آخرین عناوین

چهارشنبه 14 شهريور 1397-12:59 کد خبر:62860

سازمان صنعت مازندان هشدار داد:

هشدار سازمان صنعت مازندران به صاحبان انبارهای ثبت نشده

سازمان صنعت ، معدن مازندران نسبت به تبعات عدم ثبت اطلاعات انبارهای کالا در استان به مالکان هشدار داد، هر چه زودتر اطلاعات مربوط به انبار خود را در سامانه جامع ثبت کنند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان صنعت مازندران، ثبت اطلاعات انبارها با هدف شناسه دار کردن آنها از ابتدای امسال در چارچوب اجرای درست قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز الزامی شد و با افرادی که در انبارهای فاقد شناسه کالا نگهداری کنند برخورد می شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در این باره گفت: اطلاعات مالک و بهره بردار انبار، مشخصات کالا، نوع و میزان کالاهای ورودی و خروجی از جمله مواردی است که باید در سامانه جامع ثبت شود.

محمد محمدپور عمران نشانی اینترنتی سامانه ثبت اطلاعات انبارها را www.nwms.ir اعلام کرد و از صاحبان و مستاجران انبارها خواست با مراجعه به این سامانه، نسبت به درج اطلاعات مورد نیاز اقدام کنند.

وی افزود: تمامی بارنامه ها فقط بر مبنای کد پستی مبدأ و مقصد حمل بار ثبت شده در این سامانه صادر می شود و کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی عرضه کننده کالا چنانچه نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام نکنند، مشمول مجازات های قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز می شوند.

راه اندازی سامانه جامع انبارها مستند به بند ث ماده 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که سوم دی ماه 1392 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

این سامانه به صورت رسمی 18 ماه پیش راه اندازی شد و همه مراکز بارگیری، تخلیه‌، نگهداری یا ذخیره‌سازی کالا را دربرمی گیرد.

مطابق تعریف، این مراکز شامل انبارها، مراکز دپو، سیلوها، سردخانه‌ها، محل دپوی محصولات واحدهای تولیدی، کارخانه ها، معادن، اصناف و مزارع کشاورزی و همه مکان هایی است که بتوان به شکل تجاری کالا در آن نگهداری کرد.

جلوگیری از قاچاق کالا، رصد جریان گردش کالا و دسترسی به آمار و میزان موجودی کالا، ساماندهی شناسه دار کردن همه انبارها و مراکز نگهداری کالا و افزایش شفافیت در توزیع کالا، مالکیت و میزان موجود کالا در کشور از اهداف فعال شدن و الزام ثبت اطلاعات انبارها و سردخانه ها در این سامانه است.

سامانه جامع انبار در مرحله نهایی به این قابلیت می رسد که بارنامه بر اساس اطلاعات انبارهای ثبت شده صادر و با کالاهایی که در انبارهای ثبت نشده نگهداری می شود به عنوان کالای قاچاق برخورد می شود.

همه ثبت نام کنندگان در سامانه جامع انبارها حساب کاربری دارند که بر مبنای آن انباردار باید به این حساب کاربری وارد شده و علاوه بر ثبت موجودی کالای خود، ورودی و خروجی کالاهای بارنامه ای و غیر بارنامه‌ای را درج کند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت از اول شهریور ماه سال جاری همه انبارداران را موظف کرد تا موجودی و همه ورودی و خروجی کالاهای داخل انبار خود را هم در سامانه جامع انبار ثبت کنند.

بر اساس آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران تاکنون اطلاعات 800 واحد انبار و سردخانه استان در سامانه جامع ثبت شده است ولی تعداد انبارها و سردخانه های استان بیشتر از این تعداد است.

همچنین در یک ماه گذشته تیم های شناسایی انبارهای احتکار و ردیابی محتکران در مازندران 13 انبار احتکار کالا را شناسایی و پلمپ کردند که در آنها بیش از 20 میلیارد ریال کالا شامل انواع لوازم خانگی، سیمان، مصالح ساختمانی و غیره نگهداری می شد.

هم اکنون 200 بازرس سازمان صنعت مازندران و اصناف به صورت شبانه روزی بر اماکن اقتصادی و انبارهای سطح استان نظارت می کنند.

استان مازندران با حدود سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت، بیش از 150 هزار واحد صنفی دارد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :