آخرین عناوین

دوشنبه 11 تير 1397-9:13 کد خبر:61608

مدیرشبکه بهداشت و درمان نوشهر خبر داد:

چهار مورد مشکوک به تب کریمه کنگو در نوشهر

2 دامدار و 2 روستایی بخش کجور شهرستان نوشهر که علایم تب کریمه کنگو داشتند در بیمارستان طالقانی نوشهر بستری شدند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایرنا، مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر گفت که چهار بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو پس از درمان در بیمارستان این شهرستان ترخیص شدند.

براساس این گزارش، سید رحیم سید پور افزود: در یک هفته گذشته 2 دامدار و 2 روستایی بخش کجور شهرستان نوشهر که علایم تب کریمه کنگو داشتند در بیمارستان طالقانی نوشهر بستری شدند.

وی گفت: سه مرد و یک زن در کمترین زمان تحت مداوا قرار گرفتند و تمامی این چهار نفر بعد از بهبودی و بازیافتن سلامتی کامل از بیمارستان مرخص شدند.

سیدپور افزود: منطقه کجور به دلیل وجود دام یکی از کانون های تب کریمه کنگو در استان محسوب می شود و به این لحاظ بیمارانی که نشانه های تب، شکم درد، سر درد، تهوع، استفراغ، کوفتگی و خونریزی دارند باید در اسرع وقت به مراکز درمانی و بهداشتی شهرستان مراجعه کنند و تحت مداوا قرار گیرند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر گفت: در حال حاضر هیچ بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در شهرستان وجود ندارد و با توجه به اقدامات مراقبتی کارشناسان و مراکز بهداشتی و درمانی و همکاری دامپزشکی در سم پاشی کانون های این بیماری تحت کنترل است و جای نگرانی وجود ندارد.

وی از مردم خواست گوشت مصرفی خود را از قصابی ها و مراکز مجاز تهیه و به مدت 24 ساعت در دمای یخچال نگهداری کرده و سپس استفاده کنند.

بر اساس دستورالعمل بهداشتی، شهروندان در صورت الزام به استفاده از گوشت تازه حتما باید به مدت بیش از نیم ساعت آن را در دمای 56 درجه سانتیگراد بپزند.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری ویروسی خونریزی دهنده تبدار حاد است که از طریق کنه در بین حیوانات و دام ها گسترش می یابد و دامداران، کشاورزان ، کارگران کشتارگاهها، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی بیمارستان ها بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

پیش از این معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرده بود که وجود دامداری های سنتی و جدی نگرفتن مبارزه با بیماری تب کنگو باعث شده تا این خطه شمال کشور همچنان در معرض تهدید این بیماری باشد.

محسن اعرابی ، شهرستان های کلاردشت ، نوشهر، چالوس و نور در غرب مازندران را به دلیل استقرار دامداری های سنتی کانون اصلی این بیماری کشنده اعلام کرده است.

بیماری تب کریمه کنگو به دلیل مشکلاتی که در قرنطینه دام وجود داشت از برخی کشورهای همسایه وارد ایران و استان مازندران شد و عدم سم پاشی بموقع گسترش این بیماری را به دنبال داشت.

** کشتار غیرمجاز دام و خطر ابتلا به بیماری تب کنگو

مدیر کل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه هیچ موردی از تب کریمه کنگو در این استان مشاهده نشده ، گفت: که کشتار غیرمجاز دام خطر ابتلا به بیماری تب کنگو را افزایش می دهد به همین خاطر قصابان از ذبح دام در خارج از کشتارگاه خودداری کنند.

سیدحسین رضوانی افزود: احتمال خطر انتقال بیماری تب کنگو به انسان بر اثر کشتار غیر مجاز دام در منازل و یا معابر عمومی و استفاده نکردن از دستکش برای تمیز کردن گوشت در خانه افزایش می دهد.

وی گفت: با توجه به این که این بیماری در دام زنده هیچگونه علائمی ندارد و به همین دلیل هم بیشتر از سایر بیماری ها احتمال سرایت به انسان وجود دارد ، از مردم خواست برای تهیه گوشت قرمز از مراکز فروش که تحت پوشش نظارتی دامپزشکی هستند، تهیه کنند.

بخش کجور با جمعیتی دست کم 12 هزار نفر درقالب 64 روستا و 2شهر در فاصله حدود 75 کیلومتری جنوب شرقی نوشهر واقع است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :