آخرین عناوین

يکشنبه 11 شهريور 1397-9:55 کد خبر:62791

مردم قربانی کشمکش دستگاه ها:

فراغت کودکانه ای که پای آب تلف شد/ گروکشی شورای «واسکس»

فراغت کودکان روستای واسکس قائمشهر به جای بازی و تفریح پای چشمه آب و حمل کوزه های آب به سرآمد،روستایی که تشنگی رنج هر روزه شده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از مهر، صدای تاب تاب عباسی ...  از روستای واسکس در بین بچه ها و کودکان شنیده نمی شود آنان هر روز صبح به جای بازی دغدغه یک جرعه آب را دارند و باید همراه بزرگترهایشان از چشمه آب تامین کنند.

واسکس با شهر قائمشهر فاصله چندانی ندارد و مسئولان سنگ نمونه گردشگری بودن آن را برسینه می زنند و از درون اهالی و از بیرون دیگر حسرت می خورند و اهالی این روستا در یک قدمی شهر و چشمه های پرآب، تشنه هستند.

اهالی خواستار تحویل شبکه آبرسانی به آبفار هستند/ شورا: شرط و شروط داریم

اهالی می گویند، پنج سالی است که این روستا دچار مشکل مزمن کمبود آب شده است و حتی تلاش مسئولان برای حفر یک حلقه چاه آب در سال ۹۴ نیز نتوانسته افاقه نکند و خواستار تحویل فوری و بی قید شرط شرط شبکه های آبرسانی به آبفار شدند.

همچنین شبکه بهداشت و درمان شهرستان قائمشهر نیز در بازدید چاه آب روستای واسکس با اظهار اینکه این چاه با چاه فاضلاب مسکونی ۹ متر فاصله دارد عنوان کرده که میزان فاصله استاندارد باید ۲۵ تا ۳۰ متر باشد و متولیان امر به این توصیه بهداشت نیز عمل نکرده اند.

مشکلات بهداشتی و کمبود آب در واسکس در حالی است که بر اساس اعلام مرکز جامع خدمات سلامت روستایی، کلرزنی آب صورت نمی گیرد و این مسئله نیز دغدغه ساز شده است.

اقدام شورای روستای واسکس در عدم تحویل شبکه آبرسانی روستا به آبفار و بازی با سلامت مردم در حالی است که طبق اعلام این شرکت، مسئول آبرسانی روستایی شرکت آبفار است و باید شورای اسلامی و دهیاری وروستای واسکس نسبت به تحویل سیستم آبرسانی اقدام کنند.

به رغم نامه نگاری و اصرار مسئولان بر تحویل شبکه آبرسانی روستای نمونه گردشگری واسکس به آبفار، دهیاری و شورای اسلامی این روستا از انجام این مهم سرباز زده است و مرتضی پایدار رئیس شورای اسلامی روستای واسکس با رد برخی نامه های و اخطارهای صورت گرفته از سوی دستگاه های امر گفت: مشکلات آب شرب از سالیان گذشته وجود داشته و بیشتر ناشی از عدم آبدهی چاه آب شرب است و به دلیل کاهش سفره های آب زیرزمینی، حفر چاه جدید تقاضا شد.

وی با بیان اینکه به دلیل ماسه دهی زیاد، پمپ و موتور چاه سوخت و سعی این دوره شورا بر این بود که چاهی جدید حفر شود که با مذاکرات انجام شده چاه با عمق زیاد حفر شد.

وی درباره هزینه های دریافتی از سوی شورا جهت لوله کشی مجدد آب شرب روستا گفت : هیچ هزینه ای به اجبار از مردم درخواست نشده و اهالی روستا به صورت منطقه ای نماینده ای انتخاب و هزینه دریافت کردند.

رئیس شورای روستای واسکس در ادامه سخنان خود افزود: ما آب شرب را به آبفار تحویل نخواهیم داد زیرا پدران ومادران ما برای این زیر ساخت زحمت ها کشیدند واگر هم بخواهیم تحویل دهیم شرط شروطی خواهیم داشت.

حسینعلی ولیزاده نائب رئیس شورا و رئیس شورای آب روستای واسکس در این باره گفت: صراحت قانونی در زمینه تحویل آب شرب به آبفار این است که در اجرای ماده ۱و۳ قانون تشکیلات شرکت آب و فاضلاب روستایی مصوب ۳/۹/۱۳۴ نگهداری، بهره برداری، توسعه، بازسازی مرمت ایجاد تاسیس منوط به تامین آب آشامیدنی روستاها به عهده شرکت آبفار است.

وی با بیان اینکه تاسیسات آب به آبفار مازندران تحویل داده شود گفت: در سال ۹۱ و ۹۲ از بخشداری و آب و فاضلاب خواسته شد تا با عنایت به اینکه کنترل، مراقبت و کلرپاشی به موقع به منظور سلامت بهداشت و جلوگیری از بیماریها از امکانات شورا خارج است، از این شرکت خواسته شد تا آب و فاضلاب روستایی قائمشهر نسبت به تحویل آب آشامیدنی روستای واسکس اقدام کند.

مسئولان شرکت آبفار می گویند ما برای تحویل شبکه آبرسانی مشکلی نداریم و تاکنون چندین بار نیز مکاتبه کرده اند، مسئول شورای آب روستا نیز تقاضای واگذاری کرده است اما شورا و دهیاری روستای واسکس بنا به دلایل نامعلوم که برخی ذکر شده از تحویل شبکه آبرسانی خودداری کرده اند و با سلامت مردم بازی می کنند.

آب دغدغه کودکان واسکس هم شده و شادی و نشاط کودکانه از بازی های هایشان رخت بسته و چشم به روزی بسته اند تا سلامت آنان بازیچه دست متولیان نشود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :