آخرین عناوین

يکشنبه 25 شهريور 1397-11:27 کد خبر:63065

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری مطرح نمود:

آماده‌باش ایستگاه‌ها و ماموران آتش نشانی در ایام ماه محرم

رییس سازمان آتش نشانی شهرداری ساری گفت: ایستگاه‌ها و مأموران آتش‌نشاني جهت پیش‌گیری و یا امدادرسانی در بروز حوادث احتمالی در ايام ماه محرم بصورت آماده باش هستند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مرکز استان، حسن کلانتری رییس این سازمان در گفتگویی از آماده باش ایستگاه‌ها و نیز آمادگی کامل مأموران آتش‌نشاني جهت پیش گیری و یا امدادرسانی در بروز حوادث احتمالی در ايام ماه محرم خبرداد.

وي افزود: اين سازمان به منظور تامين ايمني هرچه بيشتر اماكن مذهبي از جمله تكايا، هيات ها و حسينيه ها در نقاط مختلف شهر ساري در ايام ماه محرم، اقداماتي را در دستور كار خود قرار داده است.

کلانتری با اشاره به بازدید از 85 حسینیه و مسجد از ابتدای اجرای طرح ایمنی تکایا و مساجد تاکنون ،گفت: همه ساله در آستانه فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، بازدید ایمنی از تکایا و مساجد توسط كارشناسان پیشگیری سازمان آتش نشاني و ماموران و فرماندهان عملیاتی در قالب گشت ايمني انجام و دستورالعمل ایمنی آن نیز صادر می شود تا متولیان، هیات امنا و مسئولین مربوطه نسبت به رفع نقایص ایمنی اقدام نمایند.

رییس سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري ساري تصريح كرد: این سازمان برای آموزش، بازدید ها و مشاوره در زمینه ایمنی در هر زمان آمادگی کامل دارد؛ لذا مسئولان حسينيه ها و هيات ها می توانند از طریق مراجعه حضوری به اداره آموزش و پیشگیری و يا از طريق تماس تلفني با شماره 01133260140 موضوعات درخواستی را با اين سازمان مطرح نمايند.

کلانتری گفت: اين سازمان طبق سنوات گذشته اقدامات همه جانبه اي را درخصوص پيشگيري هاي لازم به منظور جلوگيري از هرگونه حريق و حادثه در مكان هايي كه اقدام به برگزاري مراسم عزاداري در ايام ماه محرم مي نمايند بعمل می آورد که علاوه بر آموزش هیات امنا و هیات عزاداران حسینی و بازدید ایمنی از اماکن برگزاری مراسمات، تهيه و توزيع بروشور ايمني در بین شهروندان و استقرار خودروهاي عملياتي در مكان هاي حساس شهر و در مجاورت محل برگزاري مراسمات مذهبي از جمله این موارد است.

در پایان، رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری نكات ايمني ذيل را جهت پیشگیری از بروز حوادث يادآور شد:

در فضاهاي تجمعي پرتراكم مانند زيارتگاه‌ها، مساجد، حسينيه‌ها، و تكايا به ازاي ۵۰ تا ۳۰۰ نفر دو راه خروج، از ۳۰۱ تا ۱۰۰۰ نفر سه خروجي و بيشتر از ۱۰۰۰ نفر چهار خروجي دور از هم كه همواره باز و بدون هر گونه مانع باشند لازم و ضروري است.

رعايت فاصله مناسب سيم‌ها، اتصالات و ادوات برقي از مواد و مصالح قابل اشتعال مانند پرچم، پلاكارد، پرده، فرش، تابلو و... الزامي است.

هر فيوز برق بايد استاندارد باشد و از بكارگيري فيوزهاي تقويت شده و غير استاندارد جداً خودداري شود،گرفتن انشعابات متعدد از يك پريز برق و وارد آوردن بار بيش از ظرفيت، موجب آتش‌سوزي الكتريكي مي‌شود.

استفاده از لامپ‌هاي برق ولتاژ بالا، بدون حباب و حفاظ مناسب، خطر آفرين و خسارت بار است.

قبل از استفاده از وسايل سرمایشی و گرمایشی از استاندارد و سالم بودن آن اطمينان حاصل شود.

هنگام گرفتن انشعاب از لوله كشي گاز حتماً از شيلنگ‌هاي فشار قوي مخصوص و بست مناسب استفاده شود.

رعايت حداقل يك متر فاصله بين وسايل گرمازا و لوازم قابل اشتعال مانند پشتي، فرش، پرچم و... الزامي است.

قبل از بهره برداري از دستگاه هایی ازقبیل: آبگرمکن ، سيستم حرارت مركزي و امثالهم دودكش را نظافت و از باز بودن مسير دودكش اطمينان حاصل كنيد.

دودكش‌ها در ناحيه منتهي به فضاي باز بايد مجهز به كلاهك باشند تا از افتادن اجسام داخل دودكش و انسداد آن و همچينن كوران هوا در زمان وزش تند بادها مصون باشند.

دودكش‌ها نبايد در مجاورت پرده، چادر برزنتي و مواد قابل اشتعال قرار گيرد و از محل كاملاً امن با قابليت غير قابل اشتعال عبور داده شود.

براي افراد سالخورده و كودكان حتماً بايد مكاني امن در نزديكترين نقطه به راه خروجي پيش بيني شود.

از نگهداري مواد نفتي و مايعات قابل اشتعال در داخل اين اماكن و نيز محل پخت غذا خودداري شود.

آغشته كردن چادرهاي برزنتي به روغن و مواد نفتي براي جلوگيري از نشت رطوبت باران موجب شعله وري وآتش‌سوزي سريع چادر خواهد شد.

در همه قسمت‌ها به ويژه محل پخت غذا حتماً بايد به‌اندازه كافي كپسول‌هاي آتش‌نشاني سيار موجود باشد و كاركنان با طريقه استفاده از آنها آشنا باشند.

يك دستگاه قرقره آب آتش‌نشاني با استفاده از شيلنگ فشار قوي به متراژ ۲۰ متر و سرلوله مخصوص متصل به شبكه آب موجود در كنار درهاي ورودي و خروجي نصب شود.

همه مديران، مسئولان حسينيه و تكايا با مراجعه به نزديكترين ايستگاه آتش‌نشاني محل، مسائل ايمني وچگونگي مقابله با آتش‌سوزي‌ها وحوادث ديگر را آموزش ببينند.

از روشن كردن هرگونه شعله روباز در داخل و يا كنار چادر تكايا براي گرم كردن محيط، پخت غذا، چاي و غيره جداً خودداري كنند،توصيه مي‌شود مكان مناسبي در نقطه ديگري دور از محيط تكايا به اين امر اختصاص داده شود.

در صورت بروز آتش‌سوزي ضمن حفظ خونسردي و خارج كردن افراد از داخل اين اماكن، همزمان با اطلاع دادن آن به سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني از طريق تلفن ۱۲۵، براي خاموش كردن آتش‌سوزي با وسعت كم، در حد بستن شير گاز و یا قطع فیوز برق و با استفاده از خاموش كننده‌هاي دستي، اقدام كنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :