آخرین عناوین

دوشنبه 8 مرداد 1397-8:46 کد خبر:62201

نایب‌رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران مطرح کرد:

دلایل افزایش قیمت لبنیات/نگرانی از کاهش سرانه مصرف

نائب رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران گفت:مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت شیر خام جدای از ارزش‌های ذاتی این کالا تقاضای صادرات شیر خشک است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس،اسماعیل خاتمی‌مقدم درباره افزایش قیمت لبنیات در کشور، اظهار کرد:چهار عامل اصلی افزایش قیمت  لبنیات از ابتدای مرداد ماه به‌ترتیب اولویت افزایش تا 20 درصدی شیر خام، افزایش 100 تا  400 درصدی بسته‌بندی، کاهش 10 تا 15 درصدی تولید که منجر به هزینه سربار تولید شده است و افزایش 20 درصدی حقوق و دستمزد بوده است.

وی افزود: قیمت مصوب خرید شیر خام حدود هزار و 440 تومان بوده که با  مصوبه شورای تنظیم بازار به هزار و 570 تومان افزایش یافت و در بازار به مراتب با مبالغ این عرضه می‌شود؛ به طوری‌که متوسط شیر خام در بازار تا این لحظه حدود 20 درصد افزایش یافته که با توجه سهم 70 درصدی شیر خام در قیمت فرآورده لبنی حدود 15 درصد افزایش قیمت لبنیات ناشی از شیر خام مورد انتظار است.

*تقاضای صادرات شیر خشک، مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت شیرخام

نائب رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران درباره دلیل افزایش قیمت شیر خام، اضافه کرد:مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت شیر خام جدای از ارزش‌های ذاتی این کالا تقاضای صادرات شیر خشک به دو بازار عراق و افغانستان و گران شدن قیمت چربی در قالب کره و خامه است.

خاتمی‌مقدم بیان کرد: صادرات شیر خشک به دو کشورعراق و افغانستان که در چهار ماه نخست امسال نزدیک به 8 هزار تن بوده که معافیت این بازارها از برگشت ارز به قیمت رسمی و فروش ارزهای حاصل به قیمت بازار آزاد یعنی حدود دو برابر قیمت واقعی از دلایل افزایش صادرات است.

*رشد تا 400درصدی مواد بسته‌بندی صنایع لبنی

وی ادامه داد: رشد 100 تا 400 درصدی محصولات پتروشیمی به کار رفته در بسته‌بندی صنایع لبنی، همراه با  افزایش قیمت‌ها در کمتر از دو ماه اخیر اتفاق افتاده که تأمین این مواد را به شدت با محدودیت مواجه کرده است.

نائب رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران اضافه کرد: دلیل افزایش قیمت‌ این کالاها که تماما توسط کارخانه‌های پتروشیمی وابسته به دولت انجام می‌شود عدم نظارت صحیح  در تحویل این مواد به تولیدکنندگان واقعی و دلال‌بازی است.

خاتمی‌مقدم یادآور شد:مجموعه افزایش قیمت و کمبود مواداولیه و بسته‌بندی منجر به کاهش تولید بین 10 تا 20درصد و به‌ تبع آن افزایش هزینه‌های سربار صنایع لبنیات شد.

*سهم 10 درصدی دستمزد در قیمت تمام شده لبنیات

وی با اشاره به سهم 10درصدی دستمزد در قیمت تمام شده لبنیات، گفت:از ابتدای سال به طور رسمی حقوق و دستمزد 20 درصد افزایش یافت که تأثیر آن را بر بازار لبنیات نمی‌توان انکار کرد.

نائب رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران تصریح کرد:مجموعه این عوامل چهارگانه موجب شد که صنایع لبنی نتوانند قیمت مصرف‌کننده را ثابت نگهدارند اگرچه به نظر می‌رسد خود افزایش قیمت‌ها منجر به کاهش مصرف خواهد شد و شاید این دور باطل در صورت عدم تدبیر مناسب تا جایی که پایان آن معلوم نیست تداوم یابد.

*مجموعه زنجیره تولید لبنیات به مردم بدهکارند

خاتمی‌مقدم با اعلام اینکه به‌نظر می‌رسد مجموعه زنجیره ارزش لبنیات اعم از دولت، تولیدکنندگان مواد خام و صنایع تبدیلی، تجارمواداولیه و بازار محصول همه و همه بابت اتفاق‌های اخیر به مردم بدهکار هستند و باید پاسخگو باشند، اظهار کرد:مجموع این شرایط باعث شد تولیدات لبنی به جای تولیدات مورد نیاز سفره مردم به سمت سفره‌های صادراتی برود و به نظر می‌رسد کسب دلار مهم‌تر از سیر کردن شکم مردم است.

وی بیان کرد:در چنین شرایطی پیشنهاد ما این است دولت اگر منابعی دارد برای تأمین علوفه ارزان‌قیمت دام تخصیص دهد و درآمد دامدار از سفره مردم هزینه نشود.

نائب رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران افزود: پیشنهاد دوم این است که اگر دولت علاقه زیادی به صادرات برای وارد کردن دلار دارد باید به همان اندازه به واردات ذخایر اصلی مثل شیرخشک فکر کند تا ذخایر استراتژیک شیرخشک با صرف عمل صادرات از بین نرود؛ چرا که ماه‌های پرالتهاب تحریم را پیش رو داریم.

*نگرانی از کاهش سرانه مصرف لبنیات

خاتمی‌مقدم در پایان گفت:همه این مسائل دست به دست هم داده و موجب می‌شود سرانه مصرف لبنیات روز به روز در میان مردم کاهش یابد و لبنیات تبدیل به کالایی شود که در سفره مردم وجود ندارد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :