آخرین عناوین

دوشنبه 11 تير 1397-23:56 کد خبر:61628

صرفه جویی 20 لیتری هر نفر می‌تواند مازندران را از بحران آب نجات دهد

معاون بهره برداري آبفاشهري مازندران، گفت: اگر در استان مازندران هر نفر 20 لیتر در مصرف صرفه جویی کنند می‌توانیم از مشکلاتی که در تابستان در شهرهای شمالی وجود دارد عبور کنیم.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از تیتر امروز، محمد رضا محمودی در زمینه مصرف آب در استان و کمبودهای آب، اظهار داشت: در استان مازندران با توجه به گرمای هوا که حدود دو درصد نسبت به سال گذشته بود، میزان مصرف آب را حدود یک و نیم درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش داد.

وی افزود: شهرهایی که برای مصرف آب با آنها تحت فشار هستیم شهرهای ساحلیمان هستند زیرا در آنجا مهمان زیادی در تابستان می‌آیند که میزان مصرف را افزایش می‌دهند.

محمودی تصریح کرد: میزان برداشت آب شرب از منابع آب زیرزمینی حدود 90 درصد است و از آنجایی که میزان بارندگی نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش داشت بنابراین میزان آب زیرزمینی کاهش یافته و مصرف آب افزایش می‌یابد.

معاون بهره برداري آبفاشهري مازندران، گفت: هنگامی که میزان گرما افزایش می‌یابد بیشترین مصرف رخ می دهد و با کمترین مصرف شب و بیشترین مصرف روز 30 درصد اختلاف داریم که باید به این ۳0 درصد آب ارسال شود که با توجه به افزایش منابع تولید باید به این افراد پاسخگو باشیم.

این مسئول، یادآور شد: در زمینه آب هر منطقه منابع تامین خاص خود را دارد و بیشتر از آب زیرزمینی استفاده می‌شود و هنوز از آب سطحی پشت سدها استفاده نمی‌شود هر چند در رامسر، آمل و بابل تا حدودی از آب سدها استفاده می‌شود اما این ساختار کلکسیونی استفاده از آب سدها در آینده استفاده خواهد شد اما نیاز به زمان دارد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر تامین آب به شکل منطقه ای است و تحت تاثیر جمعیتی است و ما نمی‌توانیم به طور مثال دو شهرها را به طور همزمان از یک نقطه آب تامین و انتقال یابد بنابراین از جمله مشکلاتمان در استان علاوه بر حضور مسافران که مصرف آب را افزایش می‌دهد، مشکل تامین آب در بخش‌های مختلف وجود دارد.

محمودی افزود: در حال حاضر حدود 21 هزار مترمکعب آب در روز با افزایش مصرف مهمانی است که به استان وارد می‌شوند و 3 هزار مترمکعب برداشت آب به دلیل گرمای هوا از مشترکانمان مصرف می‌شود.

وی تصریح کرد:حدود 76 هزار مترمکعب کمبود آب نیز در شهرهای ساحلی در بخش‌هایی از استان با کمبود آب مواجه است.

معاون بهره برداري آبفاشهري مازندران، گفت: با مدیریت مصرف توسط مردم و مسئولان به این شکل که آب منطقه ای آب را ذخیره می‌کند و در ساعت افزایش مصرف و تقاضا آب را توزیع خواهیم کرد و مشترکان نیز باید در مصرف مدیریت کنند.

این مسئول یادآور شد: مازندران در مقایسه با کل کشور میزانه سرانه مصرف آن در مقایسه با دیگر افراد بیشتر است به طوری که در مازندران در حدود 178 مترمکعب هر نفر مصرف می‌کنند در حالی که سرانه متوسط کشور 164 مترمکعب است یعنی مصرفمان در شهرهای شمالی زیاد است و مردم اگر کمتر مصرف کنند دچار کمبود نخواهیم شد.

وی افزود: در کل استان مازندران حدود سه میلیون نفر تحت پوشش مصرف آب هستند و علاوه بر مسافرانی که هم حضور می‌آیند و اگر هر نفر 20 لیتر در مصرف صرفه جویی کنند می‌توانیم از مشکلاتی که در تابستان در شهرهای شمالی وجود دارد عبور کنیم.

محمودی یادآور شد: شبکه توزیع نیز نیاز به اصلاحات شبکه دارد تا از هدر رفت آب جلوگیری شود که با توجه به حمایت دولت و مردم در طی دوره پنج ساله به دنبال اصلاح شبکه‌های آب نیز هستیم.

وی افزود: در شهرهای ساحلی اگر در بخش‌هایی با کمبود آب مواجه شویم مدیران آب آن منطقه با تانکر آب رسانی می‌کنند و در حال نیز به فریدونکنار، ایز شهر و بابلسر و برخی مناطق دیگر نیز آب رسانی انجام می‌شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :