آخرین عناوین

يکشنبه 3 تير 1397-9:19 کد خبر:61466

خبرگزاری مهر گزارش می‌‌دهد:

مرداب فرجام رودخانه های مازندران/ ماسه خواری در سواحل

رودخانه‌های مازندران به دلیل برداشت‌های بی‌رویه شن و ماسه در حال تبدیل به مرداب هستند و پدیده ماسه خواری بستر رودخانه‌ها را زخمی کرده است.


خزرتیترخبر: در گوشه و کنار استان و حتی در دل کوهستان‌های بکر مازندران، برداشت بی‌رویه شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها به چشم می‌آید و چوب حراج بر پیکر طبیعت زده می‌شود.

نیاز مازندران به شن و ماسه در سال بیش از ۲۰ میلیون مترمکعب است و به دلیل نبود شهرک‌های شن و ماسه، اکنون این برداشت از بستر رودخانه‌ها، سواحل و کوه‌ها صورت می‌گیرد و وضعیت برداشت در بسیاری از مناطق ساحلی و رودخانه‌ای از خطر قرمز نیز فراتر رفته است.

باآنکه طبق مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال قرار بود در هر شهرستانی به‌ تناسب نیاز منطقه، شهرک‌های شن و ماسه ایجاد شود و ۱۱ شهرستان جانمایی شد اما هنوز از ایجاد شهرک شن و ماسه خبری نیست و همچنان رودخانه‌ها و سواحل، تاوان می‌دهند،برای تأمین نیاز شن و ماسه مازندران برای ساخت‌وسازها ۹.۵ میلیون مترمکعب در حوزه واریزه کوهی و ۱۰ میلیون مترمکعب در حوزه منابع آبرفتی مجوز نیاز است و باید برداشت‌ها ساماندهی شود.

سید یونس حسینی عالمی دادستان مازندران با اشاره به برداشت شن و ماسه از سواحل و رودخانه‌های استان اظهار داشت: شرایط سواحل ما اصلاً مناسب نیست و برخی مناطق آلوده ازلحاظ زیست‌محیطی است و حق همه مردم این است از ساحل پاک و به‌دوراز آلودگی زیست‌محیطی بهره‌مند شوند.

وی بابیان اینکه برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه به محیط‌زیست و منابع طبیعی ضربه وارد می‌کند بر لزوم برخورد جدی به پدیده ماسه خواری به‌عنوان حقوق عامه مردم تأکید کرد و با اشاره به اینکه بستر برخی از رودخانه‌ها به دلیل برداشت‌های بی‌رویه به گل رسیده است و در زمان بارندگی‌های تند مشکلاتی را شاهدیم و کف رودخانه برداشت‌شده قابل‌ترمیم نیست، گفت: برداشت غیرمجاز شن و ماسه از مهم‌ترین مشکلات در منابع طبیعی است که به محیط‌زیست و منابع طبیعی ضربه وارد می‌شود.

حسینی عالمی با تأکید بر اینکه با جدیت به این موضوع ورود کرده‌ایم اظهار کرد: دادستان‌ها بازدیدهای متعدد و سرزده‌ای را در دستور کاردارند و درصدد هستیم که جلوی این تخریب را بگیریم و با متخلفین نیز به‌شدت برخورد خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: مردم باید در حفظ منابع طبیعی به مسئولان کمک کنند و در صورت تخلف متخلفان را معرفی کنند،این مهم اصلی‌ترین دغدغه همه مسئولان قضایی با توجه به فرمایشات و تأکیدات مقام معظم رهبری بر حفظ منابع طبیعی، دریا و جنگل به عبارتی سرمایه ملت ایران است.

درعین‌حال مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران نیز مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر گفت: احداث شهرک‌های شن و ماسه راهی مناسب برای تأمین نیاز مردم در غرب مازندران و جلوگیری از برداشت ماسه ساحلی است.

سید وجیه‌الله موسوی افزود: مقدمات کار برای ساخت مجتمع ۵۰ هکتاری مجهز به دستگاه‌های سنگ‌شکن در شهرستان تنکابن که نیاز شهرستان‌های تنکابن و رامسر را تا حد زیادی فراهم می‌کند انجام‌شده است.

موسوی ادامه داد: نظیر این پروژه را برای شهرستان‌های نوشهر و چالوس نیز در دست اقدام داریم که اگر راه‌اندازی شود برای این دو شهرستان خیلی مؤثر خواهد بود و دست‌اندازی به ساحل دریا کم می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر اظهار داشت: باید ظرفیت تولید شن و ماسه را در شهرستان‌های غرب استان، به‌جز رامسر که به دلایل مختلف ازجمله محدودیت‌های طبیعی و زمین‌شناختی امکانش نیست، فراهم کنیم.

در حال برداشت‌های بی‌رویه از سواحل و رودخانه‌های مازندران انجام می‌شود که میزان برداشت از رودخانه نباید از سد تالوگ عبور کند زیرا تبدیل به مانداب و مرداب می‌شود و علاقه‌مندیم که مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک کرده تا از منابع طبیعی حفاظت شود.

برداشت بی‌رویه و بی‌ضابطه شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها و حتی مزارع ، عامل بروز فجایع زیست‌محیطی جبران‌ناپذیر است و برخورداری از یک شهرک شن و ماسه تا حد زیادی مشکلات را برطرف می‌کند، موضوعی که در مازندران موردتوجه واقع‌شده و مقابله با برداشت‌های غیرمجاز نیز در دستور کار قرارگرفته است.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :