • حسینی
            چهارشنبه 9 ارديبهشت 1394-17:46


            امیدواریم با این همه خرابکاریها بشه دوباره اعتمادسازی کرد
            ولی یادتون باشه آقای نیک نقش عزیز تا جایی که من اطلاع دارم خودتون برای رفتن به مسابقات عکاسی تو بعضی کشورها مشکل داشتی؟