آخرین عناوین

يکشنبه 18 شهريور 1397-8:48 کد خبر:62909

بعد مدت 15 سال:

منابع طبیعی از سورت دل‌کَند/پایان دل‌نگرانی پسر خردسال نگهبان سورت

مدیرکل منابع طبیعی مازندران از واگذاری 15 ساله چشمه آب‌معدنی سورت به مدت 15 سال به متقاضیان در غالب آگهی مزایده خبر داد.


به گزارش خزرتیترخبر وبه نقل از فارس، چشمه باداب سورت چشمهٔ پلکانی تراورتنی بی‌نظیر در ایران و کم‌نظیر در جهان است که واقع در روستای اروست بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری است.

این چشمه توسط سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد، ثبت جهانی این باداب نیز پس از پاموک‌کاله ترکیه، به عنوان دومین چشمهٔ آب شور جهان بوده‌ است.

همیشه بحث چشمه آب‌معدنی سورت، چشمه‌ای که دنیا دو لنگه دارد و یک لنگه آن در پاموکاله ترکیه به رنگ دیگر خودنمایی می‌کند.

 

مدیران استانی هم هر از گاهی در ارتباط با اقدامات انجام شده در ارتباط با این چشمه مباحثی را مطرح می‌کنند، اما هیچ وقت به سرانجام نرسیده است.

آخرین اظهارنظرهای ثبت شده در ارتباط با واگذاری چشمه آب معدنی سورت مربوط به صبحت‌های فرماندار سابق ساری و معاون سیاسی امنیتی فعلی مرکز استان است که در سال 95 خبر واگذاری چشمه آب معدنی سورت را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

در تکمیل صحبت‌های فرماندار سابق ساری، رضا مهدیان رئیس اداره وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساری بحث همکاری منابع طبیعی را پیش کشید که ظاهرا این طرح تا امروز  به نتیجه نرسیده است و طاقه‌های زیبا این چشمه منحصر به فرد جهان در حال نابودی است.

میراث فرهنگی، منابع طبیعی، محیط زیست و آب منطقه‌ای به نوعی خودشان را در این امر متولی می‌دانند، شاید داشتن چهار متولی برای یک مجموعه و موازی کاری‌های ایجاد شده در این حوزه باعث شد که بخش زیادی از طاقه‌ای این چشمه به نوعی مورد بی‌مهری گردشگران قرار گرفته و حتی برخی از طاقه‌ها از بین رفته است.

 

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگردی در پیشانی مدیریت، حفظ و حراست سورت قرار دارد به همین دلیل برای تهیه گزارش از حقایق کمتر مطرح شده در ارتباط با مدیریت و نگهداری سورت به سراغ سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران رفتیم.

وی اظهار کرد: این سازمان دو ماموریت در چشمه آب معدنی سورت دارد، این منطقه جز مناطق نمونه گردشگری کشور در دوره ریاست جمهوری گذشته بوده  و در حال حاضر بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون تومان برای زیرسازی 3.5کیلومتر جاده اعتبار اختصاص داده‌ایم.

فرزانه یادآور شد: ایجاد مجتمع بین راهی، برق رسانی و آبرسانی  از خدماتی بوده که انجام شده و عرصه این مجموعه هم به مساحت 74 هکتار فنس‌کشی شده است.

وی خاطر نشان کرد: مقرر شد که با شرح خدمات مشترک یک کتابچه طرحی با ضوابط میراثی تهیه شود، هنوز منابع طبیعی مالک است، بحث دبی آب مربوط به آب منطقه‌ای استان است، ارزیابی زیست محیطی طرح برعهده محیط زیست بوده این موضوع نشان می‌دهد که میراث فرهنگی و گردشگری به شرح وظایف خویش عمل کرده است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران خاطر نشان کرد: در حال حاضر منتظر تایید  کتابچه طرح تهیه شده توسط منابع طبیعی استان مازندران هستیم و پس از آن هم چون منابع طبیعی مالک است باید فرایند اجرای طرح تهیه شده در کتابچه را برعهده بگیرد به این دلیل که مالکیت همچنان در اختیار این نهاد است.

وی با اعلام اینکه طرح تهیه شده است، اما منابع طبیعی نسبت به استخراج طرح اقدام نکرده است، افزود: اینکه چه کسی قرار است بحث نگهداری این مجموعه را برعهده بگیرد دوباره مربوط به مالک هست.

فرزانه با اعلام اینکه حتی اگر طرح را به سازمان ما واگذار کند بنده همه مسئولیت‌های نگهدرای و حفاظت را برعهده می‌گیریم، گفت: وقتی منابع طبیعی طرح را به سرمایه‌گذار و ما واگذار نکرده است آیا می‌توانم نسبت به مالکیت آن ورود پیدا کنم.

وی در پاسخ به این سوال که در بحث حفاظت هم نمی‌توانید ورود پیدا کنید، گفت: به دلیل اینکه مربوط به مباحث میراثی است می‌توانیم ورود پیدا کنیم در حال حاضر نسبت به حفاظت انتقاداتی هم داریم، اما وقتی عرصه در اختیار ما نیست چندان نمی‌توانیم ورود کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران خاطر نشان کرد: چرا مسئولان منابع طبیعی پس از تهیه طرح نسبت به برگزاری مزایده برگزار نمی‌کند.

 

بی‌اطلاعی رئیس منابع طبیعی شهرستان ساری

پیگیری خبرنگار ما از رئیس منابع طبیعی شهرستان ساری به نتیجه نرسید و شکری در پاسخ به سوال خبرنگار ما اعلام کرده که مدیران کل در منابع طبیعی اطلاعات کامل از بحث واگذاری در اختیار دارند.

به نظر می‌رسد که با این روند اطلاع رسانی که رئیس منابع طبیعی شهرستان ساری در پیش گرفته است، به احتمال بسیاری زیاد مدیران کل منابع طبیعی استان هم در جریان آخرین اقدامات و تحولات قرار ندارند و باید به مجموعه ملی دسترسی پیدا کنیم، حداقل انتظار از رئیس منابع طبیعی شهرستان ساری ارائه اطلاعات اولیه و پایه‌ای بود که حتی نسبت به در اختیار قرار دادن آن هم خودداری کرده است.

در همین ارتباط مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران در ارتباط با بحث واگذاری چشمه آب‌معدنی سورت، اظهار کرد:کتابچه طرح تهیه و آماده شده است و قرار است برای واگذاری آگهی برگزار شود.

سید محسن موسوی در ارتباط با بحث تخلیه آب چشمه سورت به وسیله جوی آبی که کشیده است،گفت: اقداماتی که فنی است باید توسط خود افرادی که مدیریت را در اختیار می‌گیرند انجام شود.

وی با اعلام اینکه عرصه را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم، بحث مدیریت مربوط به میراث فرهنگی و گردشگری است، گفت: این موضوع به ما ارتباط ندارد.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران با اعلام اینکه عرصه را در وهله نخست به مدت 15 سال واگذار می‌کنیم، گفت: پس از اتمام دوره اول به مدت 15 سال دیگر واگذاری انجام می‌شود.

یکی از اقداماتی که در حال حاضر در چشمه آب‌معدنی سورت در حال انجام است، ایجاد آب‌راه خروجی از سه دهنه چشمه است که در ظاهر باعث کاهش دبی آب در استخر اصلی شده است، پیگیری از مسئولان آب منطقه‌ای منوط به بررسی بیشتر اعلام شده است.

براساس این گزارش، بحث واگذاری 15 ساله چشمه آب معدنی سورت که پروسه چندین ساله است و امروز خبر آن توسط مدیرکل منابع طبیعی مازندران در اختیار خبرنگار ما قرار گرفت، امید را در دل پسر خردسال نگهبان سورت زنده کرد  که با جثه کوچکش به گردشگران سورت اعلام کند که برای ایجاد هر طاقه 300 سال زمان لازم است اما به راحتی تنها برای عکس یادگاری روی میراث 300 ساله پا نگذاریم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :