آخرین عناوین

سه شنبه 12 تير 1397-8:44 کد خبر:61631

کابوس آتش در قلب جنگل‌های مازندران:

آتش غفلت و فقدان تجهیزات همچنان گریبانگیر جنگل‌ها/ استان‌های شمالی یک بالگرد اطفای حریق ندارد!

با توجه به حجم گسترده اراضی جنگلی در استان، فقدان نیروی انسانی و تجهیزات مطلوب و نداشتن حتی یک بالگرد اطفای حریق در استان، واقعا جای بسی تأمل و تعجب دارد!


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، طی ایام نوروز بیش از صد هکتار از اراضی جنگلی استان طعمه حریق شد و یکی از دلایل اصلی این حجم از دایره حریق در اراضی جنگلی و نیز زمان طولانی خاموشی آتش جدا از مناطق جنگلی، کوهستانی و صعب‌العبور، فقدان نیروی انسانی چه به لحاظ کمی و کیفی و نیز فقدان امکانات مطلوب تجهیزات و نداشتن حتی یک بالگرد اطفای حریق در استان است که با توجه به حجم گسترده اراضی جنگلی در استان، واقعا جای بسی تأمل و تعجب است!

عدم استقرار یک تیم ویژه اطفای حریق همراه با نیروهای انسانی مجرب، آموزش دیده و متخصص، تجهیز و تأمین کامل ادوات، خودرو و بالگرد اطفای حریق از مشکلات جدی استان مازندران در بحث حفاظت از اراضی جنگلی است که تاکنون مرتفع نشده است.

در حالی که بیشترین وسعت اراضی جنگلی در کشور مربوط به خطه شمالی و استان‌های گیلان، گلستان و مازندران است، اما حتی یک بالگرد اطفای حریق هم در سرتاسر این سه استان وجود ندارد و در صورت لزوم، از استان تهران اعزام می‌شود، این در حالی است که در اطفای حریق، کلیدی‌ترین نکته مدیریت زمان است که در این ماجرا، مغفول مانده است و پیگیری‌های چندین و چند ساله مسئولان استانی برای تخصیص و تجهیز یک فروند بالگرد اطفای حریق در استان بی نتیجه مانده است.

حراست از جنگل‌ها بدون مشارکت مردم محقق نمی‌شود

حسینعلی خورشیدی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی مازندران ـ منطقه ساری ، درباره وضعیت جنگل‌های مازندران باتوجه به شروع فصل گرما و احتمال آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی استان اظهار کرد: همواره مهم‌ترین توصیه ما این بوده که افراد اولا از روشن کردن آتش خودداری کنند و در گام بعدی چنانچه مواردی را در سطح جنگل‌های مازندران مشاهده کردند لازم است به سامانه 1504 اطلاع دهند تا در سریع‌ترین زمان ممکن مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: حفاظت و حراست از جنگل‌ها بدون مشارکت مردم محقق نمی‌شود و لازم است دهیاران و بخشداران نیز در موقع حریق جنگل‌ها و همچنین برداشت‌های غیرمجاز، تخریب و قاچاق ما را یاری کنند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی مازندران ـ منطقه ساری با بیان اینکه با توجه به افزایش قبل توجه دما در استان، طی روزهای اخیر شاهد حریق محسوسی نبوده‌ایم، خاطرنشان کرد: طی فصل تابستان و با توجه به افزایش دما و حضور مسافران در استان، طرح‌ها و برنامه‌های متنوعی برای حفاظت از اراضی جنگلی انجام می‌شود.

آتش‌سوزی در کمین جنگل‌های مازندران/ تمام نیروها در حالت آماده باش قرار دارند

خورشیدی ادامه داد: در این راستا، طرح‌های جنگلداری ما همراه با تأمین و تجهیز اطفای حریق در حال انجام است و تمامی نیروهای ما در حالت آماده‌باش قرار دارند.

وی بیان کرد: هماهنگی‌های لازم با ستاد مدیریت بحران و همچنین دستگاه‌های متولی ذیربط جهت اطفای احتمالی حریق در نقاط گوناگون استان انجام شده است و تمامی سرجنگلبانی‌های ما نیز در حالت آماده‌باش قرار دارند.

تجهیز ملزومات اطفای حریق دهیاری‌ها و بخشداری‌های استان

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی مازندران اضافه کرد: دهیاری و بخشداری‌های استان نیز به‌دلیل آنکه پیشقراولان اطفای حریق قبل از رسیدن یگان‌های حفاظت هستند، تجهیز شده‌اند تا در صورت آتش‌سوزی اقدامات اولیه را انجام دهند.

خورشیدی ادامه داد: تأمین و تجهیز پایگاه‌های اطفای حریق در غرب و شرق استان در حال انجام است تا در آینده از آن استفاده کنیم. این پایگاه‌ها بخشی از سازه‌های ساختمانی آن انجام شده است و در حال تکمیل هستند.

تجهیز کامل نیازمندی‌های اطفای حریق یک ضرورت است

وی تصریح کرد: ما برای تجهیز امکانات اطفای حریق در استان از ستاد مدیریت بحران تقاضا کردیم تا ضمن تجهیز و تأمین این امکانات در خصوص استقرار یک فروند بالگرد اطفای جریق در استان نیز پیگیری‌های لازم انجام شود و این مطالبه یک مطالبه استانی است.

عدم استقرار بالگرد اطفای حریق در مازندران

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی مازندران با بیان اینکه تفاهم لازم برای تجهیز و تخصیص امکانات اطفای حریق در استان وجود دارد، بیان کرد: بحث پشتیبانی عملیات از یگان حفاظت برای اطفای حریق یک تکلیف است و در صورت نیاز استان بالگردهای اطفای حریق از کشور به استان اعزام می‌شوند و امیدواریم با تخصیص یک بالگرد به مازندران در این امر خودکفا شویم.

توصیه ستاد بحران مازندران درباره افزایش دما و احتمال آتش‌سورزی جنگل‌ها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت: با توجه به افزایش دما طی روزهای اخیر در استان، آتش‌سوزی در کمین جنگل‌های مازندران است.

احمدی گفت: همشهریان، مسافران و رانندگان هنگام عبور از حاشیه مراتع، جنگل و مزارع از انداختن ته سیگار روشن خودداری کنند.

وی افزود: با توجه به احتمال آتش سوزی در مراتع، جنگل و مزارع ضمن هوشیاری دهیاران و همشهریان نیرو‌های امدادی و خدماتی آمادگی لازم را جهت هرگونه حادثه داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران توصیه کرد: با توجه به روند افزایشی دما تا هفته آینده همشهریان و مسافران از روشن کردن آتش در کنار مزارع، مراتع و جنگل‌ها خودداری کنند.

حرف آخر...

یادمان نرود که اراضی جنگلی هویت استان مازندران است و حفظ و حراست از این موهبت الهی نه تنها وظیفه دستگاه‌های متولی و مردم استان است، بلکه یک مسئولیت شرعی و قانونی است برای تمام مسافرانی که مازندران را به‌عنوان مقصد گردشگری خود برگزیده‌اند.

در شرایط فعلی، مدیریت بحران حریق جنگل‌های مازندران نیازمند گره‌خوردن همت مردمی و توجه مسئولان است؛ بدین گونه که با فرهنگ‌سازی، شهروندان و مسافران در حفظ اراضی گام بردارند و از سویی دیگر موضوع حفظ اراضی جنگلی مازندران  به‌عنوان یک موضوع ملی نگریسته شود و با تخصیص بودجه از سوی مدیران کشوری و فراهم آوردن زیرساخت‌ها از سوی مسئولان استانی، در یک چهارچوب مشخص زمانی و کارشناسی‌شده، شاهد گام‌های مثبت و جدی در تجهیز امکانات لازم و مورد نیاز یگان‌های حفاظت به‌ویژه در بخش اطفای حریق باشیم.

شاید تکراری باشد اما آژیر قرمز کاهش اراضی جنگلی مازندران مدت‌هاست که به صدا درآمده و خطای انسانی اتفاقی ناخوشایند و پرتکراری است که خرمن پربرکت طبیعت شمال را به کام آتش زوال می‌کشاند و سبزی و طراوت جنگل‌ها  را به سمت تیرگی و نابودی سوق می‌دهد!

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :