آخرین عناوین

چهارشنبه 14 شهريور 1397-12:17 کد خبر:62855

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان آمل خبر داد:

اخراج ۲۵۰۰ کارگر طی ۵ ماه در آمل

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان آمل گفت: در طی ۵ ماهه ۹۷ بیش از ۲۵۰۰ کارگر از واحدهای شهرستان آمل اخراج شده اند که این میزان در بیشترین حد ممکن در طی سال های اخیر قرار دارد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از حرف آنلاین، قابل پیش بینی بود، از آن روزهایی که اقتصاد ایران در طی دو ماه شاهد افزایش چند برابری قیمت ها شد، افزایش در قیمت کالاهای اساسی، قیمت دلار در برابر ریال و کاهش صادرات، این واکنش ها در برابر تغییرات و نیز تهدیدات طبیعی بود تا به این نقطه برسیم که بحران به زودی در واحدهای کارگری و تولیدی که مهم ترین ضربان و شریان حیاتی یک اقتصاد است به گوش برسد.

حالا بحران به پشت درب واحدهای تولیدی رسیده است، واحدهای تولیدی در سکوت، اخراج کارگران را آغاز کرده اند و کارگران نیز در سکوتی مرگبار تر به سر می برند،اخراج کارگران آنها را به سمت بیمه بیکاری سوق می دهد که باری دیگر بر دولت تحمیل می شود.

طبق گفته مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی مازندران، ۱۱هزار نفر در استان طی سالجاری بیمه بیکاری دریافت می کنند که نسبت به سال گذشته افزایش ۵درصدی داشته است.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی مازندران می گوید: در سال جاری تعداد این افراد ۵درصد افزایش داشته است که یکی از دلایل آن افزایش بیکاران مازندران در استان های دیگر است که پس از ترک کار به استان خود مراجعه کرده و بیمه بیکاری را در مازندران دریافت می کنند.وی ادامه می دهد: اما با این شرایط میزان مستمری بگیران بیمه بیکاری در مازندران بالاست.

*وجود ۱۳۰هزار نفر بیکار در استان

این مسئول همچنین با اشاره به اینکه مرجع اعلام برخی نرخ ها و آمار در کشور مرکز آمار ایران است، افزود: براین اساس تعداد بیکاران در مازندران ۱۳۰هزار نفر اعلام شده که بیشتر این قشر افرادی هستند که برای تهیه کار در مراکز کاریابی ثبت نام کرده اند و اغلب نیز فارغ التحصیل هستند.

حالا نائب رئیس انجمن صنفی کارفرمایان مازندران و دبیر انجمن کارفرمایان آمل از بحران اقتصادی در واحدهای تولیدی این شهرستان خبر می دهد.

تقی جوادی می گوید:افزایش بی ضابطه قیمت دلار و نیز کمبود مواد اولیه موجب شده است تا واحدها بی سروصدا به اخراج کارگران دست بزنند.

وی با بیان اینکه تولید در واحدهای تولیدی با شدت بیشتری کاهش یافته است و احتکار مواد اولیه و افزایش نرخ دلار از دلایل اصلی این کاهش به شمار می رود، می افزاید: بحران هایی مانند تغییرات نرخ دلار و نیز مواد اولیه بیشتر و سریعتر از بخش های دیگر دامن واحدهای تولید را می گیرند، واحدهای تولیدی به بازار متصل هستند، مواد اولیه می خرند و به بازار می فروشند هر تغییری در این حوزه به واحد تولیدی آسیب می زند.

*اخراج در واحدهای تولیدی

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان آمل به آمار اخراج کارگران در واحدهای تولیدی و صنعتی این شهرستان اشاره می کند و می گوید:در طی ۵ ماهه ۹۷ بیش از ۲۵۰۰ کارگر از واحدهای شهرستان آمل اخراج شده اند که این میزان در بیشترین حد ممکن در طی سال های اخیر قرار دارد.

وی تاکید می کند:هزار و ۳۰۵ نفر تا تاریخ دهم شهریور ماه در آمل تقاضای بیمه بیکاری کرده اند.

این مسئول پیش بینی می کند: در شرایط فعلی اگر وضعیت به همین منوال باقی بماند طی دو ماه آینده بیش از ۲۵۰۰هزار نیروی کار دیگر در این شهرستان که بزرگترین واحدهای تولیدی و صنعتی استان مازندران را در اختیار دارد اخراج می شوند.

جوادی با اشاره به اینکه بحران اخراج کارگران آنها را به سمت بیمه بیکاری سوق می دهد اما آمارها نشان می دهد تنها نیمی از اخراجی مدارک مستدل برای اداره کار دارند، تاکید می کند:واحدهای تولیدی نیاز به ارز دارند، مواد اولیه این واحدها عموما وارداتی است و نیز بازار داخلی نیز به دلیل احتکار مواد اولیه از مشکل بزرگتری برخوردار است.

وی می افزاید:واحدهای تولیدی در این شرایط بحرانی نیاز به حمایت دارند و این حمایت ها موجب حمایت از قشر کارگر می شود، اخراج کارگران آسیب های دیگری را متوجه جامعه خواهد کرد.

براساس این گزارش، واحدهای صنعتی مازندران در برابر اشتغال فصلی و کشاورزی استان نقطه امیدی برای نیروی کار این حوزه به شمار می رفتند، در برابر اشتغال فصلی و کشاورزی که معمولا از ثبات برخوردار نیست، اخراج کارگران از واحدهای تولیدی بر میزان بیکاری در مازندران خواهد افزود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :