آخرین عناوین

شنبه 17 شهريور 1397-10:35 کد خبر:62892

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

پاییز و آتش‌سوزی‌های معنادار جنگل‌های غرب مازندران

همه ساله با فرا رسیدن فصل پاییز دغدغه‌های زیست‌محیطی و منابع طبیعی در جنگل‌های غرب مازندران به ویژه کوهستان‌های چالوس و نوشهر به چالش مهمی تبدیل می‌شود.


خزرتیترخبر:همه ساله با فرا رسیدن فصل پاییز دغدغه‌های زیست‌محیطی و منابع طبیعی در جنگل‌های غرب مازندران به ویژه کوهستان‌های چالوس و نوشهر به چالش مهمی تبدیل می‌شود.

چالش زیست‌محیطی که از سوی برخی شکارچیان غیرمجاز و طماع برای شکار گوزن، کَل یا بز در ارتفاعات کوهستانی رخ می‌دهد سبب می‌شود که حضور مخفیانه این افراد در جنگل‌ها و ایجاد استراحت‌گاه‌های موقت برای گذران ساعات حضورشان به ویژه در شب، منجر به روشن کردن آتش جهت استفاده گرمایی و نیز چای و غذا درست کردن می‌شود.

نتیجه این روشن کردن آتش در عرصه‌های جنگلی و مرتعی از سوی افرادی که هیچ دغدغه زیست‌محیطی و منابع طبیعی جز شکار غیرمجاز گونه‌های ارزشمند و کمیاب گوزن، کَل یا بز ندارند، چیزی جز وقوع آتش‌سوزی بر پیکره لطیف و در آستانه پاییزی شدن برگ‌های درختان باشکوه جنگلی ندارد.

وقوع سه فقره آتش‌سوزی در یک روز تعطیل و تنها دو هفته تقویمی شمسی مانده به شروع فصل خزان در حوزه استحفاظی منابع طبیعی چالوس و کجور به حدود 7 هزار مترمربع از این مراتع خسارت وارد کرد.

این آتش‌سوزی‌ها در روزهای آغازین فصل پاییز، هشدار جدی برای افزایش پیمایش و رصد جنگل‌های حوزه غرب مازندران به ویژه مناطق کوهستانی و دارای وحوشی مانند گوزن، کَل یا بز است تا از بروز حوادث و مخاطرات آتش‌سوزی منابع طبیعی و آسیب‌های جدی زیست‌محیطی پیشگیری عالمانه و عاجلانه صورت گیرد.

*خسارت آتش‌سوزی به 4 هزار مترمربع مراتع «ایلرود»

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان چالوس در این‌باره اظهار کرد: آتش‌سوزی امروز در مرتع ایلرود به 4 هزار مترمربع خسارت وارد کرد.

مهرداد خزایی پول افزود: در حال حاضر آتش‌سوزی مرتع «ایلرود» روستای «هریجان» در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی توسط نیروهای منابع طبیعی و محیط‌زیست چالوس با همراهی دامداران تحت کنترل قرار گرفت و اطفاء شد.

وی تصریح کرد: صعب العبور بودن منطقه مورد حریق و ترافیک شدید جاده کندوان سبب کُندی اعزام نیروها به محل آتش‌سوزی شده بود.

این مسئول با این اینکه طبق گزارش واصله، حریق به پوشش گیاهی و نیز «سَرو» کوهی خسارت زد، اذعان کرد: سهل‌انگاری شکارچیان عامل وقوع این حادثه شد و از آنجا که این منطقه محل تردد حیوانات است، شکارچیان با بی مبالاتی مسبب حریق در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی شدند.

*حدود 7 هزار مترمربع از مراتع ییلاقی غرب مازندران طعمه حریق شد

خزایی عنوان کرد: در حوزه اداره منابع طبیعی شهرستان چالوس، وقوع دو فقره آتش‌سوزی در مناطق «ایلرود» و «کاهیر» روستاهای هریجان و الیت به حدود 7 هزار مترمربع از مراتع خسارت وارد شد.

براساس این گزارش، در آتش‌سوزی جداگانه‌ای که در مرتع «قروق» روستای «ورازان» در بخش کجور رخ داد، 600 متر مربع از مراتع در آتش سوخت و هنوز علت این آتش‌سوزی نامعلوم است ولی بنا به گفته محرمعلی دیلم‌صالحی رئیس اداره منابع طبیعی بخش کجور، این آتش سوزی که دو ساعت به طول انجامید سرانجام پس از 2 ساعت تلاش نیروهای منابع طبیعی و دامداران منطقه، کنترل و کاملاً خاموش شد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :