آخرین عناوین

پنجشنبه 15 شهريور 1397-9:6 کد خبر:62875

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

نامردی چرتکه در برابر هزینه‌های تولید برنج‌کاران

هیچ‌کس نمی‌تواند زحمات کشاورزان برنج‌کار را نادیده بگیرد، زحمت‌کشانی که در زمان برداشت هر چه چرتکه می‌زنند، می‌بیننند نمی‌توانند جبران هزینه‌های برداشت را کنند.


خزرتیترخبر: سالی را به یاد نداریم که برنج‌کار بدون نگرانی وارد زمین شده باشد و به تولید بپردازد تقریبا در هر سالی موضوعی موجب می‌شد تا کشاورز نتواند به مزد واقعی خود برسد.

«سالی که نکوست از بهارش پیداست» این ضرب‌المثل حکایت برنج‌کاران مازندرانی بود که ابتدای فصل کاشت برنج‌کاران با نگرانی به داخل زمین‌ها رفتند و برخی هم رفتند و کشت نکردند؛ باتوجه به مشکلات امسال نسبت به سال‌های گذشته مشکلات بیشتر بود به‌ طوری ‌که موجب شد برخی شالی‌کاران در حسرت کشت شالی بمانند و برخی مزارع سبز نشوند.

آنهایی که کاشتند دست کمی از کشاورزانی که موفق که کشت شدند نداشتند برخی مزارع به ‌دلیل نداشتن آب متحمل خسارت شد و برخی به‌ دلیل بارندگی در مرداد ماه همزمان با فصل برداشت دچار ورس شد، بارانی که نباید می‌آمد به این دلیل که زمانی‌که انتظار باران داشتند و چشم‌شان به آسمان خیره ماند بارانی نیامد که بتوانند کشت کنند.

برنج‌کاری که با تمام تلاش و دنیای امید و آرزو وارد زمین می‌شود تا بتواند یک دانه را به هفتاد دانه تبدیل کند اما در زمان برداشت یا چیزی دستش را نمی‌گیرد و اگر هم می‌گیرد می‌میریم در حد ناچیزی است.

هیچ‌کس نمی‌تواند زحمات کشاورزان را نادیده بگیرد، زحمت‌کشانی که تقریبا در طول سال در زمین هستند و مشغول کار اما در زمان برداشت هر چه چرتکه می‌زنند می‌بیننند نه تنها نتوانستند سودی به دست آورند بلکه با این پول نمی‌توانند جبران هزینه‌های برداشت را کنند چه برسد به عرق‌ریختن‌های‌شان در گرما..

از تنش خشکی بگذریم که چه خسارتی به برخی محصولات وارد کرد بارندگی در مرداد ماه آن هم زمان برداشت، زمانی‌که هیچ کس حتی فکرش را نمی‌کرد موجب ورس شد به‌طوری‌که بیشتر کشاورزان مجبور به برداشت سنتی شدند درحالی‌که برخی از خوشه‌ها که مزد زحمات یک‌ساله‌شان بود در میان گل و لای مدفون شد و خوشه‌هایی که از گل و لای جان سالم به در برد در بحث تبدیل شاید کیفیت لازم را نداشته باشد.

یکی از موضوعاتی که مصرف‌کنندگان باید توجه کنند این است دانه دانه برنج مزد زحمات یک ساله کشاورزان است و با رنج و تلاش به‌دست می‌آید معمولا با توجه به اینکه خرید برنج یک یا دو بار در طول سال است به چشم می‌آید و افراد تصور می‌کنند باید پول زیادی بپردازند درحالی‌که اگر با محصولات دیگر مقایسه کنیم می‌بینیم شاید کمتر هم باشد.

*بروز خسارت ورس خوشه‌های برنج به‌دلیل بارندگی

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران، اظهار کرد: درحال حاضر عملیات برداشت برنج در 96 درصد شالیزارهای استان حدود 195هزار هکتار انجام شده که 178هزار و 800 هکتار آن به‌صورت مکانیزه با کمباین و دروگر و بقیه به ‌صورت سنتی بوده است.

ابراهیم قربان‌نژاد با اشاره به اینکه بارندگی‌های مرداد ماه موجب شد بخشی از شالیزارهای که در حالت رسیدگی بودند ورس کنند، افزود: در این زمینه کشاورز مجبور به برداشت به روش سنتی شد و یا موجب افزایش هزینه برداشت با کمباین شده است.

وی بیان کرد: برخی از اراضی که در حالت خمیری و شیری بودند به‌دلیل ورس دچار پوکی و چروکیدگی شدند که در مراحل تبدیل موجب بروز خسارت می‌شود.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه برنج به رنج به دست می‌آید، تصریح کرد: رکود بازاری داشتیم که قیمت ارقام محلی به 8 هزار و 300 تا 8 هزار و 500 تومان رسیده بود و بازگشایی مراکز خرید در پنج نقطه استان موجب رونق بازار شد؛ به طوری‌که الان میانگین قیمتی طارم در بازار 9هزار و 950 تومان است که در برخی 9هزار و 800 تا 10هزار و 200 تومان خرید و فروش می‌شود.

قربان‌نژاد با اعلام اینکه دولت باید بسته‌های حمایتی بیشتری را برای کشاورزان با توجه به مشکلات و مسائل در نظر بگیرد، افزود: قیمت ارقام پرمحصول خوب بود ولی ارقام محلی رشد چندانی نداشته است که در این زمینه باید تدبیری اندیشیده شود تا هزینه‌هایی که کشاورز صرف تولید می‌کند با فروش محصول جبران شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه برنج محصولی است که مصرف‌کننده به‌صورت سالانه خریداری می‌کند پولش را یک جا باید پرداخت می‌کند به چشم مصرف کننده می‌آید.

*احتمال جبران خسارت برنج در بارندگی مرداد ماه

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران در این‌باره ، اظهار کرد: در ارتباط با تنش ناشی از کم‌آبی باتوجه به بررسی‌ها در شهرهای ساری، میاندورود و جویبار مشمول دریافت غرامت شدند که این موضوع در حال بررسی است.

حمید رضوی‌نیا درباره بارندگی‌های مرداد ماه امسال، افزود: مطابق با آن اکیپ کارشناسی تشکیل شد و کارشناسان ارزیاب در مناطق مختلف استان در حال بررسی هستند.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها در اکثر نقاط مازندران انجام شد و در مناطق بالادست چهاردانگه و سوادکوه در حال بررسی است، اضافه کرد: احتمال جبران خسارات وجود دارد که پس از جمع‌بندی پرداخت خواهد شد.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران ادامه داد: پرداخت غرامت مشمول افرادی است که نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کردند.

درست زمانی‌که کشاورز امیدوار بود زمان برداشت فرا رسیده و می‌تواند محصول خوبی برداشت شد ناگهان بارش‌ها تمام امیدها و آرزویش را نقش برآب کرد و کشاورز ماند و دست‌هایش پینه‌بسته و خالی و دلی نگرانی برای تأمین معاش...

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :