آخرین عناوین

يکشنبه 31 تير 1397-19:24 کد خبر:62071

لزوم پاسخگویی استانداری در شاخص‌های انتخاب فرمانداران:

عدم شفافیت عناصر‌ قدرت در انتخاب مدیران ارشد شهرستانی

سوابق اجرایی فرماندار جدید سوادکوه‌شمالی قابل توجه است، البته موضوع نادیده‌ گرفتن نیروهای بومی و اولین تجربه این فرماندار در این پست کلیدی است که لزوم پاسخگویی استانداری را می طلبد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، استاندار مازندران در حکمی سید‌محمد انصارالحسینی را به‌عنوان فرماندار شهرستان سوادکوه انتخاب کرد و مراسم تودیع محمد‌رضا منصوریان و معارفه سومین فرماندار سوادکوه نیز برگزار شد.

* غیر‌بومی و سابقه اول فرمانداری برای فرمانداران سوادکوه

سومین فرماندار سوادکوه‌شمالی مانند کمال رستمعلی و محمد‌رضا منصوریان فرمانداری غیر‌بومی و عدم‌دارا‌ بودن سابقه فرمانداری در کارنامه خود است وکارشناس علوم‌اجتماعی گرایش پژوهشگری را داراست.

در سوابق وی هم نخستین بخشدار میاندورود، نخستین شهردار سورک، شهردار شهرهای کیاکلا، جویبار، فریدونکنار، رستم‌‌کلا، بهشهر، نمایندگی شهرداران مازندران در سازمان شهرداری‌های کشور، شهردار شهمیرزاد و ناحیه 2 سمنان به چشم می‌خورد و در سال 1391 به دعوت شورای اسلامی شهر ساری برای مذاکره درباره شهرداری ساری دعوت شده بود.

مسئول هیأت کبدی سمنان، عضو سابق تیم فوتبال پیشکسوتان مازندران، مدیر‌عامل باشگاه نساجی، رئیس هیأت ورزش‌های همگانی مازندران، رئیس هیأت کونگ‌فو مازندران و دارنده گواهینامه مربیگری درجه c آسیای این رشته ورزشی از سوابق دیگر وی است.

* دغدغه‌های انتخاب فرماندار

سوابق اجرایی فرماندار جدید سوادکوه‌شمالی در امور شهرداری‌ها قابل توجه است و البته دغدغه‌ای که در شهرستان وجود دارد از سنخ همان دغدغه‌های انتخاب فرماندار شهرستان سوادکوه است که موضوع نادیده‌ گرفتن نیروهای بومی و اولین تجربه فرماندار در این پست کلیدی است.

شهرستان سوادکوه‌شمالی تاکنون دو فرماندار را تجربه کرده است که هر دو نفر از آنان غیر‌بومی و بدون سابقه فرمانداری با معاون بومی هستند و سومین فرماندار هم شامل همین خصوصیات است.

* عدم شفافیت در انتخاب مدیران ارشد شهرستانی

البته بومی‌ بودن و یا دارای پیشینه فرمانداری، دلیل قطعی بر موفق‌ بودن افراد نیست و دارا‌ بودن شاخص‌های دیگر لازمه موفقیت است ولی این دو شاخص هم در جای خود مهم و اثر‌گذار است و بخش مهمی از پاسخ به این سؤال که شاخص‌های انتخاب فرمانداران به‌صورت واضح در چه مواردی است و فرد معرفی‌شده دارای چه صفات مدیریتی و شخصیتی است که نامزد‌های دیگر فاقد آن هستند در سخنان معاون سیاسی، امنیتی استانداری مازندران در جلسه معارفه فرماندار سوادکوه با عنوان «عناصر‌قدرت» و اثر‌گذاری آنان در معرفی مدیران به چشم می‌خورد.

البته این «عناصر‌ قدرت» نا‌پیدا هستند و از دلایل آنان هم اطلاعی به ‌صورت شفاف وجود ندارد و استانداری باید مسئولیت معرفی یا تودیع مدیران ارشد شهرستانی را بر عهده گیرد و پاسخ‌گوی چرایی انتخاب و یا جابه‌جایی و یا عدم انتخاب مدیران باشد که برنامه‌ریزی زمانی و مکانی برگزاری مراسم تودیع و معارفه فرماندار سوادکوه‌شمالی در ماه‌های گذشته و برگزاری مراسم تودیع فرماندار یکی از شهرستان‌های مازندران در صبح که مراسم معارفه وی در عصر با دخالت «عناصر قدرت» به ثمر ننشست و دومین فرماندار شهرستان سوادکوه‌شمالی تا امروز بر مسند خود باقی ماند.

محمد‌رضا منصوریان فرماندار فعلی سوادکوه‌شمالی بازنشسته‌ شد و جای خود را به سید‌محمد انصارالحسینی داد.

همچنین احمد حسین‌زادگان معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران بعد ازظهر امروز در مراسم تودیع محمد‌رضا منصوریان و معارفه سید‌محمد انصار‌الحسینی به‌عنوان فرماندار شهرستان سوادکوه‌شمالی با اشاره به اقتضائات زمان و تلاش مدیران، افزود: امروز انگشت اتهام و پرسش مردم به سوی ماست و چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا مسئولیم و شرایط طوری نیست که از خودمان رفع مسئولیت کنیم و اشکال کار این جاست که شاید متوجه نباشیم، جریانی اصل نظام جمهوری اسلامی را هدف گرفته است و جریانی که نظام، انقلاب ورهبری را قبول ندارد و همه اینها را مورد هدف قرار داده است.

حسین‌زادگان با بیان اینکه سهم مشارکت سیاسی ما از میانگین مشارکت جهانی بیشتر است ولی تریبون‌دارانی می‌کوشند که این دولت را تضعیف ‌کنند ولی این تضعیف دولت، همه ما را تضعیف می‌کند،عنوان کرد: فساد در همه دولت‌های گذشته وجود داشت و در این دولت هم هست و تا زمانی که شفاف‌سازی‌های اصولی و سازوکارها اصلاح نشوند همین وضع وجود دارد و جریانی برای ناامیدی مردم تلاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما در شرایط تحریم‌های ظالمانه قرار داریم و دولت، مورد تأیید نظام و رهبری است و عده ای شکست دولت را می‌خواهند ولی ما حق ناامید کردن مردم را نداریم، گفت: فرماندار باید اقتدار داشته باشد و باید اهل تعامل، تعادل و توازن باشد، ما از انصارالحسینی می‌خواهیم نه انصارالادیانی باشد نه انصارالرضیان و نه انصار الابراهیمی بلکه انصارالناس باشد و اولویت‌های شهرستانی خود را مشخص کند؛ سوادکوه‌شمالی ظرفیت‌های گردشگری، اشتغال و صنعت دارد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :