آخرین عناوین

دوشنبه 19 شهريور 1397-8:36 کد خبر:62933

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

وجود واحدهای دام و طیور متعدد در واسکس و مشکل کم‌آبی برای اهالی منطقه

در روستای واسکس شهرستان قائم‌شهر، دو واحد دامداری و پنج واحد مرغداری وجود دارد و آب زیادی را استفاده می‌کنند و همین موضوع، مشکلاتی را برای اهالی منطقه ایجاد کرده است.


خزرتیترخبر: با افزوده شدن جمعیت، تغییر اقلیم و شرایط آب و هوایی و پیشرفت تکنولوژی مصرف آب هم افزایش یافته و همین امر کشورهای زیادی را با بحران کم‌آبی مواجه کرده است.

مشکل کمبود آب به قدری در ایران جدی شده است که در بعضی از نقاط کشور، با تانکر آبرسانی انجام می‌شود و مردم در مضیقه آب به سر می‌برند و تنها راه نجات از این بحران استفاده درست و به جا از این نعمت خداوندی است.

یکی از مشکلاتی که در کمبود آب دخیل است و نقش مهمی در مصرف بی‌رویه آب دارد بخش کشاورزی و دامداری است و این دغدغه در استان مازندران به دلیل داشتن ظرفیت هردو حرفه کمی بیشتر می‌شود.

در روستای واسکس شهرستان قائم‌شهر، دو واحد دامداری و پنج واحد مرغداری وجود دارد و آب زیادی را از تنها چاه آب این منطقه استفاده می‌کنند و همین موضوع، مشکلاتی را برای اهالی منطقه ایجاد کرده است.

یکی از اهالی روستای واسکس عامل اصلی کمبود و قطعی آب شرب در این روستا را ازدیاد  واحدهای دامداری و مرغداری اعلام کرد.

م - یوسفی با بیان اینکه طی هشت سال گذشته مدیریت محل بدون انجام کار کارشناسی و در نظر نگرفتن اهالی این محل آب شرب این روستا را در اختیار چند واحد دامداری و مرغداری قرار داده است، اظهار کرد: این امر در چند سال گذشته مشکلات کم آبی عدیده ای را برای اهالی این روستا ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: این تعداد افراد غیربومی بوده و با استفاده بیش از حد از آب چاه روستا موجب کم آبی شدید برای اهالی شده‌اند، در حالی که همین حلقه چاه در گذشته کفاف روستای واسکس و چند روستای دیگر را نیز می‌داد.

این فرد با اشاره به اینکه این موضوع باعث شد تا پنج سال درگیر قطعی و کمبود آب شرب باشیم، افزود:حتی مناطق بالادست با کمبود شدید آب شرب مواجه هستند و مردم روستای واسکس در طول شبانه روز باید نگاهشان به شیر آب باشد تا قطره چکانی آب مورد نیاز خود را جمع‌آوری کنند.

یوسفی با بیان اینکه در زمان مدیریت قبلی توسط فرمانداری حفر یک حلقه چاه در کنار چاه قبلی انجام شد، گفت:این اقدام بسیار غیرکارشناسی بوده چرا که نه تنها مشکلی از اهالی این روستا حل نکرد بلکه مردم به صورت خودجوش اقدام به حفر یک حلقه چاه جدید کرده‌اند.

وی تصریح کرد:حفر حلقه چاه جدید با کمک خودجوش مردم انجام شده ولی در حال حاضر مهم‌ترین مشکل ما نصب ترانس و وارد مدار کردن برق به چاه است.

یکی از دیگر اهالی این روستا که در منطقه بالادست سکونت دارد با اعلام اینکه در طول روز آب این منطقه قطع بوده است، اظهار کرد: ساعت 12 آب به صورت قطره چکانی وصل می‌شود و زنان روستا از نیمه‌های شب باید مشغول به جمع‌آورری آب و رفع کارهای روزانه خود باشند.

وی افزود: همانند سال‌های بسیار دور زنان این روستا باید از چشمه آب مورد نیاز خود را حمل و با طی کردن مسافتی ظرف‌های آب را به منزل بی‌آورند.

این فرد با بیان اینکه مکاتبات فراوانی با فرمانداری توسط چند تن از اهالی انجام شد و بی‌نتیجه ماند، افزود: حتی آب مصرفی دارای شن بوده و از همین جا از مسئولان امر تقاضا داریم هر چه سریع‌تر فکری به حال مشکل کم آبی این منطقه داشته باشند.

* مشکل حفر چاه جدید با وارد مدار شدن برق حل می‌شود

رئیس شورای روستای واسکس با بیان اینکه حفر حلقه چاه دوم توسط فرمانداری با هزینه‌ای بالغ بر 350 میلیون تومان انجام شد، اظهار کرد: حفر این چاه با نمایندگی شورای قبلی غیرکارشناسی بوده و به علت وجود شن و ماسه زیاد پمپ و موتور حلقه چاه دچار مشکل و از مدار خارج شد.

مرتضی پایدار تصریح کرد: برای تعویض مجدد پمپ، 13 میلیون تومان پرداخت کردیم ولی بعد از زمان کوتاهی دوباره این موتور از مدار خارج شد که به گفته کارشناسان وجود شن و ماسه فراوان در محل حفر این چاه این مشکل را به وجود آورد و همچنان این مشکل ادامه دارد و باید این حلقه چاه کلا از مدار خارج شود.

وی با بیان اینکه برای حل این مشکل به فرمانداری مراجعه کرده‌ایم، افزود: تنها جواب آنان این بوده که سال 94، برای حفر چاه هزینه کرده‌ایم و دیگر بودجه ای برای حفر چاه جدید نداریم.

رئیس شورای روستای واسکس از پیشنهاد فرماندار مبنی بر اینکه آب رسانی این روستا به آبفای روستای متقبل شود، گفت: اگر این اداره هزینه‌های قبلی که توسط کمک‌های خود جوش مردمی انجام شده را تقبل کند ما مشکلی نداریم ولی متاسفانه آبفای روستایی با این موضوع مؤافقت نکرده است.

پایدار هزینه‌هایی که توسط خودجوشی اهالی این روستا انجام شد را 12 هزار متر لوله اصلی 110، 8 هزار متر لوله 90، 3 حلقه چاه، منبع آب با 2 هزار لیتر زمین 800 انشعاب اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه پیگیری‌های ما توسط فرمانداری به هیچ نتیجه ای نرسید، گفت: زمینی توسط خیری اهدا و شروع به حفر 136 متر چاه کرده‌ایم، که در حال حاضر تنها مشکل این منطقه نصب ترانس و برق‌رسانی است.

رئیس شورای روستای واسکس با اعلام اینکه ترانس این حلقه چاه به معاون اداره برق استان محول شد، افزود: برق‌رسانی به این طرح نیاز به هزینه‌ای است که با تأمین آن می‌توانیم مشکل آب شرب اهالی این منطقه حل می‌شود.

به گفته پایدار تنها اقدام مسئولان شهری، اقدام از سوی مدیریت آبفای روستایی قائم‌شهر برای اختصاص 500 متر لوله از چاه تا خط انتقال مخزن آب شرب بوده است.

فرماندار قائم‌شهر در آخرین پیگیری از وضعیت کم آبی روستای واسکس خواستار در الویت قرار دادن برق‌دار کردن چاه توسط اداره شبکه برق قائم‌شهر شده است.

حسین امیری، مدیر اداره برق شهرستان قائم‌شهر با بیان اینکه در بحث تجهیزات تا جایی که در توان ما باشد کمک خواهیم کرد، گفت: در خصوص انشعاب برق کسی اجازه ندارد هزینه را نگیرد، ولی می‌توانیم به صورت اقساط هزینه انشعاب را از آنان دریافت کنیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :